شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشت ماه پس از منع خامنه‌ای؛ ایران به واکسن «فایزر بلژیک» مجوز داد

هشت ماه پس از آنکه علی خامنه‌ای ورود واکسن‌های بریتانیایی و آمریکایی را ممنوع کرد، سازمان غذا و دارو اعلام کرده واکسن «فایزر بلژیک» مجوز گرفته است.

حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل این سازمان،‌ در یک مصاحبه رادیویی گفت در حال حاضر شش واکسن از جمله فایزر ساخت بلژیک و جانسون و جانسون تولید آلمان در کشور مجوز مصرف اضطراری گرفته‌اند.

او اشاره کرد قراردادی برای واردات دو میلیون دوز واکسن فایزر با هیات امنای ارزی کشور در حال تنظیم است.

محمدی افزود اگر مشکلی در انتقال بین‌المللی ارز پیش نیاید، این واکسن‌ها از بلژیک به ایران ارسال می‌شوند.

 

 

 

 

اسپوتنیک، آسترازنکا،‌سینوفارم و بهارات هند دیگر واکسن‌های خارجی کرونا هستند که این مقام سازمان غذا و دارو از صدور مجوز آن‌ها خبر داده است.

محمدی همچنین گفت واکسن جانسون و جانسون هم در انتظار نهایی شدن قراردادهای بین‌المللی است.

این در حالی اتفاق می‌افتد که در دی‌ماه سال گذشته علی خامنه‌ای در یک سخنرانی به صورت صریح واردات واکسن‌های ساخت بریتانیا و آمریکا را ممنوع کرده بود.

بسیاری از شهروندان در رسانه‌های اجتماعی از حکومت خواسته بودند اقدام به خرید واکسن معتبر از کشورهای دیگر کند.کاربران هشتگ «واکسن بخرید» را هم داغ کرده بودند.

برخی مقام‌ها سال گذشته اعلام کرده بودند ایران واکسن شرکت کرونای فایزر را به دلیل نبود امکانات نگهداری و توزیع وارد نخواهد کرد.

شمار کشته‌شدگان کرونا در ایران بر اساس اعلام وزارت بهداشت به بیش از ۱۱۷ هزار نفر رسیده است. با این حال به گفته خود مقام‌ها، آمار واقعی دو تا سه برابر بیشتر است.

مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی بارها بر ساخت واکسن‌های داخلی تاکید کردند.

محمد مخبر، رییس پیشین ستاد اجرایی فرمان امام که اکنون معاون اول ابراهیم رئیسی است، هنگام ریاست نهاد سازنده واکسن برکت وعده تولید ۵۰ میلیون دوز تا پایان شهریورماه را داده بود.

با این حال با پایان یافتن شهریورماه خبرگزاری فارس، متعلق به سپاه پاسداران، در گزارشی نوشت که تعداد واکسن‌های تولیدی تنها به ۱۰ میلیون دوز رسیده و «عملا بعید است» از مرز ۱۵ میلیون هم عبور کند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More