شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شاهین ناصری، شاهد شکنجه نوید افکاری، در زندان جان باخت


 

بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است.

منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال دریافت خبرهایی از چند نفر داخل زندان درباره مرگ این زندانی را تایید کردند، اما خانواده او هنوز پاسخی از مقام‌های زندان دریافت نکرده‌اند.

فرهاد سلمان‌پور ظهیر، از زندانی‌های محبوس در زندان تهران بزرگ هم در فایلی صوتی که به دست ایران اینترنشنال رسیده خبر داد که روز سه‌شنبه با خبر شده شاهین ناصری در زندان جان باخته است.

او گفت ناصری همزمان با سالگرد اعدام نوید افکاری به مکان نامعلومی منتقل شده بود و روز سه‌شنبه متوجه شده‌اند او به سلول انفرادی برده شده بوده تا از تماس تلفنی و ملاقات محروم شود.

 

 

برادر شاهین ناصری هم روز سه‌شنبه به سازمان  حقوق بشر ایران گفت دوستان این زندانی خبر کشته شدن او در سلول انفرادی را به خانواده‌اش دادند، ولی هنوز هیچ مسئولی با خانواده ناصری تماس نگرفته است.

فرهاد سلمان‌پور ظهیر در فایل صوتی خود گفت احتمال خودکشی درباره شاهین ناصری «به شدت» رد می‌شود و اگر چه احتمال دارد مقام‌ها بخواهند دلیل مرگ او را خودکشی اعلام کنند، ناصری «افسردگی نداشته و زن و بچه‌دار بوده و به آینده‌اش امیدوار».

او همچنین گفت که شاهین ناصری هیچ بیماری خاص یا زمینه‌ای نداشته است.

 

شهادت شاهین ناصری چه بود؟

شاهین ناصری در روز ۹ آبان ۱۳۹۸ با نوشتن نامه‌ای رسمی و ثبت‌شده از زندان شهادت داده بود که شخصا در آگاهی شیراز شاهد شکنجه نوید افکاری بوده است.

براساس شهادت‌نامه ناصری، بازجویان درحالی که نوید افکاری روی زمین افتاده بود و با دستانش سرش را گرفته بود، چند ضربه محکم به دستش کوبیدند و ضمن فحاشی و الفاظ رکیک به او می‌گفتند که «هرچه ما می‌گوییم درست است».

این زندانی همچنین در شهادت‌نامه خود اعلام کرد وحیدی‌یار، سروان آگاهی، وقتی او را در حال مشاهده شکنجه نوید افکاری دیده است یک لگد محکم به شکمش زده که روی زمین افتاده و چشم‌بندی از جیبش درآورده و چشم‌هایش را بسته و او را از آنجا برده است.

 

 

 

 

ناصری در شهادت‌نامه رسمی خود نوشت وقتی بعد از این روز، نوید افکاری را در بازداشتگاه دیده، نوید به او گفته است که «عباسی، افسر پرونده‌، دستم را شکسته است».

دادگستری استان فارس، در حالی روز شنبه ۲۲ شهریور از اجرای حکم اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر و از معترضان حکومت خبر داد، که هنوز ابهام‌های بسیاری درباره پرونده او و همچنین اجرای حکم اعدامش وجود دارد.

پیشتر نوید و برادرش وحید افکاری، با ارسال فایل‌های صوتی از زندان اعلام کردند که در دو سال بازداشت به انواع مختلف مورد  شکنجه‌های جسمی و روانی قرار گرفتند.

خود نوید نیز بارها شکنجه شدن را محکوم کرد و گفت: «اقراری که در پی شکنجه و آزار جسمی و روحی گرفته شود هیچ‌گونه اعتبار و وجاهت قانونی و شرعی ندارد».

بر اساس یک فایل صوتی از صدای خود شاهین ناصری که پیشتر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، او پیشتر هشدار داده بود که از طرف بازپرس پرونده‌اش به دلیل شهادتش درباره شکنجه نوید افکاری تهدید شده بود.

به گفته شاهین ناصری در این فایل صوتی، بازپرس پرونده که از «دخالت» ناصری در «پرونده امنیتی» افکاری خشمگین بود، به او گفته بود: «بلایی سرت در می‌آورم که ذوب بشوی.»


تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More