شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس تیم مذاکره‌کننده طالبان: به دنبال استقرار نظام اسلامی هستیم

 

در چهارمین روز مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه، تیم‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و گروه طالبان نخستین نشست عمومی‌شان را عصر دیروز سه‌شنبه ۲۵ سنبله/شهریور برگزار کردند. 

رییس تیم مذاکره‌کننده طالبان در این نشست گفت که جنگ این گروه نه برای دستیابی به قدرت بلکه برای استقلال و استقرار یک نظام اسلامی در این کشور است.

نادر نادری، عضو و سخنگوی تیم مذاکره کننده دولت افغانستان می‌گوید، در این نشست با اکثر موارد دستورالعمل‌ها توافق صورت گرفت و از هر دو تیم، دو تن برای ارتباط و تماس میان دو هیات تعیین شدند. به گفته نادر نادری، ‏رهبری هر دو هیات در نخستین نشست رسمی تأکید کردند که در جریان گفت‌وگوها «شکیبایی و بردباری» را حفظ کنند. نعیم وردک نیز می‌گوید روسای دو تیم مذاکره کننده توصیه کردند که در جریان گفت‌وگوها «تحمل و بردباری» پیشه کنند.

همچنین سخنگویان تیم مذاکره کننده دو طرف با زبان و ادبیات مشابه در مورد نخستین نشست رسمی مذاکرات بین‌الافغانی اعلامیه‌هایی دادند.

پس از نشست افتتاحیه مذاکرات صلح افغانستان در اوایل هفته جاری، دو طرف برای پیشبرد چگونگی مذاکرات، گروه تماس تشکیل دادند. این کمیته روی دستورالعمل و تقسیم اوقات کاری و تعیین موضوعات مشترک کار می‌کنند.

مولوی عبدالحکیم حقانی، رییس تیم مذاکره‌کننده طالبان در این نشست، مذاکرات صلح را یک فرصت عالی و فضای خوب برای جست‌وجوی یک راه حل در مورد وضعیت فعلی و مسايل چهل ساله این کشور دانسته است.

رییس تیم مذاکره‌کننده طالبان گفته است، هویت اسلامی همه افغان‌ها را متحد می‌سازد و گروه طالبان متعهد به رعایت اصل تفاهم و پایان جنگ از طریق درک متقابل با همه جهت‌های افغانستان است.

مولوی عبدالحکیم حقانی در این نشست افزوده است که در مذاکرات، همه موضوعات باید متمرکز به حل مشکلات افغانستان باشد نه برای خوشبختی دیگران و گروه طالبان متعهد به پیشبرد این روند با توجه به مقدسات و رهنمودهای اسلامی است. او از تیم‌های مذاکره‌کننده خواسته است که در جریان مذاکرات صبر و استقامت داشته باشند و منافع شخصی و حزبی را برای پیشبرد مذاکرات نادیده گرفته و دست به دست هم بدهند.

رییس تیم مذاکره کننده طالبان گفته است که جنگ این گروه نه برای دستیابی به قدرت بلکه برای استقلال کشور از «اشغال خارجی و استقرار یک نظام اسلامی» است و طالبان در این مذاکرات به منظور همکاری مشترک برای استقرار یک افغانستان مستقل و نظام کاملاَ اسلامی و افغان‌شمول شرکت کرده‌اند. عبدالحکیم حقانی همچنین گفته است، همانطور که به دیگران اجازه نمی‌دهیم استقلال، ثبات و امنیت افغانستان را تهدید کنند، به دیگران هم اجازه داده نمی‌شود که از خاک افغانستان به عنوان سنگر یا میدان جنگ برای تهدید امنیت و ثبات دیگر کشورها استفاده کند. رییس تیم مذاکره‌کننده طالبان تاکید کرده است که خود افغان‌ها باید مشکلات‌شان را حل کنند و هیچ طرف خارجی نباید در امور این کشور دخالت کند.

همزمان با گفت‌وگوهای صلح در دوحه، جنگ در افغانستان کماکان ادامه دارد. اعضای مذاکره کننده دو طرف از آنچه در دوحه می‌گذرد راضی و امیدوارند، اما فضای صلح‌آمیز دوحه هیچ تغییری در میدان جنگ افغانستان به‌وجود نیاورده است و جنگجویان طالبان و نظامیان دولت همچنان در شماری از ولایت‌های افغانستان درگیر نبودند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More