شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دانش‌آموز مجروح هنگ‌کنگی، رهبر جنبش‌های دانش‌آموزی

 

یک روز پس از مجروح شدن تونی سانگ ۱۸ ساله در اعتراضات هنگ‌کنگ، دوستان او می‌گویند تونی در مدرسه  نقش رهبر جنبش‌های دانش‌آموزی را ایفا می‌کرد.

تونی روز سه‌شنبه ۱ اکتبر(۹ مهر) پس از اصابت گلوله از فاصله نزدیک از اسلحه یک افسر پلیس حین درگیری به هنگام شرکت در تظاهرات ضددولتی زخمی شد. هنگ‌کنگ از اواسط ماه ژوئیه شاهد اعتراضات دموکراسی‌خواهی از سوی ساکنان آن است.

بنا بر گزارش‌ها، سانگ در حال حاضر بستری و تحت مراقبت پلیس است. اعتراضات هنگ‌کنگ پس از آن آغاز شد که دولت تصمیم گرفت بررسی لایحه‌ای را برای استرداد مجرمان به چین آغاز کند. اما اعتراضات به تدریج شکل گسترده‌تر به خود گرفته و مطالبات بیشتری را در بر گرفت.

روز چهارشنبه ۱ اکتبر( ۱۰ مهر) دانش‌آموزان فعلی و سابق مدرسه‌ای که سانگ  در آن تحصیل کرده در مصاحبه‌ای مطبوعاتی از او به‌عنوان دانش‌آموزی مستعد یاد کرده و هشدار دادند شلیک پلیس به او تنها آنها را به ادامه‌ اعتراضات مصمم‌تر می‌کند.

یکی از دانش‌آموزان به نام وونگ گفت: «تونی همیشه برای سال‌پایینی‌های دبیرستان الگو بود.» وونگ به نقل از سانگ گفت که او اغلب می‌گفته که ترجیح می‌دهد بمیرد تا دستگیر شود.

یکی دیگر از دانش‌آموزان از دولت خواست به پنج خواسته‌ معترضان از جمله تحقیقات در مورد خشونت پلیس نسبت به معترضان تن دهد.

این دانشجو گفت عدم تمکین دولت به خواسته‌های معترضان «به معنای جنگ» است. 

اقدام افسر پلیس به شلیک گلوله از فاصله نزدیک، ساکنان منطقه شمال شهر را شوکه کرده است. پلیس این اقدام را «دفاع مشروع» و منطبق با خطوط مشی رسمی خوانده است.

همزمان با این کنفرانس خبری، ده‌ها دانش‌آموز دبستانی با سر دادن شعارهایی چون «هنگ‌کنگ را زنده کنید» و «انقلاب عصر ما» خواستار استقرار دموکراسی در این شهر تحت حاکمیت چین شدند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More