شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تصویب تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی‌سازی

تازه‌ترین تحولات اقتصادی ایران:

  • تصویب تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی‌سازی
  • افزایش تولید خودرو در اسفند ۱۳۹۷: مقطعی یا ادامه‌دار؟
  • افزایش صادرات نفت ایران: تمدید یا توقف معافیت از تحریم‌ها؟

 

تصویب تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی‌سازی

نمایندگان مجلس طرح تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی‌سازی را تصویب کردند. بر اساس این مصوبه، تحقیق و تفحص از این سازمان در هفت محور اصلی انجام خواهد شد.

بررسی عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در چگونگی احراز صلاحیت و اهلیت خریداران، قیمت‌گذاری اموال فروخته شده، نظارت بر انجام تعهدات خریداران پس از واگذاری، استرداد برخی شرکت‌های واگذار شده، نحوه اعمال حاکمیت شرکتی در شرکت‌های متعلق به سهام عدالت و تاثیر عوامل سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی بر واگذاری‌ها از مهم‌ترین محورهای مصوبه مجلس در این حوزه است.

همچنین قرار است هیات تحقیق و تفحص، واگذاری هپکو اراک، ماشین‌سازی تبریز، پالایشگاه کرمانشاه و برخی صنایع مهم دیگر را به صورت ویژه بررسی کند.

سازمان خصوصی‌سازی در سال ۱۳۸۰ به طور رسمی ایجاد شد تا بر مالکیت دولتی در بخش‌های مختلف اقتصادی پایان دهد و زمینه افزایش فعالیت بخش خصوصی در اقتصاد ایران را فراهم کند.

با ابلاغ قوانین مربوط به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در سال ۱۳۸۵، واگذاری شرکت‌های دولتی روند سریع‌تری در پیش گرفت اما طی این سال‌ها انتقادهای زیادی در مورد نحوه واگذاری‌ها وجود داشته است.

واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش‌های مختلف حاکمیتی طلبکار از دولت مانند نهادهای نظامی، بنیادهای انقلابی و صندوق‌های تامین اجتماعی در قالب رد دیون، ابهام در نحوه و قیمت واگذاری‌ها و مشکلات حقوقی و کارگری در بسیاری از شرکت‌های واگذار شده از جمله موضوعات بحث‌برانگیز در خصوص عملکرد این سازمان بوده است.

نحوه واگذاری شرکت‌های دولتی طی این سال‌ها به ایجاد عبارت جدید «خصولتی» در مالکیت شرکت‌ها انجامید که منظور از آن نهادهای غیردولتی وابسته به حاکمیت بودند. برخی تحلیل‌های کارشناسی، درصد خصوصی‌سازی واقعی در ایران را در حدود ۱۸درصد تخمین زده‌اند.

افزایش تولید خودرو در اسفند ۱۳۹۷: مقطعی یا ادامه‌دار؟

وزیر صنعت اعلام کرده که تولید خودرو در اسفند سال گذشته در دو کارخانه اصلی خودروسازی چهار برابر شده است. او مشخص نکرده که تولید در مقایسه با کدام دوره چهار برابر شده اما اطلاعات ارائه شده از سوی خودروسازان به سازمان بورس نشان می‌دهد تولید خودروهای مختلف در شرکت ایران خودرو در اسفند ۱۳۹۷ نسبت به بهمن، ۴۰ درصد و در شرکت‌های سایپا و پارس خودرو به ترتیب ۴۵ و ۱۵/۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

در گروه‌های خودرویی پرمصرف در میان متقاضیان، افزایش ۵۵ درصدی تولید پراید و ۱۲۷ درصدی تولید سمند در اسفند در مقایسه با بهمن همین سال شایان توجه است.

کاهش تولید خودرو در ایران در سال ۱۳۹۷ و پس از اعمال تحریم‌های آمریکا که به طور مستقیم این صنعت را نیز از مرداد هدف گرفته بود و در کنار بازار انحصاری خودرو ایران و ممنوعیت واردات، از مهم‌ترین دلایل افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و التهابات در این بازار بود.

مشکلات پیش آمده در نقل و انتقال مالی برای واردات قطعات و مشکلات ساختاری مالی خودروسازان و قطعه‌سازان وابسته به آن‌ها، از مهم‌ترین دلایل کاهش تولید خودرو در ایران در سال گذشته ذکر شده است.

افزایش تولید در اسفند را شاید بتوان ناشی از تزریق کمک‌های مالی دولت و اعطای تسهیلات از سوی سیستم بانکی دانست که باعث شد برخی معوقات قطعه‌سازان پرداخت شده و روند تامین قطعات برای خودروهای با درصد داخلی سازی بالا افزایش یابد.

برآورد‌های کارشناسی از کاهش تولید خودرو در ایران به کمتر از یک میلیون دستگاه در سال ۱۳۹۷ خبر می‌دهند که در مقایسه با سال ۱۳۹۶ کاهشی ۳۰ درصدی دارد. با توجه به ادامه ممنوعیت واردات خودرو، مشکلات مالی شرکت‌های خودروساز و سخت‌تر شدن واردات قطعات با توجه به تشدید تحریم‌های مالی و تحریم مستقیم صنعت خودرو، ادامه روند افزایش تولید خودرو در سال جاری با تردیدهای زیادی روبه‌رو است.

افزایش صادرات نفت ایران: تمدید یا توقف معافیت از تحریم‌ها؟

برخی وب‌سایت‌ها و نشریات بین‌المللی حوزه انرژی از افزایش صادرات نفت ایران در ماه مارس سال ۲۰۱۸ خبر داده‌اند. بر اساس گزارش سایت اس اند پی گلوبال و بر پایه اطلاعات به دست آمده از ردگیری تانکرهای نفتی، صادرات نفت ایران در این ماه به ۱/۷ میلیون بشکه در روز رسیده است.

این گزارش افزایش خرید نفت ایران از سوی چین و کره جنوبی را در آستانه تصمیم آمریکا در مورد ادامه معافیت‌های اعطا شده برای واردات نفت ایران یا لغو آن، از دلایل عمده این افزایش ذکر کرده است. همچنین در این گزارش، به افت تولید نفت ایران و استفاده از ذخایر انبارها برای صادرات اشاره شده و ادعا شده موجودی انبارهای نفتی ایران حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است.

کارشناس‌های حوزه انرژی، کاهش صادرات نفت متوسط و سنگین ونزوئلا به عنوان رقیب اصلی نفت سنگین ایران در بازارهای جهانی و تخفیفات قابل توجه برای خریداران نفت ایران را از دیگر دلایل این افزایش می‌دانند.

تصمیم آمریکا در خصوص ادامه، توقف یا کاهش سطح اعطای معافیت به کشورهای چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه، نقش اصلی را در تعیین روند صادرات نفت ایران خواهد داشت. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا مبنی بر افزایش تولید نفت در این کشور و نشانه‌های اولیه از سوی برخی اعضای اوپک مانند امارات مبنی بر هماهنگی با بازار در صورت نیاز به تغییر میزان تولید و جنگ لیبی و شرایط سیاسی ملتهب ونزوئلا در کنار تصمیم روسیه و عربستان در همراهی یا مخالفت با سیاست‌های آمریکا در بازار نفت، از مهم‌ترین موضوعاتی هستند که می‌توانند بر شرایط بازار نفت و در نتیجه تصمیم آمریکا در مورد معافیت‌ها از واردات نفت ایران تاثیرگذار باشند.

این در حالی است که روز گذشته برای پنجمین بار از هشت بار قبلی عرضه نفت در بورس انرژی ایران با شکست مواجه شد تا نحوه فروش نفت از سوی ایران و شاید از آن مهم‌تر، دسترسی به منابع مالی ناشی از صادرات نفت کماکان با ابهام مواجه باشد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More