شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معترضان در فاریاب برای تعیین والی انتخابات محلی برگزار می‌کنند

 

در نهمین روز اعتراضات در ولایت فاریاب در شمال افغانستان، اعتراض‌کنندگان برای تعیین والی جدید این ولایت امروز یک‌شنبه  دوم جوزا/خرداد، انتخابات برگزار می‌کنند. 

عنایت بابر فرهمند، عضو برجسته حزب جنبش ملی به رهبری عبدالرشید دوستم در توییتی نوشت که بر اساس تصمیم شورای عالی اهالی فاریاب؛ قرار است نمایندگان ولسوالی‌ها، جامعه مدنی، روحانیون، زنان، احزاب و اعضای شورای ولایتی، چهار نفر را به عنوان نامزدان واجد شرایط ولایت فاریاب انتخاب و اسامی آن‌ها را به ریاست جمهوری افغانستان پیشنهاد کنند. 

در حال حاضر و بر اساس قانون ادارات محلی افغانستان، والی، نماینده رییس جمهور در ولایت است که با پیشنهاد اداره ارگان‌های «محلی و منظوری» رییس جمهوری تعیین می‌شود. طبق این قانون، والی از برنامه‌ها و فعالیت‌های خود به رییس اداره ارگان‌های محلی و از آن طریق به ریاست جمهوري گزارش می‌دهد. 

در سال‌های اخیر، این اولین‌بار است که هواداران حزب جنبش ملی به رهبری مارشال عبدالرشید دوستم در فاریاب برای تعیین والی، انتخابات محلی برگزار می‌کنند. 

اعتراضات در ولایت فاریاب پس از آن آغاز شد که رییس جمهوری، داوود لغمانی را به عنوان والی جدید این ولایت تعیین کرد. معترضان ضمن مخالفت با داوود لغمانی خواستار انتخابی شدن مقام‌های محلی از جمله والی شدند. 

هواداران حزب جنبش ملی که در روزهای اخیر می‌گفتند داوود لغمانی با مردم و جغرافیای ولایت فاریاب آشنایی ندارد امروز اما با صدور قطعنامه‌ای اعلام کردند که مردم با شخص داوود لغمانی مشکلی ندارند بلکه مشکل «ادامه سیاست‌های استبدادی حکومت مرکزی است و این سیاست باعث سقوط ولایت فاریاب خواهد شد.» 

معترضان تعیین والی و مقام‌های محلی از سوی حکومت مرکزی را نوعی دیکتاتوری عنوان کردند که به گفته آن‌ها این امر باعث گسترش فساد و موجب ایجاد فاصله بین مردم و حکومت خواهد شد. آنها خواستار تغییر نظام از متمرکز به نظام غیرمتمرکز شدند و گفتند که «تجربه ۲۷۰ سال تمرکز قدرت در پایتخت ناکام است.»  

هواداران حزب جنبش ملی گفتند که طرح غیرمتمرکزسازی نظام سیاسی افغانستان یکی از برنامه‌های اصلی حزب جنبش ملی است.  

اعتراض کنندگان از دولت مرکزی خواستند که به تصمیم مردم فاریاب برای تعیین والی جدید احترام بگذارد، زیرا به باور آن‌ها این امر به نفع کشور است و از سوی دیگر انتخاب مقام‌های محلی حق مردم است. آن‌ها افغانستان را سرزمین اقلیت‌ها خواندند و ضمن تاکید برای دفاع از استقلال و تمامیت ارضی کشور گفتند زمانی این کشور را خانه مشترک می‌دانیم که همه شهروندان دارای حق برابر باشند. آن‌ها تاکید کردند که صلح پایدار زمانی در این کشور تامین خواهد شد که حضور اقوام در قدرت سیاسی تامین و تضمین شود. 

هواداران حزب جنبش ملی گفتند که «ترک‌تباران این کشور از تمام حقوق مدنی و شهروندی محروم بودند و اکنون کسی توان حذف ما را ندارد.» 

در پی تظاهرات در فاریاب، شماری از مقام‌های دولت افغانستان از جمله رییس مجلس و رییس شورای عالی مصالحه از حکومت خواستند که مساله فاریاب را به صورت مسالمت‌آمیز حل کند. 

پیش از این نیز تعیین شماری از والی‌ها در افغانستان جنجال‌ برانگیز شده است اما در گذشته این اختلاف‌ها با تغییر والی حل شدند.    

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More