شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

موج سوم شیوع ویروس کرونا در افغانستان، دانشگاه‌ها و مدارس ۱۶ ولایت تعطیل شدند

 

مقام‌های دولت افغانستان در نشست مشترک خبری اعلام کردند که به دلیل شیوع موج سوم ویروس کرونا، تمامی دانشگاه‌ها و مدارس در ۱۶ ولایت کشور به‌مدت دو هفته، از امروز شنبه ۸ جوزا/خرداد تعطیل خواهد شد. 

وحید مجروح، سرپرست وزارت بهداشت افغانستان در این نشست خبری گفت که در دو هفته گذشته و پس از عید فطر، شیوع ویروس کرونا در کشور افزایش یافته است. او گفت براساس آمار وزارت بهداشت، ویروس کرونا به ویژه در ۱۶ ولایت کشور افزایش یافته است.  

سرپرست وزارت بهداشت گفت که کلید مصونیت جامعه به‌دست مردم است و به‌دلیل بی‌اعتنایی‌های که از سوی مردم در روزهای عید صورت گرفت، نتیجه آن را دریافت کردیم. او در عین‌ حال افزود که برای مدیریت موج سوم کرونا، میان نهادهای دولتی هماهنگی وجود دارد.  

او گفت رییس‌جمهوری به صورت مستقیم و با حمایت سیاسی، روند مقابله با ویروس کرونا را رهبری می‌کند. او گفت در مرحله موج سوم کرونا ظرفیت آزمایش کرونا افزایش یافته و در یک شبانه روز از ۲۵ تا ۲۸ هزار نفر آزمایش خواهد شد.   

او گفت برحسب نیاز روزانه حدود ۵ تا ۱۰ هزار نفر آزمایش سریع خواهند شد و این رقم در ۱۵ روز آینده در حدود صدهزار نفر افزایش خواهد یافت.

 

 

طبق اعلام سرپرست وزارت بهداشت، در دور اول و دوم ویروس کرونا، در کابل تنها یک بیمارستان «افغان جاپان» فعال بود. او افزود که در این بیمارستان حدود ۷۰ تخت خواب جدید اضافه شده و اکنون قرار است در چهار منطقه شهر کابل خدمات درمانی ویژه ویروس کرونا فعال شود.  

او در ادامه افزود که شفاخانه/بیمارستان «قصبه» با ظرفیت ابتدایی و اضافه کردن صد تخت بستری به‌زودی افتتاح می‌شود، شفاخانه «هلال احمر» با ۵۰ تختخواب فعال شده، شفاخانه «اندونزی» نیز که ۵۰ تختخواب دارد و یکی از بهترین بیمارستان‌های افغانستان به‌شمار می رود، آماده پذیرش بیماران کرونایی است و شفاخانه «افغان جاپان» نیز با امکانات پیشرفته‌تر از کشورهای دیگر مجهز شده، شفاخانه «محمدعلی جناح» درغرب کابل نیز با صد تختخواب آماده افتتاح است. او در ادامه گفت در صورت وخیم‌ شدن وضعیت، تمامی بیمارستان‌ها برای پذیرایی از افراد مبتلا به بیماری کووید۱۹آماده خواهد شد. 

سرپرست وزارت بهداشت همچنین گفت که در جلسه اخیر با رییس‌جمهور، تصمیم بر این شد که وزارت بهداشت تمام مراکز و نهادهای بهداشتی را رهبری کند.  به گفته وحید مجروح، در ولایت ننگرهار در شرق کشور موج سوم کرونا زودتر شیوع یافت و اکنون آمار مبتلایان در این ولایت کم‌تر شده اما رقم افراد مبتلا به کرونا در ولایت‌های قندهار، بلخ، لوگر، لغمان و هلمند در حال افزایش است. 

او گفت اکنون وزارت بهداشت ۱۱۰۰ تختخواب آماده دارد و طی روزهای آینده این رقم به ۲۵۰۰ تختخواب افزایش می‌یابد و در صورت نیاز ۲۲ هزار تختخواب آماده خواهد شد. وحید مجروح خطاب به مردم گفت در صورتی که مردم احتیاط نکنند وزارت بهداشت ناگزیر خواهد شد خانه‌ها را نیز برای بیماران ویروس کرونا آماده کند. با این وجود، او گفت اگر مردم همکاری کنند وزارت بهداشت موج سوم را مدیریت خواهد کرد.  

رنگینه حمیدی، سرپرست معارف/آموزش و پرورش در این نشست خبری گفت که بر اساس پیشنهاد وزارت بهداشت، مکاتب/مدارس کشور در ۱۶ ولایت تعطیل می‌شود. او گفت پس از دو هفته، این وزارت نظر با توجه به میزان شیوع ویروس کرونا در مورد ادامه تعطیلی مدارس تصمیم خواهد گرفت. 

عباس بصیر، وزیر تحصیلات عالی/آموزش عالی نیز گفت تلاش کردیم دانشگاه‌ها تعطیل نشود اما بنا بر تصمیم وزارت بهداشت برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، کلیه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در ۱۶ ولایت برای دو هفته تعطیل می‌شود.  

براساس آمار وزارت بهداشت، دیروز جمعه تعداد ۹۷۷ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و این رقم بالاترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا از زمان شیوع این بیماری در افغانستان است.  

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More