شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۵ شهریور‌ماه

جامعه ایران رو به فروپاشی است

 کارشناسان موسسه اقتصادی اس اند پی گلوبال (S&P Global) دیروز پیش‌بینی کردند قیمت نفت از ۷۰ به حدود ۸۰ دلار خواهد رسید. این پیش‌بینی بهانه‌ای شد تا امروز روزنامه خراسان تیتر بزند «نفت در انتظار جهش ۱۰ درصدی» و دنیای اقتصاد با تیتر «نفت پس از انفجار آرامکو»، هفت پیش‌بینی جدید قیمت نفت را بررسی کرده است تا معلوم شود آیا نفت ۱۰۰ دلاری خواهد شد یا نه؟

کیهان و جوان اما آن‌قدر درگیر سیاست داخلی‌اند که اعتنایی به تاثیر این ماجرا بر نفت و قیمتش ندارند. کیهان با تیتر «ستون فقرات عربستان شکست» و جوان با تیتر «انفجار در آرامکو کاخ سفید را برآشفت»، حمله یمنی‌ها به عربستان سعودی را تحلیل کرده‌اند. 

روزنامه‌های اصلاح‌طلب اما از تبعات این حمله بر ایران نگران‌اند. بعد از آن‌که پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، ایران را مسئول مستقیم حملات پهپادی معرفی کرد، برخی روزنامه‌ها چون همشهری، همدلی، مردمسالاری و آرمان ملی با تیترهایی مانند «فریب و دروغ حداکثری» یا «فریب حداکثری پس از شکست حداکثری» واکنش محمدجواد ظریف را بازتاب دادند.

در این میان روزنامه شرق با انتشار یادداشتی، انتساب حملات انصارالله یمن به ایران را به لحاظ حقوقی بررسی کرده است.

رضا رسالت در این یادداشت نوشته است ملاک انتساب یک اقدام به دولت دیگر باید براساس کنترل موثر و هدایت سازمان‌یافته باشد. حال آن‌که چنین امری با توجه به محاصره کامل یمن از سوی عربستان سعودی عملا امکان تحقق ندارد.

خلاصه استدلال این کارشناس حقوقی این است که وقتی حتی غذا و کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن نمی‌رسد، جمهوری اسلامی ایران چگونه توانسته است عامل مستقیم و تامین‌کننده تسلیحاتی باشد که برای حمله به تاسیسات آرامکو استفاده شده است.

اما بشنوید از مصائب فیلم رستاخیز احمدرضا درویش، که این روزها صدای اهالی سینما و سیاست را درآورده است. فیلم مصائب درباره واقعه عاشوراست و پنج سالی به دلیل اعتراض علمای قم به محاق توقیف رفته بود، هفته گذشته نیز نسخه غیرقانونی فیلم با زیرنویس عربی و نام «القربان» در فضای مجازی منتشر شده است. روزنامه اعتماد امروز چند یادداشت و گزارش و گفت‌و‌گو درباره این فیلم و مصائبش منتشر کرده است و مدیرمسئول روزنامه، الیاس حضرتی، به وزیر ارشاد نامه نوشته و خواسته است هرچه سریع‌تر مجوز پخش فیلم در شبکه خانگی داده شود بلکه زخم ناسور سازندگان فیلم کمی التیام یابد.

همدلی امروز دو گفت‌و‌گوی مهم در حوزه سیاست و جامعه دارد. حسین انصاری‌راد، نماینده پیشین مجلس، درباره سنگ‌اندازی‌های دولت پنهان گفته است و این‌که «بیماری کشور، قدرت غیر‌مسئول است». اما تیتر نخست همدلی از حرف‌های سعید معیدفر، جامعه‌شناس، انتخاب شده که گفته «جامعه به انفعال رسیده است». اگر مصاحبه معیدفر را بخوانید، خواهید دید مساله بی‌عملی و انفعال در جامعه تکان‌دهنده‌تر از این حرف‌هاست.  

تا یادمان نرفته است بگوییم که عصر دیروز در فضای مجازی عکسی منتشر شد که بازیکنان تیم استقلال را با پیراهنی نشان می‌داد که روی آن به فارسی و انگلیسی نوشته بود «دختر آبی» اما امروز، هیچ روزنامه ورزشی نه عکسی از این اقدام استقلالی‌ها منتشر کرد و نه خبری نوشت.

جامعه به انفعال رسیده است

 

سعید معیدفر، جامعه‌شناس، در مصاحبه با روزنامه همدلی گفته است امروز تنها با نام یک کشور مواجهیم، نه جامعه یا حتی اجتماع.

 به باور این جامعه‌شناس، ایران امروز عملا جامعه نیست. معیدفر توضیح داده است حکومت‌های توتالیتر و متمرکز مردم و جامعه را منفعل و بی‌مسئولیت می‌کنند، تا جایی‌که اکنون با توده‌ای منفعل و منعزل مواجه‌ایم که ابر‌حاکمیت و ابردولت آن را از احساس مسئولیت خالی کرده است.

معیدفر در ادامه اضافه کرده است حاکمیت‌های توتالیتر از این‌که افراد نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت کنند واهمه دارند، چرا که حیاتشان با شکل‌گیری اجتماع به خطر می‌افتد.

به گفته این جامعه‌شناس، مردم مقابل مشکلات و مسائل پیرامونی دچار کرختی شده‌اند و به‌جای واکنش مناسب و منسجم، خود را با وضعیت وفق می‌دهند. معیدفر موقعیت کنونی را نتیجه عملکرد نظام دانسته و ادامه داده جامعه ایران دچار فروپاشی اجتماعی شده است و اندک تحولاتی هم که صورت می‌گیرد دفعی است و انسجام و تداوم لازم را ندارد.

البته معیدفر بارقه‌هایی از امید هم می‌بیند که می‌تواند محصول تغییر موقعیت و وضعیت باشد. او به‌رغم شباهت‌هایی که میان حاکمیت ایران و کره شمالی ترسیم می‌کند، معتقد است مردم ایران هنوز پتانسیل و قدرت تغییر دارند، در حالی که مردم کره شمالی چندین نسل است که منجمد شده‌اند و دیگر توانایی تغییر ندارند.

پازل حاج قربانعلی و ارز دولتی

 

روزنامه شرق در گزارش مفصلی، از حجم گسترده فساد و سوءاستفاده از ارز دولتی نوشته و این‌که چطور پورتال ارزی، که قرار بود ارزهای تخصیص‌داده‌شده را ردگیری کند، از دستورکار خارج شده است و فرصت برای فساد و اخلالگران ارزی فراهم می‌شود. شرق ماجرای سرگردانی پورتال مهم ارزی برای رصد دلارهای خزانه را در چند پرده آورده است.

 پرده اول، حاج قربانعلی فرخزاد پنج کلاس سواد دارد. ۴۴۶ میلیون و ۵ هزار و ۳۳۲ دلار ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی) از بانک مرکزی می‌گیرد و ۲۰۱ میلیون دلار از این ارز‌ها را در بازار آزاد می‌فروشد و با پولی که به دست می‌آورد ماشین‌سازی تبریز را از دولت می‌خرد. 

پرده دوم، ۲۰ شرکت دولتی ۳ میلیارد و ۵۱۴ میلیون یورو ارز دولتی برای واردات دارو و کالاهای اساسی می‌گیرند، اما هرگز به تعهداتشان برای بازپرداخت ۳ میلیارد یورو را عمل نکردند.

پرده سوم، فردی با ۲ میلیون یورو ارز دولتی برای واردات استنت قلبی، کابل برق وارد کرده و از کشور فرار کرده است.

پرده چهارم، برای واردات کالاهای اساسی و انتقال فناوری به شرکت نیشکر هفت‌تپه، ارز دولتی داده شد اما هرگز کالایی وارد نشده است. شرق بسیاری از موارد دیگر تاراج ارز دولتی را رصد کرده و نوشته است ما به همین چند مورد به‌عنوان مشت نمونه خروار بسنده می‌کنیم.

مصائب رستاخیز

 

به گزارش روزنامه اعتماد، فیلم رستاخیز در پنج سال گذشته، بیش از ۵۰ بار برای روحانیون و مسئولان کشوری نمایش خصوصی داده شده است، بلکه با اصلاحات ریز و درشت، بتوان مجوز اکران عمومی فیلم را گرفت.

ایراد اصلی علما و مراجع قم به نمایش تصویر ابوالفضل عباس، برادر امام حسین، است که می‌گویند حرمت‌شکنی شده است. سال گذشته، با این‌که فیلم در کمیسیون فرهنگی مجلس تایید شد و مجوز اکران گرفت، چند ساعت نگذشته بود که وزارت ارشاد سراسیمه مجوز را باطل کرد و فیلم را از پرده سینما پایین کشید.

اکنون به‌دنبال انتشار نسخه غیرقانونی فیلم در فضای مجازی، بحث رستاخیز دوباره سر زبان‌ها افتاده است.

علی میرفتاح در یادداشتی برای اعتماد نوشته است رستاخیز بیش از آن‌که به‌خاطر فرم و محتوایش نهی شده باشد، چوب دوری علما از دنیای مدرن و سینما را می‌خورد. میرفتاح از علمای شرع و فقها که چنین غیرت دینی دارند پرسیده پس تضییع حق الناس سازندگان فیلم گردن چه کسی است؟

عباس عبدی هم در یادداشت دیگری برای اعتماد، مساله را از زاویه بالاتر تحلیل کرده است و چرایی تحریف‌های دینی و جعل حقیقت را ناشی از مصلحت‌گرایی در فقه، مناسکی شدن دین و پیدا شدن متولی‌های اقتصادی برای این مناسک دانسته است.

عبدی تصریح کرده است که تحریف تاریخ حقیقت را به مذبح مصلحت‌گرایی برده است و این حال‌و‌روز برای برخی از علما و مداحان منفعت دارد.

دو سال از زلزله تهران گذشت، چقدر آماده شده‌ایم؟

 

خطر بیخ گوش شهر تهران است و به گفته کارشناسان، زلزله بالای ۶ ریشتر در تهران مساوی است با مرگ بیش از ۵ میلیون نفر!

خبرنگار اجتماعی روزنامه آفتاب سراغ مسئولان سازمان‌های آب، برق و گاز رفته است تا از آن‌ها درباره آمادگی‌شان برای زلزله احتمالی تهران بپرسد و این‌که در دو سال گذشته چه کردند، اما روابط عمومی هیچ‌کدام از این سازمان‌ها پاسخگو نبودند.

در سال‌های اخیر، با این‌که شاهد زلزله در شهرهای مختلف کشور بودیم، به نوشته آفتاب یزد، هیچ‌گونه زیرساختی برای مقابله با این بلای طبیعی مهیا نشده است. یک کارشناس مدیریت شهری نیز به این روزنامه گفته است در سال‌های اخیر، میزان آمادگی و حساسیت مردم کمی بالاتر رفته است، اما کافی نیست و برای جلوگیری از فاجعه، تهران به یک پویش همگانی از سوی دستگاه‌های دولتی نیازمند است.

تندروها حضور زنان در ورزشگاه را به این‌جا کشانده‌اند

 

فاطمه هاشمی در مصاحبه با آرمان ملی گفته است که تندروها وضعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها را به این روز انداخته‌اند.

به گفته دختر هاشمی رفسنجانی، دلیل حساسیت مراجع به موضوع حضور زنان در استادیوم بحث زیرساخت‌ها بود و با رایزنی می‌شد مشکل را حل کرد؛ اما اکنون تحت فشار فیفا اجازه می‌دهیم زنان در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند و رسانه‌ها می‌گویند تحت فشار خارجی تسلیم شدند.

علاوه بر مساله حضور زنان در ورزشگاه‌ها، دختر هاشمی رفسنجانی درباره تنش‌زدایی میان ایران و کشورهای منطقه نیز صحبت کرده و گفته است که تواضع پدرش یخ روابط تهران و ریاض را شکست.

فاطمه هاشمی اشاره کرده است که در اجلاس کشورهای اسلامی در سنگال، امیرعبدالله گفته بود آیت‌الله هاشمی به اتاق من بیایید. آن زمان این برخلاف پروتکل‌های دیپلماتیک بود چون هاشمی رییس‌جمهوری و عبدالله ولیعهد عربستان سعود بود، اما هاشمی رفت و آن گفت‌و‌گو فتح بابی برای آغاز روابط ایران و عربستان سعودی شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More