شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بایدن در سازمان ملل: آمریکا همچنان متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است

بایدن در سازمان ملل: آمریکا همچنان متعهد به جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح اتمی است

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در اولین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار دیگر از خروج نیروهای کشورش از افغانستان دفاع کرد و با تاکید بر دیپلماسی و چندجانبه‌گرایی در همه عرصه‌ها، از اراده مصمم آمریکا در زمینه جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح اتمی سخن گفت.

بایدن روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور در اولین روز سخنرانی رهبران و مقام‌های بلندپایه کشورها در این مجمع، در اشاره کوتاهی به پرونده هسته‌ای ایران گفت: «آمریکا همچنان متعهد به حق جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح اتمی است.»

او ادامه داد آمریکا با دیگر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک در زمینه بازگشت ایران به توافق اتمی در حال همکاری است.

بایدن تاکید کرد آمریکا آماده بازگشت به اجرای کامل برجام است «اگر ایران همین کار را انجام دهد.»

مذاکرات هسته‌ای ایران در وین برای احیای برجام پس از برگزاری شش دور متوقف شده و هنوز تاریخ دقیقی برای دور بعدی این مذاکرات ارائه نشده است.

پیشتر مقام‌های آمریکا و ایران اعلام کرده‌اند که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، دیداری میان وزرای خارجه دو کشور انجام نخواهد شد.

همچنین جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت در حاشیه این مجمع، نشستی میان کشورهای حاضر در برجام و ایران برگزار نخواهد شد.

بایدن همچنین درباره تحولات افغانستان گفت: «ما به بیست سال درگیری در افغانستان پایان دادیم و در حالی که این فصل جنگ‌های بی‌وقفه را به پایان می‌بریم، عصر جدیدی از دیپلماسی بدون وقفه را می‌گشاییم.»

رئیس جمهوری آمریکا همچنین درباره تقابل فزاینده میان این کشور و چین، بدون نام بردن از این کشور گفت واشینگتن به دنبال یک «جنگ سرد جدید» یا «جهان تقسیم شده به بلوک‌ها» نیست.

بایدن تاکید کرد اما آمریکا از جایگاه خود در جهان «به شدت» دفاع می‌کند. او با این قول که متعهد به مبارزه با حکومت‌های «خودکامه» است، بر دفاع از «دموکراسی» تاکید کرد و گفت: «با ارزش‌ها و نیرویمان، از متحدان و دوستانمان دفاع خواهیم کرد و با تلاش‌های کشورهای قوی‌تر برای تسلط بر کشورهای ضعیف‌تر مبارزه می‌کنیم.»

رییس جمهوری آمریکا ادامه داد این کشور «آماده همکاری با هر کشوری است که متعهد و در جست‌وجوی یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای چالش‌ها باشد، حتی اگر ما اختلافات شدید در برخی حوزه‌ها داشته باشیم.»

رئیس جمهوری آمریکا همچنین قول داد تلاش‌های بین‌المللی آمریکا برای مبارزه با همه‌گیری کرونا و همچنین تغییرات اقلیمی افزایش یابد.

او گفت واشینگتن به زودی تعهدات بیشتر خود در زمینه ارسال واکسن به کشورهای توسعه‌نیافته را در جریان یک نشست مجازی که آمریکا در این زمینه برگزار خواهد کرد، اعلام می‌کند.

بایدن همچنین بدون ارائه جزئیاتی، قول داد بار دیگر مبلغ کمک بین‌المللی خود برای کشورهای کمتر توسعه‌یافته در زمینه تغییرات اقلیمی را افزایش دهد.

پیش از سخنرانی بایدن، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در مجمع عمومی این سازمان به واشینگتن و پکن نسبت به تشدید بحران‌های جهانی «که بسیار کمتر از جنگ سرد قابل پیش‌بینی است» هشدار داد و این دو قدرت بزرگ جهانی را به «گفت‌وگو» فراخواند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More