شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

‏دستگیری شماری از مقام‌های ارشد اردن به اتهام تهدید امنیت: ولیعهد سابق در بازداشت خانگی قرار گرفت

روزنامه واشینگتن پست روز شنبه چهاردهم فروردین گزارش داد که به دنبال توطئه‌ای جهت براندازی پادشاهی ملک عبدالله دوم، ۲۰ نفر از مقام‌های ارشد اردن از جمله شاهزاده حمزه، پسر ملک حسین پادشاه پیشین اردن و برادر ناتنی ملک عبدالله دوم پادشاه فعلی، به اتهام‌ «تهدید امنیت» این کشور بازداشت شدند.

در حالی که گزارش شده شاهزاده حمزه، ولیعهد سابق این کشور در حبس خانگی به‌سر می‌برد، خبرگزاری اردن، پترا، بازداشت و حبس او را رد کرد.

بلافاصله پس از تکذیبیه خبرگزاری رسمی اردن، ولیعهد سابق این کشور در یک پیام ویدیویی که از سوی وکیل او به بی‌بی‌سی جهانی، رسید، تایید کرد که فرمانده ارتش اردن، خروج او و خانواده‌اش از خانه و هر‌گونه تماسی با خارج از خانه را ممنوع کرده است.

شاهزاده حمزه بن حسین در این پیام خود تایید کرد که فرماندهان ارتش اردن اعلام کرده‌اند که بازداشت برخی مقام‌های این کشور در راستای متوقف کردن اقداماتی صورت گرفته که امنیت و ثبات اردن را تهدید می‌کند.

در این پیام ویدیویی، حمزه بن حسین گفت که «او در هیچ توطئه خارجی نقش نداشته است و فساد سیستم حاکم را محکوم می‌کند».

وزیر اطلاعات اردن نیز اعلام کرد که دولت اردن روز یک‌شنبه بیانیه‌ای مفصل برای روشن شدن دلایل دستگیری‌های انجام شده در این کشور صادر می‌کند. 

واکنش‌های بین‌المللی به ‏دستگیری شماری از مقام‌های ارشد اردن

در پی انتشار این اخبار بود که وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این بازداشت‌ها اعلام کرد که «ملک عبدالله یکی از متحدان اصلی ما بوده و از حمایت کامل ایالات متحده برخوردار است». وزارت خارجه آمریکا افزود: ما گزارش‌های مربوط به بازداشت‌ها را از نزدیک دنبال می‌کنیم و با مقام‌های رسمی اردن در تماسیم. اردن از متحدان اصلی غرب در منطقه به‌شمار می‌رود و از ثبات نسبی در خاورمیانه برخوردار است.

همزمان دیوان سلطنتی عربستان سعودی نیز در بیانیه‌ای حمایت کامل خود را از ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، و حفظ امنیت و ثبات در این کشور اعلام کرد.

‏فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، نیز با تاکید براینکه ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و ولیعهد این کشور حامی هر آنچه هستند که روابط با اردن را تقویت کند، گفت: «ثبات و شکوفایی اردن اساس ثبات منطقه است و ما در کنار اردن تحت رهبری ملک عبدالله دوم و ولیعهد او هستیم.»

سعد حریری، نخست وزیر مکلف لبنان، نیز همبستگی خود با پادشاه اردن را در حفاظت از امنیت کشورش اعلام کرد. حریری در توییتی گفت: «لبنان همبستگی کامل خود را با رهبری اردن و ملک عبدالله دوم در دفاع از دستاوردهای مردم، همچنین محافظت از ثبات و امنیت اردن و امتناع از مداخله در امور این کشور را اعلام می‌کند.»

سخنگوی ریاست جمهوری مصر نیز در صفحه فیس‌بوک خود بر حمایت این کشور از پادشاه اردن تاکید کرد و افزود: مصر حمایت خود را از ملک عبدالله پادشاه اردن و تلاش‌های او «برای حفظ امنیت و ثبات پادشاهی در مقابل هرگونه تلاشی برای تضعیف آن» اعلام می‌کند.

مراکش نیز حمایت کامل خود را از تصمیمات پادشاه اردن برای برقراری تبات و امنیت اعلام کرد. 

واشینگتن پست در گزارش خود تاکید کرد که بازداشت‌های گسترده در اردن به دنبال توطئه‌ای جهت براندازی پادشاهی ملک عبدالله صورت گرفته است اما هنوز جزییات از دلایل بازداشت‌ مقام‌های ارشد اردن منتشر نشده است.

 ملک عبدالله دوم، پسر ملک حسین هاشمی از فوریه ۱۹۹۹ و در پی درگذشت پدرش به پادشاهی اردن رسید. او یکی از منتقدان جدی فرایند صلح فلسطین و اسرائیل است و در آوریل ۲۰۱۹ مقامات آمریکایی و اسرائیلی را به بی‌توجهی نسبت به دغدغه‌های اردن در این‌باره متهم کرد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More