شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دونالد ترامپ و رونالد کوبیا: انتخابات افغانستان خوب بود

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، با بهتر خواندن انتخابات افغانستان نسبت به انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری آمریکا، کاه کهنه را باد کرد و به این ترتیب، بار دیگر جدال بر سر «شفافیت» انتخابات افغانستان را میان شماری از دیپلمات‌ها، مقام‌های ارشد حکومت افغانستان و روزنامه‌نگاران تازه کرد.

دونالد ترامپ دیشب ۶ جدی/دی در توییتی نوشت: «یک نظامی جوان که در افغانستان کار کرده به من گفت که انتخابات در افغانستان بسیار شفاف‌تر و بسیار بهتر از انتخابات سال ۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکاست. انتخابات ما با میلیون‌ها رای جعلی پستی، شبیه انتخابات کشوری جهان سومی بود، رییس‌جمهوری جعلی.»

چند ساعت پس از این توییت، رونالد کوبیا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان، در توییتی نوشت: «خوشحالم که سرانجام بالاترین سطح سیاسی ایالات متحده آمریکا تایید می‌‌کند انتخابات در افغانستان، که اتحادیه اروپا همیشه از آن حمایت می‌کرد، انتخابات خوبی بود.»

امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان، با بازنشر توییت نماینده اتحادیه اروپا گفت: «حقیقت غالب است.»

اما توییت نماینده اتحادیه اروپا در مورد انتخابات افغانستان با واکنش‌هایی رو‌به‌رو شد.

داود مایار، یکی از کاربران توییتر، خطاب به نماینده اتحادیه اروپا نوشت ترامپ شوخی کرده بود، همه افغان‌ها می‌دانند انتخابات افغانستان بدترین و شرم‌آورترین انتخابات بود که از ۳۵ میلیون نفر، کمتر از یک میلیون نفر در آن شرکت کردند.

انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری افغانستان بسیار جنجالی‌ بود و به‌دلیل ادعای تقلب گسترده، نتایج آن پس از ماه‌ها تاخیر اعلام شد و شماری از نامزدها نتیجه را نپذیرفتند. در نهایت، انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت منجر نشد بلکه یک بحران سیاسی تازه رقم زد و در یک روز، دو نامزد پیشتاز انتخابات هم‌زمان مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری را انجام دادند.

عزیز حکیمی، نویسنده و روزنامه‌نگار، نوشت توییت رونالد کوبیا «اهانت به مردم افغانستان و مداخله در امور داخلی این کشور است. امیدوارم کسی از بین مقامات پیدا شود که از ایشان توضیح بخواهد. مسخره‌ است که کوبیا تلاش دارد توییت احمقانه ترامپ در مورد انتخابات افغانستان را تایید شفافیت و سلامت آن جلوه دهد».

مجیب‌الرحمن رحیمی، سخنگوی پیشین و از نزدیکان عبدالله عبدالله، در واکنش به توییت نماینده ویژه اتحادیه اروپا نوشت: «انگار آقای کوبیا هنگام نوشتن این توییت به حال نبوده است و الا داستان تقلب در انتخابات افغانستان و نقش جانبدارانه و گاهی غیرمسئولانه‌‌ برخی از مسئولان بیرونی در کشور اظهر من الشمس است. اتفاقا این موضع‌گیری‌های او تازه نیست.»

کاون خموش، روزنامه‌نگار، نیز سخنان نماینده اتحادیه اروپا را «در بسیاری از سطوح مشکل‌ساز» خواند و پرسید: «آیا اتحادیه اروپا این‌گونه به همه مسائل افغانستان نگاه می‌کند؟»

ذکی دریایی، روزنامه‌نگار، خطاب به نماینده اتحادیه اروپا نوشت که مردم افغانستان نتیجه و شفافیت انتخابات را هرگز تایید نکردند و ادامه افزود «از شوخی جعلی‌تان لذت ببرید».

شجاع ربانی، کاربر توییتر، نوشت این دقیقا همان روشی است که اتحادیه اروپا به روی کار آمدن یک «دولت جنایتکار فاسد» در افغانستان کمک کرد. استفاده از توییت ترامپ علیه مردم افغانستان نشان‌دهنده کمترین میزان تعهد اتحادیه اروپا/ناتو در افغانستان است.

کینان عمرزی، کاربر دیگر توییتر، گفت این بسیار نگران‌کننده است که اتحادیه اروپا فکر می‌کند انتخابات افغانستان «انتخابات خوبی» بوده است. از اول تا آخر کثیف بود.

عبدالله عبدالله نتیجه نهایی انتخابات ریاست را «نتیجه دزدی انتخابات، کودتا علیه مردم‌سالاری» و نتیجه آن را از بنیان غیرقانونی خوانده بود.

به‌دلیل ادعای تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری و بحرانی شدن انتخابات افغانستان، اشرف غنی و عبدالله عبدالله توافق‌نامه سیاسی امضا کردند و در تقسیم قدرت، اشرف غنی رییس‌جمهوری و عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه شد و پرونده انتخابات ریاست‌جمهوری بسته شد.

مارشال عبدالرشید دوستم، معاون پیشین ریاست‌جمهوری و عضو رهبری شورای مصالحه افغانستان، دیروز در دومین نشست کمیته رهبری این شورا، خواهان عملی شدن توافق‌نامه سیاسی بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More