شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمله حوثی‌ها به «هدف مهمی» در فرودگاه ابها در آستانه خروج از فهرست تروریستی 

 

 

سخنگوی شبه‌نظامیان حوثی‌ در یمن گفت آنها «هدف مهمی» را در فرودگاه ابها در جنوب غربی عربستان سعودی مورد حمله قرار دادند.

تلویزیون المسیره روز شنبه ۲۵ بهمن به نقل از سخنگوی حوثی‌ها که مورد حمایت ایران قرار دارند، این حمله را در واکنش به حمله هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در یمن اعلام کرد.

کمی پیشتر ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در بیانیه‌ای که از سوی شبکه تلویزیونی دولتی الاخباریه منتشر شد، اعلام کرد یک پهپاد حاوی مواد منفجره را که حوثی‌ها به سمت فرودگاه ابها فرستاده بودند، رهگیری کرده است.

افزایش حملات حوثی‌ها علیه عربستان سعودی در حالی است که دولت جو بایدن اعلام کرده رهبران اصلی حوثی‌ها در فهرست تروریستی وزارت خارجه آمریکا باقی خواهند ماند، اما این گروه شبه‌نظامی از این لیست خارج خواهد شد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه گفت حوثی‌ها از فهرست سازمان‌های تروریستی روز سه‌شنبه آینده خارج خواهند شد.

محمدعلی الحوثی، یک مقام بلندپایه حوثی‌ها در توییتر نوشت که این اقدام آمریکا را «امری مثبت» در نظر می‌گیرند.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ برای حمایت از دولت قانونی یمن در مقابل شبه‌نظامیان حوثی تشکیل شد.

حوثی‌ها که کنترل شهر صنعا، پایتخت یمن را برعهده دارند، در جنگ با نیروهای دولتی هستند و در ماه‌های اخیر نیز حملات علیه مواضع در عربستان سعودی را شدت بخشیده‌اند.

روزهای یکشنبه و دوشنبه گذشته، ائتلاف به رهبری ریاض اعلام کرد سیستم‌های دفاعی‌اش، چند پهپاد حوثی‌ها را که به سمت سرزمین‌های سعودی در حرکت بودند، نابود کرده است.

همچنین روز چهارشنبه فرودگاه بین‌المللی ابها در هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفت و یک هواپیما در زمین دچار آتش‌سوزی شد. همزمان ائتلاف سعودی اعلام کرد دو پهپاد مجهز به بمب‌ این گروه نظامی را ساقط کرد.

شامگاه پنجشنبه نیز ترکی المالکی سخنگوی رسمی نیروهای ائتلاف اعلام کرد که نیروهای مشترک ائتلاف یک فروند موشک بالستیک شبه‌نظامیان حوثی را که از استان صعده یمن برای «هدف قراردادن سیستماتیک و عامدانه غیرنظامیان و اماکن غیرنظامی در شهر خمیس مشیط در جنوب عربستان سعودی » شلیک شده بود، رهگیری و منهدم کردند.

المالکی تاکید کرد فرماندهی نیروهای مشترک ائتلاف در واکنش به این حملات «با قاطعیت و مطابق قوانین بین‌المللی» برخورد خواهد کرد.

پیش از این در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی هم حوثی‌ها طی یک حمله فرودگاه بین‌المللی ریاض را هدف قرار دادند.

به تازگی شبکه فاکس‌نیوز خبر داد به نسخه‌ای از گزارش کارشناسان سازمان ملل متحد به شورای امنیت این نهاد دست پیدا کرده که درباره «شواهد فزاینده‌ای» از ارسال سلاح به شورشیان حوثی در یمن از سوی ایران هشدار می‌دهد.

جو بایدن، آمریکا به تازگی در سخنرانی خود درباره سیاست خارجی این کشور، درباره جنگ یمن گفت: «این جنگ باید تمام شود.»

او با این حال با تاکید بر «تهدیدهای نیروهای مورد حمایت ایران در چندین کشور» اضافه کرد: «ما به حمایت و کمک خود از عربستان سعودی ادامه می‌دهیم تا بتواند از تمامیت ارضی و مردم خود دفاع کند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More