شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تصویب ‌ کمک مالی ۱۸ میلیون یورویی اتحادیه اروپا برای ایران

 

اتحادیه اروپا یک بسته هجده میلیون یورویی، شامل کمک به بخش خصوصی، به منظور حمایت مالی به ایران را تصویب کرده است تا بتواند از اثر تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا بکاهد.

بنا بر بیانیه مطبوعاتی اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،  روز پنج‌شنبه، یکم شهریور‌ماه، در بیانیه‌ای با اعلام اختصاص این بسته‌ کمکی به ایران گفت که اروپا به توافق هسته‌ای ایران پایبند است.

موگرینی گفت:« از زمان برقراری مجدد روابط اتحادیه اروپا با ایران، در نتیجه توافق هسته‌ای، همکاری در بخش‌های زیادی توسعه پیدا کرده است. ما متعهدیم که این روابط را حفظ کنیم و این بسته‌ جدید روابط اقتصادی و حوزه‌ای را در بخش‌هایی که مستقیما به نفع شهروندان است را گسترده می‌کند.»

نون میمیکا، کمیسیونر اتحادیه اروپا در امور مربوط به توسعه و همکاری‌های بین‌المللی نیز در مورد این بسته گفت:« با این اقدامات، اتحادیه اروپا حمایتش از مردم ایران و توسعه پایدار صلح آمیزشان را نشان می‌دهد. اتحادیه مشارکت قویتر تمامی کنشگران، خصوصا بخش خصوصی در ایران را تشویق می کند.»

هشت میلیون یوروو از این بسته‌ کمکی به بخش خصوصی اختصاص دارد که شامل کمک به بنگاه‌های کوچک و متوسط  و سازمان توسعه تجارت ایران می‌شود.

هشت میلیون یوروی دیگر صرف طرح‌های محیط زیستی و دو میلیون یورو صرف مبارزه با آسیب‌های مواد مخدر خواهد شد. این کمک بخشی از یک بسته بزرگتر کمک مالی ۵۰ میلیون یورویی است که در بودجه اتحادیه اروپا برای ایران در نظر گرفته شده است.

از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران در اردیبهشت‌ماه سال جاری، اروپا تلاش کرده است که از طریق راه‌های دیپلماتیک و اقتصادی با تحریم‌های جدید علیه ایران، در چارچوب توافق هسته‌ای، مقابله کند.

کمی پس از اعمال مجدد تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، اروپا از شرکت‌هایی که با ایران روابط تجاری داشتند، درخواست کرد که به تحریم‌ها توجه نکنند؛ با این‌حال تعداد زیادی از شرکت‌های اروپایی از جمله توتال فرانسه و برخی شرکت‌های آلمانی و سوئدی از ایران خارج شده‌اند.

وزیر امور خارجه آلمان اخیرا پیشنهاد داد که اگر اروپا می‌خواهد توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کند باید یک سرویس مالی مستقل از آمریکا راه‌اندازی کند و استقلال اروپا را تقویت کند.

مرحله اول تحریم‌های اقتصادی و مالی آمریکا علیه ایران که شامل تحریم مبادلات دلاری و ریالی، معامله بین‌المللی طلا و سایر فلزات گرانبها می‌شود از هفته گذشته به اجرا درآمد. مرحله بعدی تحریم‌ها روز ١٣ آبان، همزمان با سالگرد اشغال سفارت امریکا در تهران،  به اجرا در می‌آید که فعالیت صنایع نفت و گاز، کشتیرانی و خدمات بیمه را هدف قرار داده است.

آمریکا اعلام کرده است که این تحریم‌ها را با هدف قطع صادرات نفت ایران و نهایتا تغییر رفتار بین‌المللی ایران تحت فشار حداکثری اعمال کرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More