شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دومین تظاهرات سراسری روسیه؛ بازداشت همسر ناوالنی و بیش از ۲ هزار معترض

 

هواداران الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان ولادیمیر پوتین که زندانی است، روز یکشنبه برای دومین هفته پیاپی و با وجود سرمای هوا در ده‌ها شهر روسیه به خیابان‌ها آمدند؛ ماموران امنیتی تاکنون حدود دوهزار و ۱۰۰ معترض، از جمله یولیا ناوالنایا، همسر ناوالنی، را بازداشت کرده‌اند.

به گزارش گروه دیدبان اعتراض‌ها (OVD)، شمار بازداشت‌شدگان در مسکو نزدیک به پانصد نفر است و شمار زیادی از آن‌ها در اطراف زندان «ماتروسکایا تیشینا»، محل نگهداری الکسی ناوالنی، دستگیر شدند.

یولیا ناوالنیا، همسر ناوالنی، نیز در مسکو بازداشت شد. او هفته گذشته نیز در تظاهراتی که برای آزادی همسرش برگزار شد، بازداشت شده بود.

هواداران ناوالنی گفته‌اند تظاهرات در مسکو را در نزدیکی کاخ کرملین و مقر سازمان اطلاعاتی روسیه برگزار خواهند کرد؛ اما پلیس با «غیرقانونی» خواندن این تظاهرات، از شامگاه جمعه دست‌کم هفت ایستگاه مترو و چندین خیابان اطراف کرملین را مسدود کرد.

به گزارش رویترز، از بامداد یکشنبه و پیش از آغاز تظاهرات، ماموران امنیتی و پلیس حضوری پرشمار در مرکز مسکو دارند.

معترضان خواستار آزادی ناوالنی از زندان هستند و شعارهایی علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، سر می‌دهند.

شهر ولادی‌وستوک، در جنوب شرقی روسیه، جزو اولین نقاطی بود که روز یکشنبه شاهد حضور تظاهرکنندگان در خیابان‌ها بود اما پلیس مانع ورود تظاهرکنندگان به مرکز شهر شد.

بر اساس ویدئوهایی که از این شهر منتشر شده، معترضان در هوای ۱۳ درجه زیر صفر تظاهرات کرده‌اند و شعار «پوتین دزد است» سر می‌دهند.

در شهر تومسک در سیبری، جایی که ناوالنی پس از بازگشت از آنجا در هواپیما مسموم شد، تظاهرکنندگان مقابل یک سالن کنسرت تجمع کردند و با در دست داشتن پرچم‌های روسیه، شعار «رهایش کنید» سر دادند. 

همچنین ده‌ها نفر در شهر یاکوتسک که سرما در آنجا به منفی ۴۲ درجه سانتیگراد رسیده، تظاهرات کردند.

روز جمعه یک دادگاه روسیه برادر و چند متحد ناوالنی را به حبس خانگی محکوم کرد. این تصمیم دادگاه در ادامه روند سرکوب متحدان ناوالنی است که پس از تظاهرات هواداران او در شنبه گذشته شدت گرفته است.

بر اساس این حکم، اولگ ناوالنی، برادر الکسی ناوالنی، و چند متحد این فعال سیاسی تا روز ۲۳ ماه مارس در حبس خانگی خواهند بود.

پیشتر گروه ناظر بر تظاهرات اعلام کرده که بیش از چهار هزار نفر در جریان اعتراضات هفته گذشته در سراسر روسیه بازداشت شدند.

ناوالنی ۴۴ ساله که مهم‌ترین رهبر مخالفان پوتین محسوب می‌شود، دو هفته پیش، زمانی که از آلمان به مسکو بازگشت، در فرودگاه به اتهام نقض آزادی مشروط خود بازداشت شد و تاکنون در زندان به سر می‌برد. 

او در تابستان گذشته با یک سم اعصاب مسموم شد و برای مداوا به آلمان انتقال یافت. ناوالنی دولت پوتین را مسئول مسمومیت خود می‌داند، اما کرملین این اتهام را رد می‌کند.

در حالی که قرار است دادگاه ناوالنی هفته آینده برگزار شود، او در معرض محکومیت زندان که می‌تواند تا سه سال و نیم حبس باشد، روبه‌روست.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More