شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: مذاکرات وین درباره برجام باید در اسرع وقت از سر گرفته شود

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که ایالات متحده مایل است که مذاکرات غیرمستقیم با ایران در وین درباره احیای برجام «در اسرع وقت» از سر گرفته شود.

پرایس روز پنج‌شنبه در نشست خبری خود  تاکید کرد که برجام «موثرترین راه ممکن» است تا اطمینان حاصل شود ایران «به طور دائم و قابل راستی‌آزمایی» اجازه دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را نداشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد اگر مذاکرات احیای برجام زودتر از سر گرفته شود، می‌توان فهمید که آیا بازگشت طرفین به تعهداتشان همچنان ممکن است یا نه.

پرایس با اشاره به اینکه آمریکا هنوز به نقطه‌ای نرسیده که بخواهد مذاکرات را ترک کند گفت: «ما فکر می‌کنم بازگشت مشترک به تعهدات هنوز امکان‌پذیر است و تا زمانی‌که منافع ما اقتضا کند آن را پیگیری خواهیم کرد.»

از سوی دیگر، در پی دیدار نمایندگان آمریکا و روسیه در مسکو درباره برنامه هسته‌ای ایران، دو کشور با سازنده خواندن این گفت‌وگوها، بر ادامه همکاری برای احیای برجام تاکید کردند.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، جلسات خود با معاون وزیر خارجه روسیه را «خوب و سازنده» خواند و گفت که طی این جلسات درباره هدف‌های مشترک آمریکا و روسیه درباره بازگشت به مذاکرات و احیای سریع برجام بحث کردند.

وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و رابرت مالی طی دیداری بر عزم خود برای تداوم همکاری در چارچوب «مذاکرات وین» با مشارکت همه کشورهای عضو برجام از جمله ایران و نمایندگان آمریکا تاکید کردند.

از سوی دیگر، رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین آمریکا، در یک سخنرانی به دولت جو بایدن هشدار داد به دلیل محدودیت‌های زمانی، پیشرفت فنی برنامه هسته‌ای ایران و اقدامات جمهوری اسلامی در نقض برجام، به این توافق برنگردد، بلکه به دنبال یک توافق جدید با ایران باشد.

تلاش کاخ سفید برای احیای برجام در حالی ادامه دارد که رهبران کشورهای عضو بریکس، شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای مشترک ضمن حمایت از حفظ برجام، بر ضرورت «حل و فصل مساله هسته‌ای ایران از طریق روش‌های مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک مطابق با قوانین بین‌الملل» تاکید کردند.

از سوی دیگر، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس انرژی اتمی، در پاسخ به پرسشی درباره عدم همکاری ایران با آژانس گفت که در این باره اقدام خاصی لازم نیست و فقط شورای حکام از ایران و آژانس بخواهد بر مشکلات کنونی غلبه کرده و همکاری سنتی خود را حفظ کنند.

با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان بر لزوم رفع تحریم‌ها به عنوان یکی از شرط‌های اصلی احیای برجام تاکید دارند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در تماس تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، درباره مذاکرات وین گفت: پایبندی به مذاکره به عنوان ابزار دیپلماسی مورد تاکید است ولی آمریکایی‌ها با تداوم‌ تحریم‌ها دچار سوء محاسبه شده‌‌اند که می‌توانند از آن به عنوان اهرم‌ استفاده کنند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه «جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی‌های لازم درباره مذاکرات وین در دولت است و طرف‌های مذاکره باید با درکی واقع‌بینانه به وین بیایند»، گفت: «مذاکراتی از نظر ما قابل قبول است که نتیجه ملموسی درپی داشته باشد.»

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین،‌ نیز در توییتر نوشت که امیدوار است خرد و «همکاری، حسن نیت و اقدام» متقابل در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی غالب شود. او افزود: «هر اقدام غیرسازنده، مخل فرایند مذاکره خواهد بود.»

در این میان، اسرائیل همچنان بر عزم خود بر جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای تاکید دارد.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با همتای روس خود افزود کشورش نه‌تنها اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نمی‌دهد، بلکه نمی‌گذارد این کشور حتی به این توانمندی نزدیک شود.

وزیر خارجه اسرائیل خاطرنشان کرد: جهان باید «به هر قیمتی» جلوی هسته‌ای شدن ایران را بگیرد، در غیر این صورت اسرائیل این حق را قائل است تا خودش وارد عمل شود، چرا که ایران «هرگز این حقیقت را پنهان نکرده که می‌خواهد اسرائیل را نابود کند.»

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More