شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه سقوط ارزش لیر ترکیه

 

لیر ترکیه در معامله‌های روز جمعه ۱۹ مرداد در بازار ارز شاهد کاهش ۱۴ درصدی ارزش مقابل دلار بود و هر دلار آمریکا با ۶ لیر ترکیه معامله شد.

دور جدید کاهش ارزش لیر مقابل دلار از روز دوشنبه آغاز شد، همزمان با آن‌ که دولت آمریکا اعلام کرد معافیت‌های گمرکی ترکیه را بررسی می‌کند. مساله‌ای که می‌تواند بر حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از صادرات ترکیه تاثیر داشته باشد.

 

 

همزمان دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در توییتر خود نوشت که تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه را دو برابر بیشتر می‌کند. او با اشاره به سقوط واحد پول ترکیه، نوشت: «واحد پول آنها، لیر ترکیه، به سرعت در برابر دلار بسیار قوی ما در حال افت است.»

در فاصله‌ای کوتاه از این توییت، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در یک تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، خواستار روابط گسترده‌تر اقتصادی دو کشور شد.

به دنبال این نوسانات، هیاتی از ترکیه برای بررسی موضوع به آمریکا رفت و روند کاهش ارزش لیر متوقف شد، اما پس از نامشخص ماندن نتیجه گفت‌وگوها این روند کاهشی ادامه پیدا کرد. رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، گفته است که «اگر آنها دلار دارند، ما هم خدا و مردم خودمان را داریم». او کاهش ارزش لیر را نتیجه «توطئه دشمنان» ترکیه دانست.

 

 

ارزش لیر ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی سیر نزولی داشت، اما پس از افزایش تنش سیاسی با آمریکا با شیب بیشتری ارزش خود را از دست داد. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون لیر ترکیه بیش از ۳۰ درصد ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا از دست داده است.

روزنامه فایننشیال تایمز در گزارشی  نوشت که بانک مرکزی اروپا در خلال هفته گذشته وام‌دهندگان حوزه یورو به ترکیه را زیر نظر گرفته است. انتشار این گزارش به نگرانی بازارهای مالی اروپا نسبت به اوضاع ترکیه تعبیر شده است.

پیش از این پارلمان ترکیه در سال ۲۰۰۳ قانونی را مصوب کرد که براساس آن شش صفر از اسکناس‌های این کشور حذف می‌شد. قانونی که از سال ۲۰۰۵ اجرایی شد.

ترکیه و آمریکا بر سر مسائلی چون سوریه و سرنوشت یک کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه اختلاف‌نظر دارند. ترکیه همچنین اعلام کرده است که از دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران تبعیت نمی‌کند.

علاوه بر روابط تجاری و اقتصادی، ترکیه یکی از مقصدهای توریستی ایرانیان است. پیش از این سازمان امورمهاجرت ترکیه گزارش کرده بود که در شش ماهه نحست سال ۲۰۱۸ بیش از یک میلیون و ۱۵۹ هزار گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده‌اند و به طور متوسط هر یک از آن‌ها بیش از هزار دلار در این کشور خرج می‌کنند. در سال ۲۰۱۷ نیز گردشگران ایرانی پس از گردشگران روسی و آلمانی، با حدود ۲/۵میلیون نفر پرشمارترین گردشگران خارجی ترکیه بودند.

دولت ایران اخیرا و به دنبال بحران ارزی و بالا رفتن قیمت دلار، ارز مسافرتی را حذف و قیمت بلیت پروازهای خارجی را افزایش داده است. پیش از این نیز دولت عوارض خروج از کشور را افزایش داده بود.



 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More