شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه تنش بر سر پیمان امنیتی آمریکا، بریتانیا و استرالیا: وزیر دفاع فرانسه دیدار با همتای بریتانیایی‌ خود را لغو کرد

با ادامه تنش میان فرانسه با آمریکا، استرالیا و بریتانیا، پس از امضای پیمانی امنیتی میان این سه کشور، که منجر به فسخ قرارداد چند میلیارد دلاری فروش زیردریایی اتمی فرانسه به استرالیا شد، وزیر دفاع فرانسه، قرار ملاقات این هفته با همتای بریتانیایی‌ خود را لغو کرد. 

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه خبر لغو دیدار وزیر دفاع فرانسه با همتای بریتانیایی او را تایید کرد. 

پیشتر در روز شنبه نیز فرانسه در واکنش به تشکیل «اوکوس»، پیمان امنیتی سه جانبه آمریکا، استرالیا و بریتانیا، در بیانیه‌ای ایالات متحده و استرالیا را به دروغگویی متهم کرده بود.

این در حالی است که اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، از لغو قرارداد این کشور برای خرید زیردریایی‌ اتمی از فرانسه دفاع کرد و گفت: «من از تصمیمی که منافع ملی استرالیا را در اولویت قرار داد، پشیمان نیستم.»

آمریکا، بریتانیا و استرالیا روز چهارشنبه ۲۴ شهریور ماه به یک توافق شراکت امنیتی سه‌ جانبه برای مقابله با گسترش نفوذ پکن در منطقه اقیانوس هند و آرام رسیدند.

هدف این توافق مقابله با نفوذ چین عنوان شد و براساس آن آمریکا، بریتانیا و استرالیا بر افزایش همکاری و هماهنگی خود در اقیانوس آرام و هند، ایالات متحده فناوری زیردریایی اتمی را به استرالیا منتقل می‌کند.

پس از  توافق فوق، فرانسه و چین توافق نظامی آمریکا و بریتانیا را برای ساخت زیردریایی با سوخت هسته‌ای برای استرالیا به شدت مورد انتقاد قرار دادند.

ژان‌ ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، در مصاحبه‌ای رادیویی در واکنش به توافق نظامی اخیر آمریکا، بریتانیا و استرالیا گفت: «این تصمیم بی‌رحمانه، یک‌طرفه و غیرقابل پیش‌بینی، مرا به یاد کارهای ترامپ می‌اندازد. من عصبانی و آزرده هستم. این چیزی نیست که بخواهد بین متحدان اتفاق بیافتد.»

او افزود: «این کار به منزله از پشت خنجر زدن است. ما با استرالیا رابطه‌ای بر مبنای اعتماد ایجاد کردیم و حالا آن اعتماد آسیب دیده است.»

ژائو لی‌جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، نیز توافق نظامی اخیر بین آمریکا، بریتانیا و استرالیا را تضعیف کننده صلح و ثبات منطقه‌ عنوان کرد و گفت: «این توافق رقابت تسلیحاتی را تشدید می‌کند و به تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله با گسترش سلاح‌های کشتار جمعی آسیب می‌زند.»

وزارت دفاع کره شمالی نیز در  واکنش به پیمان امنیتی اخیر میان آمریکا، استرالیا و بریتانیا، درباره ایجاد یک سلسله «رقابت تسلیحاتی هسته‌ای» هشدار داد.

با این حال درپی ابراز نارضایتی فرانسه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، فرانسه را «شریک حیاتی» ایالات متحده خواند و تاکید کرد هیچ اختلافی که منافع متحدان اروپایی و اقیانوسیه‌ای آمریکا را جدا کند، وجود ندارد.

روز یکشنبه نیز  بلومبرگ گزارش داد که بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا به‌دنبال تلطیف روابط با فرانسه است.

جانسون در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره رابطه بریتانیا با فرانسه گفت بریتانیا به رابطه با فرانسه «بسیار، بسیار» افتخار می‌کند. او علاقه بریتانیا به فرانسه را علاقه‌ای «از بین نرفتنی» توصیف کرد. 

به موجب بخشی از توافق میان آمریکا، استرالیا و بریتانیا،  ایالات‌متحده فناوری ساخت زیردریایی با سوخت هسته‌ای را در اختیار استرالیا می‌گذارد.

در سال ۲۰۱۶، استرالیا با شرکت فرانسوی نیوال گروپ توافق رسیده بود تا برای نیروی دریایی استرالیا یک ناوگان جدید زیردریایی به ارزش ۴۰ میلیارد دلار بسازد. پیمان اوکوس، استرالیا را به فناوری زیردریایی اتمی مجهز می‌کند و منجر به فسخ قرارداد این کشور با فرانسه شده است.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More