شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دستگیری یک ایرانی در رابطه با عبور پناهجویان از کانال مانش

پلیس بریتانیا می‌گوید دو تن را در رابطه با عبور پناهجویان از «کانال مانش» بازداشت کرده است.

آژانس جرایم ملی بریتانیا، هویت یکی از این بازداشت شدگان را یک مرد ایرانی ۳۳ ساله و دیگری را یک مرد بریتانیایی ۲۴ ساله معرفی کرده است. این دو  متهم روز چهارشنبه ۱۲ دی‌ماه در رابطه با عبور دادن پناهندگان و مهاجران غیرقانونی به بریتانیا در منچستر بازداشت شده‌اند.

از ابتدای نوامبر گذشته، دست‌کم ۲۳۰ پناهجو با عبور از «کانال مانش»  توانسته‌اند که خود را به سواحل بریتانیا برسانند و در این کشور تقاضای پناهندگی بدهند. اکثر این پناهجویان ایرانی هستند و سوار بر قایق‌های کوچک و عمدتا ناامن، از شمال فرانسه خودشان را به جنوب انگلستان رسانده‌اند.

به نظر می‌رسد این موج جدید پناهجویان ایرانی، ابتدا وارد صربستان شده‌اند و سپس کشور به‌کشور خودشان را به شمال فرانسه رسانده‌اند تا در نهایت به بریتانیا برسند. در میان این افراد، شمار قابل ملاحظه‌ای زن و کودک نیز گزارش شده است.

بر اساس برخی از برآوردها، دست‌کم۴۰ هزار ایرانی، تنها ظرف چند ماه و پس از آن که اعلام شد صربستان برای ورود ایرانی‌ها ویزا نمی‌خواهد به این کشور سفر کردند. شمار قابل ملاحظه‌ایی از این ایرانی‌ها به کشور برنگشته‌اند. آن‌ها کوشش کرده‌اند خود را به کشورهای اروپای غربی، اسکاندیناوی یا بریتانیا برسانند و در این کشورها تقاضای پناهندگی بدهند. دولت صربستان در ۲۵ مهرماه اعلام کرد که مقررات لغو روادید را یک‌جانبه به خاطر سواستفاده برخی از مسافران ایرانی باطل می‌کند.

 

پس از انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌های بریتانیا مبنی بر این که ظرف هفته‌های گذشته شمار قابل ملاحظه‌ای پناهجو از طریق کانال مانش وارد کشور شده‌اند؛ روز چهارشنبه، همزمان با اعلام دستگیری این دو متهم در منچستر، ساجد جاوید، وزیر کشور بریتانیا، در یکی از سواحل کناری «کانال مانش» با نیروهای مرزبانی و گارد ساحلی این کشور دیدار کرد.

ساجد جاوید، در دیدار چهارشنبه خود با نیروهای مرزبانی بریتانیا آمار جدیدی ارائه داد و گفت که ۸۰ درصد پناهجویانی که طی سال ۲۰۱۸ از این راه خود را به بریتانیا رسانده‌اند؛ تنها در سه ماه آخر سال وارد کشور شده‌اند.

فرمانداری‌ آب‌های سرزمینی فرانسه در مانش نیز به «ایران‌اینترنشال» گفته است که در سال ۲۰۱۷ تنها ۱۳ مورد اقدام برای عبور از کانال مانش ثبت شده است؛ در حالی که این آمار در سال ۲۰۱۸ به ۵۰۰ مورد افزایش یافته است.

 ساجد جاوید گفت رخدادهای هفته‌های اخیر یک مسئله جدی شده‌ است. بسیاری از این مهاجران ایرانی هستند و گروه دیگری از آن‌ها در بندر کالە فرانسە در تلاش برای رسیدن بە بریتانیا هستند.

وزیر کشور بریتانیا گفته است که تدابیر شدیدتری به منظور جلوگیری از ورود پناهجویان و مهاجران غیرقانونی اتخاذ خواهد شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More