شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نقوی‌حسینی: برای انجام اقدام قاطع دربرابر آمریکا به نتیجه رسیدیم

 

در ادامه واکنش‌ها به تصویب تحریم‌های تازه آمریکا علیه جمهوری اسلامی، حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی،  با بیان این‌که اعضای گروه ۵+۱ نباید در برابر اقدامات آمریکا سکوت کنند، گفت: «اکنون همه به انجام اقدام قاطع در برابر دولت آمریکا به نتیجه مشترک رسیده‌اند که این مهم با اجماع همه‌جانبه همه ارگان‌ها و نهادها میسر می‌شود.»
او روز جمعه ۶مرداد در گفت‌وگو با ایسنا افزود: «آمریکا تنها یک عضو از گروه ۱+۵ است. عضوی که با عهدشکنی برجام را نقض کرده است. ۵ عضو دیگر ۱+۵ نباید در برابر نقض عهد آمریکا در اعمال تحریم‌ها بعد از توافق برجام سکوت کنند و تماشاگر صحنه باشند.»
این نماینده مجلس تصریح کرد: «برجام توافق مورد استقبال جامعه جهانی و مورد تأیید شورای امنیت و کنگره آمریکاست که بعد از آن آمریکایی‌ها نه تنها رفتارشان تغییر نکرد که خصمانه‌تر و کینه‌ورزانه‌تر رفتار کردند.» نقوی‌حسینی تصریح کرد: «در کنار این اقدامات آمریکا طرح مصوب سنا در کنگره با اصلاحاتی با رای بالا به تصویب رسید که اگر رئیس‌جمهور آمریکا هم قصد وتو داشته باشد نمی‌تواند و ملزم به امضا است. البته که مواضع ترامپ داغ‌تر از کنگره است.»

اشاره سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس به تصویب تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران، در مجلس سنای ایالات متحده با آرای بالا است که یک گام دیگر به قانون نزدیک‌تر شده است. پیشتر مجلس نمایندگان آمریکا  این طرح را با اکثریتی قاطع تصویب کرده بود. این مصوبه درحال حاضر به امضای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیاز دارد تا به قانون تبدیل شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مصوبه کنگره را نقض روح برجام و تعهدات بین‌المللی خواند و گفته است: «این مصوبه در کنار اظهار نظر ترامپ نشان می‌دهد که آمریکا بنا بر ادامه رفتار خصمانه و کینه‌توزانه علیه ایران دارد و بدون توجه به تعهدات بین‌المللی و متحدانش رفتار می‌کند.»
این نماینده مجلس خواستار آن شد تا همه دستگاه ها و نهادها به خصوص مجلس و دستگاه  دیپلماسی با ورود به این موضوع پاسخ قاطع و دندان شکنی بدهند. به گفته‌ی نقوی‌حسینی چون تحریم‌های جدید کنگره مجموعه تحریم‌های بسیار شدیدتر از قبل برجام است که این حکایت از بنای آمریکا در بی‌اثر کردن برجام دارد.
وی با اعلام آنکه کمیسیون امنیت ملی روز شنبه ۷مرداد برای بررسی این طرح جلسه فوق‌العاده‌ای تشکیل می‌دهد، توضیح داد: «آمریکایی‌ها با این مصوبه می‌خواهند تحریم‌ها را به شرایط بدتر از برجام برگردانند. البته که مجلس شورای اسلامی یک فوریت طرح مقابله با اقدامات تروریستی و ماجراجویانه آمریکا در منطقه را با رای قاطع به تصویب رساند. کمیسیون امنیت ملی نیز در بررسی جزئیات این طرح از تمامی نظرات و دیدگاه‌های نمایندگان، کمیسیون‌ها  و دستگاه‌های مختلف استفاده می‌کند.»
نقوی‌حسینی نقش وزارت‌خارجه  و دستگاه دیپلماسی را در این خصوص مهم ارزیابی کرد و گفت: «در چنین شرایطی دولت باید قاطع تر و مصمم تر عمل کند.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More