شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گروسی در مجمع عمومی آژانس: ایران فورا برای حل مسائل خود با آژانس اقدام کند

 

 

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با اشاره به اینکه هنوز مسائل حل‌نشده‌ای در زمینه وجود اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده ایران میان این کشور و آژانس وجود دارد، بار دیگر از تهران خواست برای روشن شدن و حل این مسائل بدون هیچ تاخیری اقدام کند.

گروسی روز دوشنبه ۲۹ شهریور در آغاز شصت‌وپنجمین اجلاس مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، درباره ایران گفت که او «به طور مرتب» درباره راستی‌آزمایی و نظارت آژانس تحت برجام به شورای حکام گزارش می‌دهد، اما از فوریه گذشته تاکنون این فعالیت آژانس به دلیل متوقف شدن اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام «تحت تاثیر منفی» قرار گرفته است.

او ادامه داد در آن زمان آژانس توانسته بود با امضای یک توافق دوجانبه با ایران همچنان به تجهیزات نظارتی مرتبط با برجام دسترسی داشته باشد، اما این توافق نیز اکنون قابل اجرا نیست و در نتیجه، توانایی فنی آژانس برای حفظ تداوم اطلاعات خود از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به خطر افتاده است.

گروسی به سفر اخیر خود به تهران اشاره کرد که در جریان آن، تهران و آژانس درباره دوربین‌های نظارتی آژانس به توافق رسیدند و قرار شد کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی تعویض شوند و کارت‌های حافظه قبلی با مهروموم آژانس در ایران نگهداری شوند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «نحوه انجام این کار و زمان‌بندی آن بین ما [آژانس و ایران] توافق شده است.»

گروسی ادامه داد: «در طول یک سال گذشته، من همچنان درباره توافقنامه پادمان ان‌پی‌تی با ایران گزارش داده‌ام زیرا هنوز مسائل حل‌نشده‌ای وجود دارد که شامل وجود چندین ذره اورانیوم با منشاء انسانی در سه مکان اعلام‌نشده در ایران است.»

گروسی بار دیگر از ایران خواست برای حل این مسائل بدون هیچ تاخیری اقدام کند. او گفت در بیانیه اخیرش با ایران به یک نشست دیگری اشاره شده که قرار است با حضور محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در حاشیه اجلاس کنونی مجمع عمومی آژانس برگزار شود.

گروسی همچنین افزود که قرار است به زودی بار دیگر به تهران برود و با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی گفت‌وگو کند.

این اظهارات گروسی، یک هفته پس از ابراز نگرانی او از پاسخگو نبودن تهران درباره وجود مواد هسته‌ای در تاسیسات اعلام‌نشده ایران بیان شده است.

گروسی روز دوشنبه ۲۲ شهریور در آغاز شصت‌و‌پنجمین نشست فصلی شورای حکام این آژانس گفته بود: «من به طور فزاینده‌ای نگرانم که حتی پس از دو سال، مسائل پادمانی مربوط به این چهار مکان اعلام نشده در ایران همچنان حل نشده باقی بماند.»

روز دوشنبه، رییس سازمان انرژی اتمی ایران در سخنرانی خود در مجمع عمومی آژانس بدون آن که به نگرانی‌های آژانس پاسخ دهد، از اسرائیل انتقاد کرد.

 

 

او درباره احیای برجام نیز به موضع ابراهیم رئیسی اشاره کرد و گفت جمهوری اسلامی خواهان مذاکرات «نتیجه‌محور، با هدف برداشته شدن فشارها و تحریم‌هاست».

اسلامی به خبرگزاری صداوسیما همگفت: «همانطور که در بیانیه تهران تاکید کردیم، از آژانس خواستیم که به قانون پایبند باشد. تبعیض و برخورد سیاسی را برنمی‌تابیم.»

همزمان، جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، در پیامی به مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از همه کشورها خواست پروتکل الحاقی را اجرا کنند. او افزود با همین هدف، آمریکا همچنان به دنبال بازگشت متقابل با ایران به برجام و خلع کامل سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره است.

نماینده اتحادیه اروپا هم در مجمع عمومی آژانس گفت این اتحادیه نگرانی شدید خود از ادامه اقدامات ایران که با برجام مغایرت دارد و دارای پیامدهای شدید است و در مورد فعالیت‌های تحقیق و توسعه، برگشت‌ناپذیر است، ابراز می‌دارد. او خواست ایران فورا فعالیت‌های ناسازگار با برجام را لغو کند.

با وجود شش دور برگزاری مذاکرات هسته‌ای در وین، هنوز تاریخ مشخصی برای هفتمین دوره این مذاکرات اعلام نشده است.

با این حال، قرار است حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در سفر به نیویورک با وزرای خارجه کشورهای باقی مانده در برجام گفت‌وگو کند.

او پیشتر به وزیر خارجه وقت بریتانیا گفته بود که ایران مشغول حل مسائل داخلی درباره مذاکرات برجام است.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More