شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

همکاری آمریکا، بریتانیا و استرالیا برای مقابله با نفوذ چین

آمریکا، بریتانیا و استرالیا به یک توافق شراکت امنیتی سه‌ جانبه برای مقابله با گسترش نفوذ پکن در منطقه اقیانوس هند و آرام رسیدند.

به موجب بخشی از این توافق، ایالات‌متحده فناوری ساخت زیردریایی با سوخت هسته‌ای را در اختیار استرالیا می‌گذارد.

در نشستی مجازی که روز چهارشنبه برگزار شد، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، به همراه بوریس جانسون و اسکات مریسون، نخست‌وزیران بریتانیا و استرالیا، تاکید کردند که استرالیا به دنبال تسلیحات هسته‌ای نیست، بلکه می‌خواهد با هدف مقابله با تهدیدات آینده برای حرکت دادن زیردریایی‌های خود از انرژی هسته‌ای استفاده کند.

از سال ۱۹۵۸ که آمریکا فناوری زیردریایی هسته‌ای خود را با بریتانیا سهیم شده بود، این اولین باری است که ایالات متحده این فناوری را در اختیار یکی از متحدان خود قرار می‌دهد.

بایدن گفت: «همه ما از ضرورت تضمین صلح و ثبات در منطقه هند و اقیانوسیه در درازمدت آگاهی داریم.»

نخست‌وزیر استرالیا گفت: «این زیردریایی‌ها با همکاری نزدیک آمریکا و بریتانیا در شهر آدلاید ساخته خواهد شد و تاکید کرد که استرالیا به کلیه تعهدات خود تحت پیمان منع سلاح‌های کشتار جمعی پایبند خواهد بود.»

نخست‌وزیر بریتانیا نیز این توافق را تصمیم تاریخی برای استرالیا خواند و گفت با این اقدام جهان جایی امن‌تر خواهد شد.

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و همتای استرالیایی او، ماریز پین، در دیداری در واشینگتن، ضمن بررسی روابط دو جانبه، درباره همکاری‌های لازم برای تقویت صلح و ثبات در منطقه هند و اقیانوسیه گفت‌وگو کردند.

اگرچه مقام‌های دولت بایدن در گفت‌وگو با خبرنگاران اشاره مستقیمی به تهدید چین نکردند، اما واشینگتن و متحدانش در سال‌های اخیر به دنبال مقابله با گسترش نفوذ پکن در منطقه اقیانوس هند و آرام هستند.

سفارت چین در آمریکا در واکنش به تصمیم واشینگتن برای ارائه زیردریایی‌های هسته‌ای برای استرالیا تاکید کرد که کشورها نباید با چنین اقداماتی «منافع اشخاص ثالث را هدف قرار داده یا به آنها آسیب بزنند.»

سفارت چین همچنین خواستار پایان دادن به «ذهنیت‌های جنگ سرد و تعصب‌های ایدئولوژیک شد.»

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، نیز در توییتی با ابراز تعجب از تصمیم آمریکا برای ساخت زیردریایی‌ هسته‌ای برای استرالیا، این اقدام را «مثالی بسیار بد» برای سایر کشورهای غیرهسته‌ای خواند.

همزمان سفارت فرانسه در آمریکا در بیانیه‌ای از اقدام ایالات‌متحده در وارد نکردن فرانسه به شراکت امنیتی با استرالیا در شرایطی که «چالش‌هایی بی‌سابقه» در منطقه اقیانوس هند و آرام وجود دارد، ابراز تاسف کرد و آن را نشانگر «عدم یکپارچگی» میان متحدان آمریکا خواند.

توافق شراکتی جدید برای استرالیا به معنی پایان توافق ۲۰۱۶ این کشور با فرانسه برای ساخت ۱۲ زیردریایی دیزلی است، که ارزش آن به ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد.  

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More