شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نیویورک‌تایمز: ترامپ دستور حمله به ایران داده بود ولی منصرف شد

خبرگزاری رویترز نوشت دونالد ترامپ نیمه‌شب گذشته از طریق عمان به تهران درباره جنگ قریب‌الوقوع با ایران هشدار داده است. او در این پیام با ضرب‌الاجل دادن به جمهوری اسلامی برای تصمیم‌گیری درباره مذاکره گفته است که «آمریکا جنگ نمی‌خواهد و خواهان مذاکره است. »

بنا بر گزارش رویترز، ایران در پاسخ به پیام ترامپ، گفته است که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی هرگونه مذاکره با آمریکا را منع کرده است  اما پیام را به او می‌رساند.

در همین حال روزنامه نیویورک‌تایمز اعلام کرده که دونالد ترامپ فرمان حمله تلافی‌جویانه به برخی از تاسیسات نظامی ایران  از جمله مراکز راداری و پدافند موشکی را صادر کرده ولی بعد جلوی انجام آن را گرفته است. بنابراین گزارش کشتی‌ها و هواپیماها آماده حمله بوده و قرار بوده حملات پیش از طلوع خورشید انجام شود تا خسارت انسانی کمتری ایجاد کنند اما به دلایلی نامعلوم عملیات لغو شده است.

به نوشته این روزنامه، مشاوران و مقام‌های دولت آمریکا در مورد انجام واکنش نظامی اختلاف‌نظر داشتند  و گرچه برخی از مقام‌های  وزارت خارجه و شورای امنیت ملی موافق چنین اقدامی بودند اما برخی مقام‌های نظامی ابراز نگرانی‌ کرده‌اند که انجام این حمله ممکن است به درگیری وسیع‌تری بیانجامد.

پیشتر به دنبال جلسه فوری کاخ سفید با جمعی از نمایندگان ارشد کنگره آمریکا، اعلام شد که دولت دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، در حال بررسی چگونگی پاسخ به حمله موشکی بامداد پنجشنبه سپاه پاسداران به یک پهپاد آمریکایی است.

در جلسه‌ای که به دعوت کاخ سفید، عصر پنجشنبه ۳۰ خرداد، برگزار شد نانسی پلوسی، رییس دموکرات مجلس نمایندگان، چاک شومر، رییس اقلیت دموکرات‌های سنا،کوین مک‌کارتی، رییس اقلیت مجلس نمایندگان، و میچ مک‌کانل، رییس اکثریت جمهوری‌خواهان سنا، حضور داشتند.

میچ مک‌کانل، سناتور جمهوری‌خواه،که به میانه‌روی شناخته می‌شود؛ پس از جلسه عصر پنجشنبه گفت که در این نشست، همان چیزی گفته شد که پیش‌تر پنتاگون به طور «عمومی» گفته بود: پهپاد آمریکایی در آب‌های بین‌المللی هدف موشک قرار گرفته است. دولت در حال بررسی چگونگی پاسخ به حمله ایران است.

نانسی پلوسی پس از جلسه عصر پنجشنبه، ضمن این که رفتار ایران را خصمانه و غیرمسئولانه توصیف کرد؛ خواهان تنش‌زدایی و همکاری با متحدان آمریکا شد.

در جلسه عصر پنجشنبه در کاخ سفید شماری از اعضای کمیته‌های نظامی و اطلاعاتی کنگره آمریکا نیز حضور داشتند.

چاک شومر، نیز پس از جلسه ضمن ابراز نگرانی از افزایش تنش‌ها و احتمال یک درگیری نظامی گفت: « من به  رییس جمهور گفتم که موضع حزب دموکرات این است که موافقت کنگره باید پیش‌نیاز هر گونه طرحی برای درگیری با ایران باشد.»

همزمان جوزف گاستللا، فرمانده نیروی هوایی ارتش آمریکا، هم روز پنجشنبه گفت ایران به طور قطع دارد دروغ می‌گوید که پهپاد آمریکایی در حریم هوایی این کشور سرنگون شده است.

این فرمانده نظامی روز پنجشنبه در جلسه‌ای در وزارت دفاع آمریکا، با «غیرمنتظره» توصیف کردن حمله به پهپاد آمریکایی گفت که این اقدام ایران، تلاش این کشور برای اخلال در توانایی آمریکا برای نظارت در منطقه است. او این «نظارت» را با تهدیدهایی که به گفته او برای آزادی کشتی‌رانی و ناوبری دریایی در منطقه وجود دارد مرتبط دانست.

علاوه بر مقام‌های مختلف نظامی آمریکا، شخص ترامپ روز پنجشنبه در جریان یک نشست خبری در کاخ سفید اعلام کرد که پهپاد آمریکایی در آب‌های بین‌المللی بوده است. با این همه رییس جمهوری آمریکا گفت به سختی می‌تواند باور کند که ایران به عمد این کار را کرده باشد. به گفته ترامپ: «شاید اشتباه کنم. اما  فکر می‌کنم که خطایی رخ داده است. مثلا یک فرمانده نظامی ایران اشتباهی کرده است.»

ترامپ روز پنجشنبه در نخستین واکنش به سقوط پهپاد آمریکایی گفته بود که ایران مرتکب «اشتباه بزرگی» شده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More