شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش دولت آمریکا به کنگره: تحریم‌ها ۷۰ میلیارد دلار تجارت خارجی ایران را کاهش داد

بنابر یک گزارش غیر علنی دولت آمریکا، که در اوایل ماه سپتامبر به کنگره ارائه شد، تحریم‌های دولت دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی از سال ۲۰۱۸ بیش از ۷۰ میلیارد دلار تجارت خارجی ایران را کاهش داده است.

به نوشته واشینگتن فری بیکن، که به نسخه‌ای از این گزارش دست‌ یافته، تجارت خارجی ایران در سال ۲۰۲۰ با افتی ۱۸ میلیارد دلاری نسبت به سال ۲۰۱۹، از ۴۶ میلیارد دلار به ۲۸ میلیارد دلار رسید.   

این گزارش افزود که با اقدام دولت ترامپ در بازگرداندن تحریم‌ها، منافع اقتصادی جمهوری اسلامی در بسیاری از بخش‌ها از بین رفته است.

از سوی دیگر، حجم تجارت ایران و آمریکا از ۳۴ میلیون  و ۵۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۹ به ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت، که در این میان بیشتر اقلام آمریکایی را که به موجب لغو تحریم کالاهای انسان‌دوستانه به ایران صادر شده، دارو، تجهیزات پزشکی و محصولات کشاورزی تشکیل می دهد.

در این میان، حجم تجارت ایران با چین، به عنوان مهم‌ترین شریک تجاری جمهوری اسلامی، از ۱۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت.

این در حالی است که ایران و چین با هدف دور زدن تحریم‌های آمریکا در تجارت دو جانبه خود اقدامات گسترده‌ای در پیش گرفته‌اند.

از سوی دیگر، حجم تجارت اتحادیه اروپا با ایران از چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹، به چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کاهش یافت.

هرگونه لغو تحریم‌ها علیه ایران به احیای برجام بستگی دارد و این در حالی است که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با وجود برگزاری شش دور از این گفت‌وگوها، هنوز تاریخ مشخصی برای هفتمین دوره این مذاکرات اعلام نشده است.

با این حال، قرار است حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در سفر به نیویورک با وزرای خارجه کشورهای باقی مانده در برجام گفت‌وگو کند.

در حالی که برخی گزارش‌ها از احتمال برگزاری نشست کشورهای عضو برجام و ایران ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره احیای برجام خبر می‌دادند، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به خبرنگاران گفت که چنین نشستی در نیویورک برگزار نخواهند شد.

 

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More