شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نزدیک به نیمی از جمعیت افغانستان در معرض ابتلا به ویروس کرونا

وزارت صحت عامه/بهداشت و درمان افغانستان اعلام کرده که بر اساس پیش‌بینی سازمان جهانی بهداشت، ممکن است در افغانستان ۱۶ میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا شوند.

بر مبنای این پیش‌بینی، حدود ۷۰۰ هزار نفر نیاز به بستری شدن خواهند داشت و ۱۱۰ هزار نفر جان خود را از دست خواهند داد.

این در حالی است که تا کنون در سراسر افغانستان ابتلای۴۶ نفر به این ویروس از سوی مقام‌ها تائید شده است.

همچنین گزارش‌هایی از مبتلا شدن دو دیپلمات خارجی و چهار سرباز ناتو در این کشور منتشر شده اما به نظرمی‌رسد، آمارهای واقعی ممکن است خیلی فراتر از این تعداد باشد.

 

برنامه مقابله

دولت افغانستان از مردم این کشور خواسته برای جلوگیری از گسترش شیوع کرونا از تجمع‌های غیر‌ضروری پرهیز کنند اما تاکنون اقدامی جدی در این زمینه انجام نشده است.

کاستن ساعات کاری کارمندان دولت یکی از تمهیدات است. وزارت بهداشت خواهان قرنطینه شدن شهر هرات در همسایگی ایران شد اما یک سخنگوی این وزارت اخیرا از توجه نکردن مردم به این درخواست، ابراز نارضایتی کرد و گفت ممکن است فاجعه‌ای روی دهد.



بازگشت سیل‌آسای مهاجران

به علت کمتر شدن تدریجی کسب و کارها در ایران و خرابی اوضاع اقتصادی ناشی از گسترده بودن دامنه شیوع کرونا در این کشور، هزاران تن از کارگران افغانستانی که عمدتا سرگرم کارهای ساختمانی در شهرهای مختلف ایران بودند، در هفته‌های اخیر در حال بازگشت به کشورشان هستند.

بر مبنای گزارش‌های روزانه ۱۵هزار مهاجر افغان وارد افغانستان می‌شوند.

دولت افغانستان چند تن از ماموران امور بهداشت را که با دستگاه‌های سنجش حرارت بدن مجهز هستند، در مرزهای ایران مستقر کرده تا از مهاجرانی که باز می‌گردند تست اولیه کرونا گرفته شود.

اما به نظر می‌رسد چنین تمهیداتی نیز کارساز نبوده و اولین فردی که به علت کرونا جان باخته، به گفته مقام‌ها «از ایران بازگشته بود» اما خود سفرش به ایران را انکار کرد.

 

مبتلایان پنهان و یکصد بستر بیمارستانی

وحید تدبیر از پزشکان بیمارستان دولتی ولایت سرپل در شمال افغانستان به ایران اینترنشنال گفت شکی نیست که شمار مبتلایان به ویروس کرونا بیشتر از آمارهای اعلام شده است، آنهایی که علائم بیماری کرونا را دارند به دلیل عدم اطمینان از برخورد مناسب مسئولان، ترجیح می‌دهند از گزارش حال خود پرهیز کنند.

در حال حاضر فقط یک مرکز در کابل برای تشخیص ویروس کرونا و بستری کردن بیماران وجود دارد. مسئولان این مرکز به رسانه‌ها گفته‌اند که برای بستری کردن بیماران کرونا یکصد تخت در اختیار دارند.

ابراهیم فرزام، یکی از کاربران فیسبوک در روزهای گذشته مشاهدات خود از این مرکز را بیان کرده که در صورت واقعی بودن موارد ذکر شده در یادداشت این کاربر، وضعیت در اصلی‌ترین محل مقابله با این ویروس چندان امیدوار کننده نیست.

به تازگی یک بیمارستان با ۲۰۰ تخت در ولایت بلخ در شمال افتتاح شد که در مراسم افتتاح آن ده‌ها تن از مقام‌های محلی حضور داشتند و از عکس‌های یادگاری پایان مراسم چنین بر می‌آمد که خود مسئولان نیز هنوز به اهمیت حفظ  فاصله میان افراد توجهی نشان نمی‌دهند و در حالی که چسبیده به هم ایستاده‌اند با لب‌های خندان عکس گرفته‌اند.

 

متکی به درآمدهای روزانه

فهیم انوری یک استاد دانشگاه در شهر مزارشریف به ایران اینترنشنال گفت دولت برنامه‌ای  برای حمایت کسانی که برای زنده ماندن متکی به درآمدهای روزانه هستند، ندارد و حتی اگر از مردم خواسته شود از خانه‌های خود بیرون نیایند، بعید است افراد روزمزد و فروشندگان خیابانی به این درخواست بتوانند عمل کنند.

به نظر می‌رسد افغانستان که شاهد چهل سال جنگ و خونریزی بود در آستانه قرار گرفتن در معرض یک بحران بزرگ دیگری است. اقدامات دولت برای تشخیص و مداوای بیماران مبتلا به ویروس کرونا محدود است و بسیاری از مردم به آنچه در کشورهای غربی به حفظ «فاصله اجتماعی» معروف شده، چندان اهمیتی نشان نمی‌دهند.

 

ایرا‌ن اینترنشنال
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More