شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ورود سالانه ۴۰میلیارد تن گازکربنیک به اتمسفر ازسوی بشر

 

فعالیت‌های صنعتی بشر، هر سال بین ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تن گاز کربنیک وارد اتمسفر زمین می‌کند. در صورت ادامه این روند بدون توجه به عواقب آن، کره زمین در قرن‌های آینده، به‌دست خود انسان‌ها، غیرقابل زیست خواهد شد.

وب‌سایت خبری ایندییپندنت، در بخش علمی خود، در گزارشی در این مورد می‌نویسد: «با این حجم عظیم تولید گاز کربنیک و ورود آن به اتمسفر زمین چه باید کرد؟

بیشتر دانشمندان عقیده دارند که ما می‌بایستی برای خارج کردن این مقدار گاز کربنیک از اتمسفر زمین، راهی پیدا کنیم. یکی‌از راه‌های مشخص برای این کار، کاشتن درختان هرچه بیشتر است. درختان برای رشد خود، با جذب گاز کربنیک، به‌جای آن اکسیژن به اتمسفر زمین می‌افزایند».

اما گزارش‌های پژوهشی جدید ازسوی منابع سازمان ملل در حوزه‌ی محیط زیست می‌گوید که با وجود تلاش کشورهای امضاکننده معاهده اقلیمی پاریس، هنوز کاشتن تعداد کافی درخت برای به‌وجود آوردن نوعی توازن میان مقدار گاز کربنیک و اکسیژن در اتمسفر زمین، عملی نیست.

به گفته دانشمندان این حوزه، «به‌طور مثال، حتی اگر تمام سطح کشور ایالات متحده آمریکا هم درخت‌کاری شود، این درختان تنها قادر خواهند بود که ۱۰ درصد گاز کربنیک تولیدشده در هر سال را جذب کنند.

بر این مبنا، در سطح کره زمین، حتی به اندازه کافی، فضای مناسب برای درختکاری به‌منظور مقابله با این مقدار گاز کربنیک وجود ندارد.

درنتیجه، مشکل افزایش گاز کربنیک در اتمسفر زمین، اکنون با سرنوشت نوع انسان و ادامه حیات آن در روی این کره، گره خورده است».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More