شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتقاد هیات نظارت بر واکنش جهانی به کرونا از عملکرد دیرهنگام چین و سازمان بهداشت جهانی

هیات مستقل بررسی واکنش جهانی به شیوع کرونا در گزارشی از عملکرد چین و سازمان بهداشت جهانی در واکنش دیرهنگام به آغاز شیوع کووید-۱۹ انتقاد کرد.

این هیات در گزارش روز دوشنبه خود گفت که چین در ابتدای شیوع کرونا در این کشور می‌توانست برای کنترل این همه‌گیری مقررات بهداشتی را با جدیت بیشتری اعمال کند.

هیات مستقل آمادگی و واکنش به همه‌گیری سال گذشته از سوی دبیرکل سازمان بهداشت جهانی تشکیل شد و در سپتامبر ۲۰۲۰ کار خود را آغاز کرد. هدف این هیات تهیه نقشه راه آینده برای مقابله با همه‌گیری بر مبنای شواهد علمی موجود است و قصد دارد در ماه می گزارش نهایی خود را به مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی ارائه کند.

این هیات در گزارش جدید خود همچنین از سازمان بهداشت جهانی برای اعلام دیرهنگام همه‌گیری انتقاد کرد و خواستار اصلاحات در این سازمان شد.

طبق این گزارش، با وجودی‌که انتقال کووید-۱۹ از انسان به انسان در بسیاری از کشورها دیده شده بود، اما سازمان بهداشت جهانی این مساله را «نادیده» گرفت و مشخص نیست چرا این سازمان تا هفته سوم ژانویه سال گذشته در این مورد تشکیل جلسه نداد و برای اعلام وضعیت اضطراری تا پایان ژانویه منتظر ماند.

این گزارش ساعاتی پس از آن منتشر شد که مایک رایان، مدیر برنامه‌های اضطراری سازمان بهداشت جهانی، اعلام کرد که انتظار می‌رود «به زودی» تعداد جان‌باختگان در اثر کرونا در جهان به ۱۰۰ هزار نفر در روز برسد.

این گزارش افزود: «سیستم هشداردهی جهانی برای بیماری‌های همه‌گیر مناسب نیست و سازمان بهداشت جهانی برای انجام این کار قدرت لازم را ندارد.»

دولت دونالد ترامپ از ابتدای شیوع کرونا، چین را به دلیل واکنش دیرهنگامش به شیوع کرونا به شدت مورد انتقاد قرار داده و سازمان بهداشت جهانی به «چین-محوری» بودن متهم کرد.

کشورهای اروپایی نیز، نظیر فرانسه و آلمان، خواستار رسیدگی به ضعف‌های سازمان بهداشت جهانی در زمینه بودجه، مدیریت و سطح اختیار شدند.

طبق آمار دانشگاه جانز هاپکینز، اعداد مبتلایان به کرونا در جهان از ۹۵ میلیون ۵۵۰ هزار نفر فراتر رفته و تعداد جان‌باختگان به حدود دو میلیون و ۴۰ هزار نفر رسیده است.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More