شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کاهش ارزش پول سپرده‌گذاران عراقی در ایران به نصف

 

سقوط بی‌سابقه ارزش پول ایران در روزهای اخیر نه‌تنها شهروندان این کشور، بلکه سرمایه‌گذاران خارجی از‌جمله عراقی‌ها و نیز کارگران افغان را به‌شدت نگران کرده است.

روزنامه شرق‌الاوسط روز دوشنبه ۸ مردادماه، گزارش داد که برخی سرمایه‌داران عراقی که پول خود را در بانک‌های ایران نگهداری می‌کنند، طی شش ماه گذشته، سپرده‌هایشان نیمی از ارزش خود را از دست داده‌ است.

شرق‌الاوسط در گزارش خود آورده است: «هنوز مشخص نیست که چه تعداد از عراقی‌ها اموال خود را برای دریافت بهره بیشتر، در بانک‌های ایرانی به ودیعه گذاشته‌اند؛ اما کاهش بی‌سابقه ارزش پول ایران، باعث شده است که ارزش اموال عراقی‌ها در بانک‌های ایرانی، به نصف کاهش یابد.»

شماری‌از عراقی‌ها گفته‌اند که قوانین سپرده‌گذاری در بانک‌های ایران، سپردن دلار یا هر ارز خارجی دیگر را نمی‌پذیرد و عراقی‌ها نخست باید پول خود را به ریال تبدیل کنند تا بتوانند در بانک‌های ایران قرار دهند. سپرده‌گذاران عراقی تنها یک‌سال پس‌از تاریخ سپرده‌گذاری، می‌توانند پول‌هایشان را برداشت کنند.

یکی از تاجران در بازار شورجه در مرکز بغداد در گفت‌وگو با شرق‌الاوسط گفته است: «یکی از دوستانم ۴۰۰هزار دلار آمریکا در بانکی ایرانی سپرده‌گذاری کرده که وضعیت کنونی ایران،۳۰۰ هزار دلار، ارزش پولش را کاهش داده است.»

ازسوی دیگر، امیر موسوی، استاد علوم مالی و بانکی در دانشگاه بغداد، روز سه‌شنبه نهم مرداد، در گفت‌وگو با العربیه گفت: «دولت عراق مسؤول بخشی از این ضرر و زیان‌های مالی سرمایه‌داران عراقی است؛ چراکه دولت درباره خطر انتقال این اموال به ایران که از ثبات اقتصادی برخودار نیست، هشدار نداده است.»

عبدالرحمن المشهدانی، استاد اقتصاد بین‌الملل در دانشگاه‌های عراق نیز دولت این کشور را مسؤول این قضیه می‌داند. او اما افزوده است که «بهره ۲۵درصدی بانک‌های ایرانی، شمار زیادی از عراقی‌ها را به وسوسه انداخت تا پول‌های خود را به آنجا انتقال دهند».

از آغاز سال جاری میلادی تاکنون، ریال ایران دوسوم ارزش خود را از دست داده و تنها در سه روز گذشته، دلار از نه‌هزار و پانصد تومان، به ۱۲هزار تومان رسیده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More