شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آزادی در قبال ۱۰هزارتومان؛ پابندها‌ی الکترونیکی زندان‌ها را خلوت می‌کند

 

علی اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها می‌گوید که اجرای طرح پابندهای الکترونیک که هزینه آن روزی ۱۰ هزار تومان است  به سیاست کاهش جمعیت کیفری کمک می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در حال حاضر ۲۲۵ هزار نفر از جمعیت ایران در زندان‌ها به‌سر می‌برند که ۹۶ درصد از این افراد را مردان تشکیل می‌دهند.

اجرای طرح مراقبت‌های الکترونیکی از زندانیان که یکی از مصادیق مجازات جایگزین حبس است، شرایطی را فراهم می‌کند که زندانی با استفاده از پابندهای الکترونیکی و تحت کنترل، بیرون از محیط زندان، محکومیت کیفری خود را بگذراند. طبق قانون، این طرح برای جرائم درجه ۵ تا ۸ یا همان جرائم سبک، اجرا خواهد شد.

به گفته‌ی رئیس سازمان زندان‌ها، این طرح پیش از این نیز مطرح شده بود، اما به‌دلیل برخی اشکالات، اجرای آن تا به امروز به‌تعویق افتاده است.

جهانگیر با تأکید بر اینکه نباید افراد را به بهانه‌های مختلف زندانی کرد، گفت: «در سال گذشته تعدادی از افراد فقط به‌خاطر یک روز، به زندان افتادند و قضات باید در صدور قرار زندان، دقت بیشتری کنند. با اجرای طرح پابندهای الکترونیک، عده‌ای از زندانیان واجد شرایط می‌توانند به مرخصی رفته و در همین راستا، سیاست کاهش جمعیت کیفری محقق می‌شود».

رئیس سازمان زندان‌ها، هزینه‌ی استفاده از این پابندها را برای زندانیان، روزانه ده هزار تومان اعلام کرده است.

حمید شهریاری، معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه‌ی قضائیه هم درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از این پابندها گفت: «این پابندهای الکترونیکی از قابلیت رصد و ردیابی فرد در موقعیت‌های مختلف برخوردار است و با اتصال به سیستم موقعیت‌یاب جهانی (GPRS) می‌تواند موقعیت افراد را به‌صورت آن‌لاین نمایش دهد و در صورت جدا شدن دستگاه از زندانی به سرور مرکزی پیام فرستاده می‌شود».

او در ادامه اعلام کرده است که این طرح، در حال حاضر بر روی ۳۰۰ نفر اجرا می‌شود و قرار است ظرف شش ماه آینده در کل کشور به اجرا درآید.

جدول اطلاعات مربوط به زندانیان محبوس در زندان‌های ایران:

 

تعداد کل زندانیان

۲۲۵ هزار نفر

مردان زندانی

بیش از ۹۶درصد

ورودی به زندان‌ها

۶۵درصد معتاد هستند

جرم اول

مواد مخدر: ۴۲درصد

جرم دوم

سرقت: ۲۵درصد

زندانیان زیر ۱۹ سال

۱۹۵۴ نفر

زندانیان بین  ۱۹ تا ۲۵ سال

۸۲۶۹ نفر

زندانی بیش از ۶۰سال سن

۳۶۱۶ نفر

زیر ۴۰سال سن

۷۰ درصد

محکومان سیاسی (صرفاً جاسوسی)

۷۰ نفر در تهران

وضعیت تأهل زندانیان

۶۴ درصد متاهل

وضعیت ادامه تحصیل زندانیان

تحصیل ۲۴هزار زندانی در زندان‌ها

تعداد زندانی نسبت‌به کل جهان

رده هشتم

تعداد زندان‌های کل کشور

۱۷۹ زندان

تعداد بازداشتگاه‌ها

۳۲ بازداشتگاه

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More