شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تعویق المپیک به دلیل کرونا، ضربه‌ای بزرگ به برگزارکنندگان

دیک پوند، از اعضای کمیته بین‌المللی المپیک، گفت که این کمیته تصمیم گرفته است تا بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ ژاپن را به‌دلیل شیوع کرونا یک سال به تعویق بیاندازد.

این برای اولین بار در تاریخ ۱۲۴ ساله المپیک است که برگزارکنندگان برای تعویق یا لغو این رویداد تحت فشار قرار گرفته اند. 

برخی کشورهای اصلی شرکت کننده در المپیک، از جمله استرالیا و کانادا پیش از این اعلام کرده بودند که در این بازی‌ها شرکت نخواهند کرد.

کمیته المپیک و پارا المپیک کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در میانه یک بحران سلامت جهانی قرار داریم که بسیار مهم‌تر از ورزش است.»

پوند گفت:« به نظر می رسد تعویق المپیک به مدت یک‌سال بهترین گزینه باشد. بدین ترتیب بازی‌های امسال که قرار بود از سوم تا ۱۹ مرداد برگزار شود به احتمال در تابستان سال ۲۰۲۱ به اجرا درآید.»

هم ژاپن و هم کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرده‌اند که لغو کامل این رویداد جزو گزینه‌ها نیست. در عین حال یافتن تاریخ برای بازی‌های المپیک در تابستان ۲۰۲۱ کاری بسیار پیچیده خواهد بود، زیرا بلافاصله در سال ۲۰۲۲ جام جهانی فوتبال و المپیک زمستانی پکن برگزار خواهند شد.  

 پوند گفت که «برای تعیین تاریخ نهایی بعدی باید با تعداد زیادی از طرف‌های ذی‌نفع، از جمله کمیته برگزارکنندگان، ورزشکاران، فدراسیون‌های ورزشی و پخش‌کنندگان تلویزیونی بازی‌ها مشورت صورت گیرد.»

هرگونه تاخیری در برگزاری المپیک می‌تواند به منزله ضربه‌ای محکم برای کشور میزبان، ژاپن، باشد. این کشور بیش از ۱۲ میلیارد دلار برای برگزاری المپیک سرمایه‌گذاری کرده است. حامیان مالی و پخش‌کنندگان تلویزیونی المپیک نیز از اصلی ترین گروه‌هایی هستند که از این اتفاق ضرر خواهند کردند.

از سوی دیگر، تاخیر بازی‌ها برای ورزشکاران، که در حال حاضر با بسته شدن فضاهای ورزشی برای تمرین مواجه شده‌اند، کار را اندکی ساده‌تر می کند.

در همین حال، به نظر می‌رسد با وجود ضررهای مالی فراوان و دردسرهای لجستیک، مقامات ژاپن این تصمیم غیرقابل اجتناب را بپذیرند.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، که امیدوار بود المپیک به رونق گردشگری و پول خرج کردن مشتریان بیانجامد، به پارلمان این کشور گفت که ممکن است به جز پذیرفتن تاخیرهیچ راه دیگری وجود نداشته باشد.

حامیان مالی المپیک از جمله تویوتا و پاناسونیک با نگرانی در انتظار نتیجه هستند. در عین حال، بورس توکیو که به خاطر احتمال لغو بازی‌ها در حال افت شدید بود، با شنیدن خبر تعویق دوباره به روند رشد بازگشت. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More