شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بیانیه پایانی نشست جی ۲۰؛ تاکید ۱۹ کشور بر اجرای توافق اقلیمی پاریس

 

رهبران شرکت‌کننده در نشست جی۲۰ در هامبورگ آلمان، بر روی بیانیه پایانی نشست به توافق رسیدند و همه اعضای جی۲۰، به غیر از آمریکا، در بیانیه پایانی این نشست بر اجرای سریع پیمان آب‌وهوایی پاریس تأکید کردند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در ساعات پایانی نشست گروه ۲۰، این خبر را اعلام کرد؛ این درحالی است که آمریکا در موارد تغییرات اقلیمی و تجارت آزاد، دیگر اعضای گروه را همراهی نکرد. دیپلمات‌های حاضر در نشست جی۲۰ می‌گویند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهورى آمریکا، بر مواضع خود مبنى‌بر خروج از توافق اقلیمى پاریس ایستاده و در موضوع تجارت خارجى هم در مواردى آمریکا را استثنا کرده است. با این حال، خبرگزاری دویچه وله گزارش داده که درباره تجارت آزاد، یک توافق حداقلی حاصل شد که ضمن حمایت از تجارت آزاد در جهان، حق کشورها برای استفاده از ابزارهای حمایتی در پشتیبانی از تولیدات داخلی را به رسمیت می‌شناسد.

 

  • رضایت مرکل از نتایج نشست گروه ۲۰

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، از نتایج نشست جی ۲۰ در هامبورگ اظهار رضایت کرده و گفته است: «هر چند در زمینه تجارت آزاد مشکلاتی وجود دارد، اما در برخی زمینه‌های دیگر به نتایج خوبی دست یافتیم». صدراعظم آلمان با اشاره به تک‌روی‌های آمریکا در زمینه خروج از توافق تغییرات اقلیمی پاریس گفت: «در این نشست در خیلی از زمینه‌ها روشن شد که ما فقط در صورت باهم‌ بودن می‌توانیم به چیزهای بیشتر دست پیدا کنیم، تا به تنهایی». آنگلا مرکل بار دیگر تأکید کرد که اروپایی‌ها باید با قدرت روی پای خود بایستند: «این واقعیت به جای خود باقی است که ما اروپایی‌ها ناگزیریم که سرنوشت خودمان را خود به‌دست گیریم و اروپا این کار را به‌خوبی انجام می‌دهد».

 

  • پوتین: ترامپ واقعی با ترامپ تلویزیون خیلی فرق داشت

دونالد ترامپ و پوتین
 

نشست جی ۲۰ علاوه‌بر اعتراض‌های خشونت‌آمیز معترضان به آن، حاشیه‌های فراوانی نیز به‌همراه داشت. از جمله مهم‌ترین حاشیه خبرساز این نشست، نخستین دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور‌ی آمریکا با ولادیمیر پوتین، همتای روس او بود. پوتین پس از پایان نشست گروه ۲۰به خبرنگاران گفت، ترامپی که در تلویزیون دیده می‌شود، با ترامپ واقعی بسیار متفاوت است. رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به دیدارش با رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که ترامپ در این دیدار پرسش‌های زیادی را درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات آمریکا مطرح کرده، اما او آنها را «اتهام‌های بی‌اساس» خوانده است. پوتین اضافه کرد، دو طرف به همدیگر قول داده‌اند که در امور داخلی یکدیگر دخالت نکنند.

 

  • ایوانکا ترامپ جای پدرش قرار گرفت

ایوانکا ترامپ

 

ایوانکا ترامپ، دختر رئیس‌جمهوری آمریکا، در دومین روز نشست جی۲۰، به‌طور ناگهانی دور میز مذاکرات رهبران گروه بیست نشست. آن‌طور که کاخ سفید اعلام کرده، او برای مدت کوتاهی که ترامپ برای مشورتی از سالن خارج شده بود، پدرش را در سالن مذاکرات نمایندگی کرد. ایوانکا یکی از افراد مورد اعتماد پدرش است، اما فاقد مقام رسمی در دولت ترامپ است و تنها پست مشورتی دارد. این‌که او برای مدتی هر چند کوتاه، در یک نشست رسمی به جای پدرش بنشیند و او را نمایندگی کند، اقدامی غیرمعمول است؛ تا جایی که زیگمار گابریل، وزیرامورخارجه آلمان، نشان داد که با این جابجایی ولو در مدتی کوتاه، چندان موافق نیست. او گفت: «برای من همچنان عجیب است که عضوی از یک خانواده، که منتخب مردم نیست، یک‌باره همانند یک مقام دولتی ظاهر شود و مانند یک عضو خانواده سلطنتی مورد ستایش قرار گیرد».

 

  • انتقاد شدید مرکل از خشونت افراطی‌ها

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، پس از پایان اجلاس جی ۲۰، از خشونت‌های به‌وجود آمده در حاشیه این نشست به‌شدت انتقاد کرد. صدراعظم آلمان گفت که «خشونت لجام‌گسیخته و وحشی‌گری بی‌حد وحصری» که این روزها علیه پلیس انجام شد، را به شدت محکوم می‌کند. او افزود که هیچ توجیه و بهانه‌ای برای این حملات وحشیانه علیه جان مأموران پلیس وجود ندارد. به گفته او «هر کس به چنین رفتاری دست می‌زند، مسأله‌اش انتقاد و یا تلاش برای زندگی بهتر در جهان نیست. هر کس چنین رفتاری می‌کند، خارج از جامعه دموکراتیک قرار دارد». صدراعظم آلمان به نمایندگی از اعضای جی۲۰ از خدمات و زحمات پلیس تشکر کرد و کار آنها را ستود.

در خشونت‌های معترضان علیه نشست جی۲۰، بیش از  ۲۰۰ مأمور پلیس زخمی و نزدیک به ۱۶۰ نفر از معترضان بازداشت شدند.

 

  • تظاهرات بزرگ هامبورگ

تظاهرات بزرگی که برای بعداز ظهر روز شنبه، ۱۶ تیرماه و  دومین روز نشست جی۲۰  در هامبورگ برنامه‌ریزی شده بود، در فضایی آرام‌تر از روز گذشته برگزار شد. شعار این تظاهرات «همبستگی نامحدود به‌جای گروه ۲۰»  است و براساس آخرین گزارش‌ها، حدود ۲۰ هزار نفر در آن شرکت کرده‌اند. همزمان تظاهرات دیگری با شعار «هامبورگ متانت نشان می‌دهد»، با هدف اعتراض به اغتشا‌ش‌گری و خرابکاری معترضان افراطی در هامبورگ برپا شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More