شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تعویق بررسی طرح الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم

 

بررسی طرح الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم با رای اکثریت نمایندگان برای مدت دو ماه به تعویق افتاد. در عین حال کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی موسوم به پالرمو برای تایید به شورای نگهبان قانون اساسی ارسال شد.

الحاق ایران به این کنوانسیون نیز با انتقادهای تندی از سوی اصولگرایان همراه بوده است.

 

تعویق دو ماهه

درخواست برای تعویق بررسی طرح کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم از سوی سوی ۵۰ نفر از نمایندگان ارائه شده بود.

مخالفان پیوستن ایران به این کنوانسیون که عمدتا از اصولگرایان هستند اعتقاد دارند که  که در صورت تصویب این طرح راه برای افزایش فشارها علیه جمهوری اسلامی به دلیل حمایت‌ از گروه‌هایی نظیر حماس و حز‌ب‌الله باز خواهد  شد.

ادعای دیگر مخالفان کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم این است که تصویب آن باعث محدود شدن میدان عمل سپاه قدس خواهد شد و موقعیت فرماندهان این نهاد همچون قاسم سلیمانی را به خطر خواهد انداخت.

امروز بعد از رای نمایندگان به مسکوت ماندن این کنوانسیون، واکنش‌ها در میان نمایندگان متفاوت بود.

 علی نجفی خشرودی عضو کمیسیون امنیت ملی گفت که تعویق بررسی طرح ضرر قطعی به دنبال دارد و نباید «بهانه‌ای به دست کشورهای دیگر و دشمنان‌مان بدهیم».

مصطفی کواکبیان نماینده حامی دولت در مجلس نیز تصویب این طرح را نوعی مقابله با آمریکا دانسته و گفت، «باید برای تامین منافع ملی کشور این لایحه را تصویب کنیم».

در این حال علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار نماینده قائمشهر درباره نظر دولت پیرامون مسکوت ماندن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) گفت:«دولت مخالفتی با این موضوع ندارد».

اظهار او درباره عدم مخالفت دولت با تعویق طرح در شرایطی است که وی روز اول خرداد گفته بود «دولت با مسکوت ماندن دو هفته‌ای این لایحه مخالفت کرده چه برسد به مسکوت ماندن شش ماهه آن».

هواداران الحاق ایران به  CFT می‌گویند که این کنوانسیون جلوی فعالیت‌های پولشویی را خواهد گرفت و نهادهایی چون سپاه را که فعالیت‌های اقتصادی را خارج از حوزه نظارت قانونی انجام می‌دهند، موظف به شفاف‌سازی عملکرد خود می‌کند.

 

پالرمو در شورای نگهبان

طرح الحاق ایران به کنوانسیون  مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی موسوم به پالرمو به این دلیل مورد انتقاد اصولگرایان است که تصور می‌کنند تصویب آن زمینه‌ای برای تحریم گروه‌هایی مانند حزب‌الله و حماس را فراهم می‌کند.

این طرح پیشتر در مجلس تصویب رسیده و به شورای نگهبان ارسال شده بود اما این شورا به دلیل «عدم تطابق ترجمه با متن اصلی» آن را به صحن علنی بازگرداند.

طرح پالرمو با تحفظ‌هایی به تصویب رسیده است و از جمله در آن آمده که پذیرش آن به معنی شناسایی اسرائیل نیست.

 

اهمیت پیوستن ایران به طرح FATF در گفت‌و‌گو با علیرضا نامور حقیقی
اهمیت پیوستن ایران به طرح FATF در گفت‌و‌گو با احمد علوی اقتصاددان
اهمیت پیوستن ایران به طرح FATF در گفت‌و‌گو با افشین شاهی استاد مطالعات خاور‌میانه
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More