شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست جایگزینی تندیس‌های دانشگاه‌های لندن

 

دانشگاه قدیمی و بین‌المللی کینگز کالج لندن (King's College) می‌گوید برخی تندیس‌ها و تصاویر پرتره بنیان‌گذاران آن می‌بایستی با مجسمه‌های نیم تنه و عکس استادان جوان آن از میان اقلیت‌های نژادی ساکن بریتانیا عوض شود.

روزنامه دیلی تلگراف امروز شنبه 24 تیرماه در گزارشی در این مورد می‌نویسد:

«انستیتوی علوم روانپزشکی، روانکاوی و علوم عصب شناسی در بریتانیا که خواهان برچیده شدن این تندیس‌ها و پرتره‌ها از سالن ورودی دانشگاه شده است می‌گوید باید به جای آنها مجسمه نیم تنه و عکس‌های اساتید جدید این دانشگاه که از میان اقلیت‌های نژادی به مقام استادی دانشگاه رسیده‌اند نصب شوند زیرا جوّ تدریس در حال حاضر در این مرکز علمی 'مرعوب‌کننده' است.»

پروفسور پاتریک لمان (Patrick Leman) رئیس بخش آموزشی دانشگاه کینگز که بانی این پیشنهاد است می‌گوید: «این دانشکده نباید فقط با مجسمه نیم تنه و عکس‌های مردان ریشوی سفیدپوست از دهه 1920 میلادی پر شود. بلکه ما باید به تنوع فرهنگی و نژادی استادان کنونی این انستیتوی مهم نظر داشته باشیم و تصاویر آنها را هم نشان دهیم تا آنها خود را در این محیط علمی غریبه احساس نکنند.»

پروفسور لمان که خود را یک هوادار دوآتشه حزب کارگر انگلیس معرفی می‌کند می‌گوید تقریباً همه تصاویر و تندیس‌هایی که در راهروهای در ورودی دانشگاه کینگز نصب شده‌اند از میان مردهای سفیدپوست و میانسال هستند که ربط چندانی به تنوع کنونی استادان و مدیران این دانشگاه ندارند.

دو سال پیش نیز این دانشگاه تصویر پرتره لرد کِری (Lord Carey) اسقف اعظم پیشین کلیسای انگلستان را به علت مخالفت او با ازدواج دگرباشان از بخش ورودی  این مرکز علمی برداشته بود.

در طرح پیشنهادی پروفسور لمان پرتره بنیان‌گذاران دانشگاه از محل کنونی آنها برداشته ولی در میان سایر تندیس‌ها به‌صورت پراکنده دوباره نصب خواهند شد.

پروفسور لمان به دیلی تلگراف می‌گوید: «ما یک مرکز علمی جهانی هستیم و چهره واقعی ما باید بیانگر تنوع فرهنگی و نژادی استادان و دانشجویانمان باشد. بخش مهم و بزرگی از تحقیقات و دستاوردهای علمی ما در گذشته در زمینه امور پزشکی و روانشناسی توسط مردان سفیدپوست بوده است. اما امروز این دانشمندان از میان آسیایی‌ها و آفریقایی‌ها نیز هستند.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More