شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمار کشته‌های زلزله غرب ایران در هاله‌ای از ابهام

شامگاه ۲۱ آبان‌ماه زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی ۷/۳ ریشتر حوالی مرز ایران و عراق را لرزاند. شدت این زمین‌لرزه به‌حدی بود که بسیاری از استان‌های غربی ایران این زلزله را احساس کردند، اما به‌دلیل شدت زیاد این زلزله در استان کرمانشاه، بیشترین صدمات جانی و مالی در این استان رخ داد.
اگر چه این حادثه با خسارت های مالی و جانی فراوانی همراه بود اما نکته قابل تامل آن آمار ضد و نقیض کشته و زخمی شدگان این حادثه بود که از سوی مسوؤلان گوناگون  اعلام می شد.
مردم بومی آن منطقه تعداد کشته شدگان را بیش از یک‌هزار نفر اعلام کردند اما براساس اعلام پزشکی قانونی، آمار جانباختگان زلزله کرمانشاه، ۴۳۶ نفر بوده است
به گزارش ایلنا، امروز بیست و ششم آبان، اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران گفته است که احتمال افزایش فوتی‌ها به ۵۰۰ نفر وجود دارد. به گفته نجار در حال حاضر کسی زیر آوارنمانده است؛ چرا که در ۱۴-۱۵ ساعت اول حادثه، تخلیه از زیر آوار صورت گرفت و مصدومان به مراکز درمانی منتقل شدند، اما  این امکان وجود دارد افرادی براثر شدت جراحات جان خود را از دست بدهند.
این تنها نقطه ابهام این مساله نبود. آمار ضد و نقیض منتشر شده از مرگ صاحبان مسکن مهر  یکی دیگر از مواردی بود که در رسانه‌ها منتشر شد.
طرح مسکن مهر در ابتدا در قالب بند (د) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ آغاز شد. درست زمانی که محمود احمدی نژاد به عنوان رییس قوه مجریه مشغول به خدمت بود. براساس این طرح دولت با واگذاری زمین رایگان سعی داشت خانه سازی را تشویق کند. با وقوع زلزله در غرب ایران و تخریب ساختمان‌های متعلق به مسکن مهر انتقادات شدیدی به مجری این طرح یعنی محمود احمدی نژاد وارد آمد.

 

  • میزان تخریب واحدهای مسکن مهر چه اندازه بوده است؟

محمدرضا رضایی، رییس کمیسیون عمران مجلس درهنگام بازید از مناطق زلزله زده گفته بود: تخریب در بخش  واحدهای مسکن مهر بسیار گسترده بوده و کاملا مشخص است که در ساخت این آپارتمان‌ها سهل انگاری صورت گرفته است. به گفته او، تمام واحدهای مسکن مهر دچار تخریب و خسارات فراوانی شده و این میزان تخریب واحدهای مسکن مهر مایه تاسف است.
اما این پایان ماجرا نبود، طرفداران جناح آقای احمدی نژاد در هنگام ورود او به مناطق زلزله زده  به حمایت از او پرداختند و اعلام کردند که تنها دو نفر از ساکنان مسکن مهر در حادثه زلزله جان خود را از دست دادند.
امروز آمار دیگری از سوی معاون عمرانی استاندار کرمانشاه اعلام شد.  مجتبی نیکدار، گفت:  دو ساختمان مسکن مهر «خود مالک» در سرپل ذهاب به طور کامل فرو ریخت و یکصد نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند.
به فاصله یک ساعت از این اظهار نظر،  احمد اصغری‌مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر نسبت به این گفته‌ها واکنش نشان داد و آمار گفته شده را تکذیب کرد.

 

  • آمار تلفات جانی مسکن مهر چه تعداد بوده است ؟
     

مهرآبادی با دفاع تمام قد از پروژه مسکن مهر گفت: در شهرستان سرپل ذهاب دو پروژه ۲۰ واحدی و ۵۷۶ واحدی توسط تعاونی‌های مسکن احداث شده که پروژه اول هیچگونه آسیبی ندیده و پروژه دوم که دارای ۲۴بلوک بوده نیز از نظر سازه‌ای سالم و حتی یک سقف نیز از کل پروژه فرو نریخته است، این در حالی است که دیوارهای جانبی آن بلوک‌ها به خصوص در طبقات پایین با توجه به شدت زلزله ۷.۳ریشتری تخریب شده است.
به گزارش ایسکانیوز اصغری‌مهرآبادی تاکید کرد که، همه بلوک‌های مسکن مهر ایستایی خود را حفظ کرده و کاملا پابرجا هستند که خوشبختانه همین امر موجب کاهش چشمگیر تلفات و خسارت جانی نسبت به ساختمان‌های اطراف (که متأسفانه تعداد زیادی از آن‌ها صددرصد تخریب و با خاک یکسان شده‌اند)، شده است؛ به طوری که آمارهای غیررسمی اعلامی در منطقه حاکی از کشته شدن ۲ نفر در این پروژه تاکنون بوده است.
به گفته او آمار تلفات ۱۰۰ نفری به هیچ وجه صحت نداشته و به نظر می‌رسد اظهارات این افراد تحت تأثیر برخی از اخبار کذب منتشر شده است.

براساس  آخرین آمار گفته شده  از سوی علی بیت الهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، از ۳ هزار مسکن مهر اسلام آباد غرب حتی یک واحد هم پس از زلزله سالم باقی نمانده و عمده‌ترین خرابی‌ها در ساختمان‌های مناطق زلزله زده به ویژه واحدهای مسکن مهر، ریزش دیوارهای حائل بوده است که متاسفانه طبق قوانین و مقررات ساخته نشده‌اند.
با توجه به گفته های ضد و نقیض ارائه شده از سوی مسوؤلان ،  با گذشت زمان و سامان بخشیدن اهالی زلزله زده،  شاید بتوان به  این پرسش پاسخ داد که آمار دقیق کشته شدگان زلزله چند نفر بوده است و چه تعدادی از آنها صاحبان مسکن مهر بوده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More