شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۶ خرداد

«گرانی» مجاز شد!

 

محمدعلی کشاورز ستاره سینمای ایران صبح دیروز درگذشت و صفحات روزنامه ها پر شد از تصاویر خاطره‌ساز مردی از نسل بی‌تکرار. 

شهرداری تهران ابلاغیه ممنوعیت زباله‌گردی کودکان را صادر کرد، آفتاب یزد در واکنش پرسید «نان از کجا بیاورند؟»

در روزهای گذشته از گرانفروشی در بازار لوازم خانگی نوشته بودیم، حالا اسباب و اثاثیه رسما گران شد. به قول جهان صنعت با نشان دادن چراغ سبز سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان به افزایش ۲۰درصدی کالاهای تولیدی، «مجوز گرانی» صادر شد. به نظر می‌رسد سازمان حمایت از مصرف‌کننده، نام بی‌معنایی است، وقتی در زمان گرانی، به نفع تولیدکننده عمل می‌کند.  

حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت که «کوتاهی در برابر افزایش قیمت‌ها به هیچ عنوان پذیرفته نیست» روزنامه کیهان به تمسخر تیتر زده «انتقاد روحانی از رئیس جمهور»  و گفته حسن روحانی درحالی از موضع منتقد حرف می‌زند که انگار در ۷ سال گذشته فرد دیگری بر مسند ریاست جمهوری نشسته است. 

اما سخنان رئیس دولت، روزنامه جهان صنعت را هم به واکنش واداشته، این روزنامه در نقد سیاست‌های دستوری دولت نوشته، اقتصاد زیر بار دستور نمی‌رود! این روزنامه به دولت یادآور شده خروج از بن‌بست اقتصادی از مسیر تعادل عرضه و تقاضای بازار می گذرد و سیاست‌گذار باید به جای اصرار بر سیاست‌های مداخله‌جویانه، مسیر تعادل را هموار سازد. 

روزنامه‌های اصول‌گرا مثل جوان و حمایت، جلسه سوم رسیدگی به پرونده اکبرطبری را پوشش دادند و نوشتند که طبری ۲۰۰ میلیارد تومان رشوه گرفته است. روزنامه‌های دنیای اقتصاد و تعادل اما درباره ریشه‌های فساد اقتصادی گزارش و گفت‌وگو منتشر کردند. دنیای اقتصاد به این سوال پرداخته چه می‌شود بنگاه‌های اقتصادی لابی می‌کنند و رشوه می‌دهند؟ 

ریشه فسادی که امروز در سیستم قضایی دیده شده چطور در ساختار کشور لانه کرده است. 

آپارتمانی ۵۰ متری در شهرک اکباتان، ۲۰۰ میلیون تومان رهن و اجاره‌ ماهیانه آن ۲ میلیون تومان است. باور می‌کنید؟ الان بخش زیادی از جامعه اجاره‌نشین‌‌اند و بنابراین باید راهی برای مهار این اجاره‌ها اندیشید. دولت یک طرح ویژه داده که روزنامه ایران آن را «بسته مسکن » خوانده است. راهکارهای دولت برای مهار افزایش اجاره بها، از جمله اخذ مالیات از خانه‌های خالی مطرح شده است. نعمت احمدی در اعتماد درباره راهکار عملیاتی دریافت مالیات از خانه‌های خالی یادداشتی نوشته است. 

ماجرای اعلام اسامی دریافت‌کنندگان ارز نیمایی و ۴۲۰۰ تومانی هم بهانه تجمعاتی مقابل بانک مرکزی شده است. عده ای از معترضان خواستار این شدند که که بانک مرکزی با تزریق بیشتر ارز به بازار، نرخ‌ها را کنترل کند. برخی دیگر از معترضان هم به سیاست‌های تخصیص ارز نیمایی معترض‌اند و می‌گویند این سامانه باید متوقف شود.  روزنامه  جام جم گزارش‌ میدانی از این تجمع‌ها منتشر کرده است. 

روزنامه جمهوری اسلامی سه رقمی شدن آمار فوتی‌های کرونا را به صفحه نخست آورده و تیتر زده «مرگ روزانه کرونا سه رقمی شد» روند صعودی ابتلا به کرونا در ۱۴ استان کشور و هشدارها برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی درحالی است که تعطیلات سه روزه دیگری در راه است و خطر در کمین!

غلامرضا مصباحی مقدم این‌بار در گفت‌وگو با روزنامه آرمان ملی خبر داده که دو سوم جمعیت کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. روز گذشته این عضو مجمع تشخیص مصلحت مشکلات اقتصادی ایران را نه اثر تحریم‌ها بلکه به دلیل مدیریت غلط اقتصادی توصیف کرده بود و گفته بود کمتر از ۲۰ درصد مشکلات به خاطر تحریم‌هاست. 

این خبر را هم بدهیم که مدیران مسئول پایگاه خبری بهار نیوز و روزنامه همشهری روز گذشته با شکایت رئیس صدا و سیما به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی  محاکمه و از سوی دادگاه مطبوعات به اتفاق آرا مجرم شناخته شدند. دادگاه، آنها را مستحق تخفیف ندانست. سایت بهارنیوز در جریان انتخابات ۹۸ مطلبی را در نقد اظهارات علی عسگری، رئیس صدا و سیما منتشر کرده بود با عنوان «بی طرفی به سبک صدا و سیما» و همین بهانه شکایت صدا و سیما شد.

 

۳ رقمی شدن کرونا؛ تاوان عادی سازی 

 

جهان صنعت دلایل افزایش فوتی‌های مبتلایان به کرونا را واکاوی کرده و در بررسی منحنی اپیدمی به ناسازگاری الگوی داده‌های مرگ ومیر اشاره کرده که دلیلش می‌تواند ثبت غیردقیق روزانه داده‌ها توسط استان‌ها باشد. 

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا در جهان صنعت نوشته تا پایان سال با کرونا درگیریم و قرار هم نیست هیچ وقت از بین برود و مثل بیماری ایدز می‌تواند همیشه در کمین باشد. در ایران به دلیل کاهش آمار ابتلا در مقطعی، این تصور ایجاد شد که شیوع ویروس کرونا پایان یافته است و فاصله‌گذاری اجتماعی جدی گرفته نشد و اکنون با طغیان آمار ابتلا مواجه هستیم. 

علائم گوارشی و بی‌اشتهایی و درد شکم از علائم کرونا است. مسعود مردانی تاکید کرده که تمامی افرادی که این روزها به اسهال و استفراغ مبتلا می‌شوند باید تست کرونا دهند و در صورت مثبت بودن آزمایش، بایستی جداسازی شده و در قرنطینه بمانند. 

عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا از افزایش آمار ابتلا در کودکان و نوجوانان هم خبر داده است.

 

قراردادهای مخفی در فرودگاه امام 

 

شرق از «قراردادهای مخفی در فرودگاه امام» گزارش داده اینکه کسانی هستند که آگهی می‌کنند صادرات شما را انجام می‌دهیم. هدف از این کار بازنگرداندن ارزهای صادراتی است. 

روش اینگونه است که این حق‌العمل کارها در گمرک فرودگاه امام می‌نشینند و با صادرکنندگان قرارداد می‌بندند و به جای آنها با کارت بازرگانی خودشان صادرات انجام می‌دهند و به ازای این کار درصد می‌گیرند و به این ترتیب نامی از صادرکننده اصلی به میان نمی‌آید. کسی هم نمی‌تواند صادرکننده را بابت بازگرداندن ارزهای صادراتی‌اش زیر سوال ببرد. 

به این ترتیب ارزهای نیمایی و ۴۲۰۰ تومانی وارد چرخه غیررسمی و قاچاق می‌شود. بانک مرکزی تاکنون ۲۵۰ حق‌العمل کار را شناسایی کرده که برخی از آنها به ۱۰۰ صادرکننده متصلند. طبق برآورد بانک مرکزی حدود هفت میلیارد یورو از طریق این ۲۵۰ حق‌العمل کار صادر شده و به کشور بازنگشته است. 

فرزانه طهرانی خبرنگار شرق، در پوشش مدیر بازرگانی یک کارخانه تولید مواد غذایی با یکی از حق‌العمل کارها تماس گرفته تا طریق کار و درصدی که می گیرند را درآورد. 

 یکی از حق‌العمل‌کارانِ به او می‌گوید: شرکت حق‌العمل کار کارت بازرگانی دارد و می‌تواند ۵۰۰ هزار دلار واردات انجام دهد و محموله شما را به همان فروشنده که شما قبلا جنس را فروختید، تحویل دهد. ما دلاری ۱۵ هزارتومان می گیریم و تعهد بازگشت ارز آن هم با ماست. ارز حاصل از صادرات هم مالیات ندارد و ما به ازای وارد کردن این ارز، تشویقی هم می‌گیریم و ۹ درصد ارزش افزوده به ما باز می‌گردد. 

جالب اینکه این حق‌العمل کاران در فرودگاه امام دفتر کار دارند. گزارش شرق در این مورد نکات خواندنی زیادی دارد.

 

راهکار مالیات از خانه‌های خالی

 

نعمت احمدی در اعتماد «راهکار عملیاتی دریافت مالیات از خانه‌های خالی» را بررسی کرده است. 

این حقوقدان به یاد می آورد که در ايام جنگ و در پی مهاجرت عده زیادی از مناطق جنگ‌زده به شهرهای بزرگ خصوصا تهران، دستورالعملی از طرف دولت مبنی بر اجاره خانه‌های خالی صادر شد که اگر خانه‌ای خالی به دادگاه معرفی می‌شد به دستور دادگاه خانه با قيمت مناسب به افراد بدون مسکن اجاره داده می‌شد، به نوشته احمدی، این تجربه تلخی بود كه سابقه آن در بايگانی دادگستری موجود است. به نوشته احمدی، اگر با تصويب قانونی جديد، موجران را مكلف كنند كه از تخليه محل اجاره به شرط پرداخت اجاره‌بها خودداری كنند دوباره سر از بيراه‌هایی خواهيم آورد که در دهه شصت مالك و مستاجران را رودرروی هم قرار داد.

از نگاه احمدی، اخذ مالیات از خانه‌های خالی منطقی است به شرطی که همزمان با اخذ پايان كار يا تكميل بنا، پرونده‌ای به عنوان پرونده ماليات بر مستغلات باز شود و ميزان ماليات بر مستغلات خالی را تصاعدی به نسبت مدتی كه خانه خالی می‌ماند، بالا ببريم. از طرفی مشوق های مالیاتی برای کسانی که املاک خود را به اجاره واگذار می کنند در نظر بگیریم و مهم تر اینکه در مدت متعارف قانونی اگر مالکی که ساختمان برای سکونت را به اجاره واگذار نکرد جریمه مالیاتی بالایی در نظر بگیریم.

 در اين حالت دولت نه در امر مسكن و اجاره دخالت و نه روابط آزاد بين موجر و مستاجر را گرفتار قواعد دست و پا‌گير كرده است.

 

بازار برای هیچ خریداری امن نیست

 

گفتیم که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، در حمایت از تولیدکنندگان، مجوز افزایش قیمت لوازم خانگی را ۲۰ تا ۳۰ درصد صادر کرد. 

روزنامه دولتی ایران در گزارشی از بازار امین حضور تهران و آخرین وضعیت فروش لوازم خانگی نوشته است که گرانی‌ها چنان است که با هیچ دستوری میلی به کاهش ندارند.  فروشندگان، دلالان، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان کالا هیچکدام زیر بار کاهش قیمت نمی‌روند. فعالان بازار درواکنش به مصوبه۳۰ درصدی افزایش قیمت‌ها به ایران گفته‌اند، تا زمانی که میزان تولید لوازم خانگی بالا نرود به دلیل کمبود عرضه، نوسان قیمت ادامه خواهد داشت.

بنابراین گزارشگر ایران بیخیال فروشندگان شده و به سراغ خریداران رفته تا بگوید در این بازار آشفته چه کنند؟ 

ایران نوشته «بازار برای هیچ خریداری امن نیست» و یک سری توصیه‌ها به خریداران کرده که بخاطر کالای تقلبی یا قیمت گزاف، کلاه سرشان نرود. نکاتی هم گفته مثل اینکه فاکتور مُهردار به اسم مغازه بگیرید یا قبل از خرید لوازم خانگی، به سایت ۱۲۴ بروید که قرار است قیمت‌ها را به روز کند و در نهایت اینکه به هیچ فروشنده‌ای اطمینان نکنید و از چندین مغازه مختلف برای اطمینان از تقلبی نبودن کالا پرس وجو کنید.

 

ریشه فساد را باید خشکاند

 

حیدر مستخدمین حسینی، اقتصاددان در گفت‌وگو با روزنامه تعادل در واکنش به محاکمه طبری معتقد است: باید با زیرساخت‌های فساد مبارزه کرد وگرنه تا وقتی سیاست‌گذاری و نظارت فراموش شود، یعنی ریشه فساد هم فراموش شده است.

به باور او تجربه دولت‌ها و مجالس مختلف در۴۰  ساله عمر جمهوری اسلامی نشان می‌دهد نه وظیفه ایجاد زیرساخت ضدفساد و نه نظارت اجرایی نشده است. مستخدمین حسینی تاکید می‌کند، اصلی‌ترین مشکل اقتصاد ایران، تصدی‌گری دولت است به گونه‌ای که برای مخارج آن از بانک‌ها استفاده می‌کند و بعد در بازپرداخت دیونش به مشکل برمی‌خورد پس بنگاه‌های دولتی را به بانک واگذار می‌کند. بنگاه‌داری بانک‌ها هم به افزایش نقدینگی و در نتیجه افزایش نرخ تورم منجر شده و این چرخه نابه‌سامانی مدام ادامه می‌یابد. 

از نگاه این اقتصاددان، برای مبارزه با فساد، اصلاح سیاست‌گذاری و نظارت‌ها پیش شرط است.

 

کشت برنج بلای جان «بختگان» شده است

 

تماشا؛ روزنامه استان فارس است که در شیراز و به سردبیری مهدی آماده منتشر می‌شود.  آماده از خبرنگارانی است که در عرصه روزنامه‌نگاری ورزشی، بازرگانی و اقتصادی تجربه دارد. او به غیر از تماشا، روزنامه نیم نگاه را هم در شیراز مدیریت می‌کند. 

با این مقدمه نگاهی داشته باشیم به شماره امروز تماشا، که سه رقمی شدن فوتی‌ها و اوج گیری کرونا در فارس را تیتر یک کرده است. 

از قول مدیرکل محیط زیست استان فارس هم نوشته «کشت برنج بلای جان بختگان شده است» چنین تیتری جسارت می‌خواهد وقتی سیاست حاکم بر خودکفایی و تامین ۸۵ درصدی برنج از کشت داخلی استوار است. 

تماشا در کاریکاتوری،  فرسایش خاک در استان فارس را موضوع خود قرار داده و نوشته بحران خاک نگران کننده‌تر از بحران آب است.

 

کولبران و پولبرانی که هر دو از مرز می‌گذرند

 

کارتونی از احسان گنجی که مقایسه‌ای داشته میان کولبران و پولبرانی که هر دو از مرز می‌گذرند. یکی بار کول می‌کشد و می‌آید و دیگری پول‌ها را می‌برد و دیگر هم نمی‌آید.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More