شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رویارویی جنگنده‌‌ی روسی و هواپیمای نظامی آمریکا برفراز دریای سیاه

 

آمریکا، از نزدیک‌شدن جنگنده‌های روسی تا محدوده‌ی ۱/۵ متری هواپیمای تجسسی آمریکایی برفراز دریای سیاه خبر داد و این اقدام را حرکتی تحریک‌آمیز خواند.

وزارت امور خارجه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا، از نزدیک‌شدن یک فروند جنگنده‌ی سوخو۲۷ روسی تا فاصله‌ی یک‌ونیم متری به یک فروند هواپیمای رادار آمریکایی، در روز دوشنبه ۲۹ ژانویه (۹ بهمن‌ماه)،خبر داد.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آمریکا، ضمن «بیش‌از حد نگران‌کننده» خواندن این اتفاق، آن را تنها یک نمونه‌ از تحرکات نظامی روسیه در حریم هوایی بین‌المللی و بدون رعایت قوانین بین‌المللی هوانوردی دانست.

این رویارویی که در حریم هوایی بین‌المللی و برفراز دریای سیاه روی داده، باعث افزایش نگرانی‌ها درخصوص رشد خطر برخورد‌‌های هوایی در آسمان اروپا شده است.

تحرکات نظامی مشابه ازسوی روسیه، از سال ۲۰۰۴ تاکنون، زنگ خطر را در اروپا، طی سال‌های اخیر به صدا در آورده است.

در ماه ژوئن (خردادماه) سال گذشته نیز یک فروند جنگنده‌ی روسی، تا شعاع چند متری، به یکی از هواپیماهای شناسایی آمریکایی برفراز دریای بالتیک نزدیک شده و به‌مدت چند دقیقه در کنار آن پرواز کرده بود.

 

 

بر اساس گزارش‌های منتشرشده از‌سوی شبکه راهبری اروپایی (European Leadership Network) که اتاق فکری مستقر در لندن است، تنها در سال ۲۰۱۴، ۴۰ حادثه‌ی مشابه در حریم هوایی بین‌المللی این قاره روی داده است. در آن زمان، نتیجه‌ی تحقیقات این مرکز نشان می‌داد که نیروهای روسی، هدفی برای تحریک یا اخلال در کار اروپایی‌ها را نداشته‌اند؛ ولی از سوی دیگر، بیانگر آن بود که این اقدامات، می‌تواند خطر روی‌دادن برخوردهایی فاجعه‌بار را افزایش دهد.

مقامات روسی در آن زمان، این اتهامات را انکار کردند و سرگئی کیسلیاک، نماینده‌ی وقت روسیه در سازمان ملل متحد، این تقابل‌ها را تنها به‌دلیل افزایش پروازهای تمرینی نظامی دانست.

یکی از بدترین سوانح ناشی‌از این تحرکات نظامی روسی، زمانی روی داد که یک فروند هواپیمای شناسایی روسیه، موقعیت خود را در حریم هوایی اروپا گزارش نکرده بود و نزدیک بود به یک هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷  با ۱۳۲ مسافر برخورد کند که به‌تازگی از فرودگاه کپنهاگ برخاسته بود؛ البته با هوشیاری خلبان هواپیمای مسافربری و اقدام به‌موقع او، از وقوع فاجعه‌ای احتمالی جلوگیری شد.

رویارویی اخیر، روز دوشنبه بر فراز دریای سیاه بوده است؛ ولی بیشتر حوادث مربوط به گزارش سال ۲۰۱۴، بر فراز دریای بالتیک و دریای شمال روی داده است.

با وجود این که بیشتر این رویارویی‌ها به هواپیماهای اروپایی و روسی مرتبط است، جنگنده‌های آمریکایی نیز به‌دفعات با هواپیماهای روسی رو در رو شده‌اند.

در اواسط ژانویه‌ی سال جاری نیز جنگنده‌های بریتانیایی در نزدیکی حریم هوایی این کشور، با جنگنده‌های روسی رو در رو شدند که همین امر، باعث افزایش نگرانی بریتانیا از فعالیت‌های روسیه در حریم هوایی خود شده است.

در کریسمس سال جاری نیز ناو‌های جنگی بریتانیا، چند فروند کشتی روسی را که به حریم آب‌های این کشور نزدیک شده بودند، جهت جلوگیری از ورودشان به مرزهای آبی بریتانیا، همراهی کردند.

زیردریایی‌های روسیه نیز در موارد متعدد، به کابل اطلاعاتی که در بستر دریای آتلانتیک شمالی قرار دارد و تأمین‌کننده‌ی ارتباط اینترنتی و سایر ارتباطات میان اروپا و آمریکای شمالی است، نزدیک شده‌اند؛ اقدامی که مقامات اروپایی را درخصوص هدف قرار گرفتن احتمالی این کابل ازسوی روسیه، نگران کرده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More