شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترکیه به دنبال متقاعد کردن آمریکا برای ادامه خرید نفت ایران

ترکیه به دنبال متقاعد کردن آمریکاست تا پالایشگاه توپراس، بزرگترین واردکننده نفت این کشور بتواند به خرید نفت خام از ایران ادامه دهد.

ایران یکی از مهمترین تامین‌کنندگان نفت ترکیه است و به گفته حامی آکسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه، تصمیم ایالات متحده آمریکا به همکاری‌های‌ منطقه‌ای و مناسبات تجاری ترکیه با ایران آسیب زده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه با تایید این موضوع گفت پالایشگاه توپراس به دقت موضوع را دنبال می‌کند. نفت خام ایران منطبق با مشخصات این پالایشگاه است. از همین رو در تلاش برای متقاعد کردن ایالات متحده هستیم.»

آمریکا همزمان با آغاز دور جدید از تحریم‌های نفتی خود در سال گذشته،‌ برای آنچه که «کمک به ثبات بازار جهانی نفت» خوانده بود،‌ ایتالیا، تایوان، ترکیه، ژاپن، چین، کره جنوبی، هند و یونان را به مدت شش ماه از این تحریم‌ها معاف کرد. کاخ سفید روز دوشنبه، ۲ اردیبهشت رسما از لغو تمدید معافیت‌های نفتی‌ ایران خبر داد.

در پی آن، آنکارا واشنگتن را «بازاریاب نفتی دیگر کشورها» خواند و یافتن منابع نفتی جایگزین را دشوار توصیف کرد. چاووش داود اوغلو،‌ وزیر خارجه ترکیه با غیراخلاقی خواندن اقدام آمریکا گفت: «این کار خلاف قواعد سازمان تجارت جهانی و خطری برای ثبات منطقه است.»

ترکیه در حالی مصمم به متقاعد کردن آمریکاست که روابط دو کشور اخیرا در ارتباط با خرید سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه تنش‌آلود شده است.

پیشتر مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا ضمن هشدار به ترکیه ادعا کرده بود که سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه امنیت جنگنده‌های اف ۳۵ را به شدت تهدید می‌کند. از اینرو واشنگتن به آنکارا پیشنهاد داده تا به جای سامانه روسی، سامانه ضد موشکی پاتریوت را از آمریکا خریداری کند.

بخش دیگری از تنش بین دو کشور به پیش از آن باز می‌گردد و مربوط به حمایت ترامپ از ادعای حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان است که با واکنش آنکار روبرو شد.

از این رو مشخص نیست تلاش ترکیه در این چانه‌زنی برای ادامه واردات نفت از ایران تا چه حد به ثمر بنشیند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More