شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حضور هنرمندان ایرانی در نمایشگاه عکس لندن

پنجمین نمایشگاه عکس لندن در خانه سامرست برگزار شد. بعد از برگزاری چهار دوره موفقیت‌آمیز، این نمایشگاه به خانه سامرست برگشت تا بهترین‌های عکاسی را از سراسر دنیا نمایش دهد.

خانه سامرست با معماری قرن هجدهمی‌اش، در کنار رود تیمز، از سال ۲۰۰۰ میزبان رویداد‌های فرهنگی و هنری گوناگون بوده است، از جمله نمایشگاه جهانی «عکس لندن» (Photo London).

این نمایشگاه از ۱۶ تا ۱۹ ماه مه، برپا و بازدید برای عموم آزاد بود. هدف نمایشگاهِ امسال معرفی گالری‌ها و هنرمندان جوان با‌استعداد و گمنام بود. حدود ۱۰۰ گالری از ۲۳ کشور جهان در این نمایشگاه حضور داشتند. نمایشگاه عکس لندن را فریبا فرشاد و مایکل بنسون بنیان‌ گذاشته‌اند و به گفته آن‌ها، تمرکز نمایشگاه امسال روی عکس‌هایی از ایران، آفریقای جنوبی، کشور‌های اسکاندیناوی، تایوان و ژاپن بود. بین اعضای هیات مدیره نمایشگاه عکس لندن، سه ایرانی نیز حضور دارند، مریم آیسلر، فاطمه ملکی و کامیار ملکی.

از حواشی نمایشگاه عکس لندن، باید به سخنرانی‌ها، کنفرانس‌ها و برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی عکس و تور‌ها اشاره کرد.

 

بخش اساتید عکاسی

هر سال، جایزه «استاد عکاسی» به یک عکاس مشهور داده می‌شود و هنرمند منتخب نمایشگاه انفرادی می‌گذارد و سخنرانی می‌کند. عکاس منتخب امسال استفان شُر (Stephen Shore)، عکاس آمریکایی، است که ۴۵ سال از عمرش را وقف عکاسی مستند از زندگی روز‌مره کرده است. از نمایشگاه‌های مهم شُر، مروری بر آثارش در موزه هنر‌های مدرن نیویورک در سال  ۲۰۱۸ بود. امسال در نمایشگاه عکس لندن، عکس‌های جدیدی از استیون شُر برای اولین بار رو‌نمایی شد.

او همچنین مجموعه عکس‌های سال ۱۹۶۹ با عنوان «لس‌ آنجلس» را در نمایشگاه عکس لندن امسال در معرض دید عموم گذاشت و در روز ۱۶ مه، درباره کارهایش سخنرانی کرد.

 

پروژه‌های رویا خواجوی

رویا خواجوی مشاور هنری و نمایشگاه‌گردان (کیوریتور) مقیم نیویورک است که امسال با همکاری مرکز هنرهای زیبای نمازی در نمایشگاه عکس لندن حضور داشت. حضور بانوان هنرمند ایرانی مقیم نیویورک در غرفه پروژه‌های رویا خواجوی چشمگیر بود، با آثاری از بهار بهبهانی، مریم پالیز‌گیر، مریم خسروانی، سپیده صالحی و کامران طاهری مقدم، داریوش نهداران، پژمان حسینی، مهدی کرم‌پور و آرمان استپانیان.

خواجوی علاوه بر خرید و جمع‌آوری آثار هنرمندان معاصر ایرانی، در بخش معرفی و فروش آثار هنرمندان ایرانی با‌استعداد مقیم ایران و خارج از ایران نیز فعالیت می‌کند. او از سال ۲۰۱۴، با برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی در خارج از ایران، از هنرمندان ایرانی با‌استعداد و کمتر شناخته‌شده حمایت می‌کند.

رویا خواجوی در مورد این نمایشگاه، می‌گوید: «تاکید داشتم آثار زنان با‌استعداد و کمتر شناخته‌شده ایرانی را معرفی کنم، هنرمندانی که آثارشان در مورد پیچیدگی‌های زندگی زنان ایرانی است یا موضوع آثار آن‌ها زن است.»

از آثار چشمگیر غرفه خواجوی می‌توان به عکس‌های مریم پالیز‌گیر و مجموعه تجلی اشاره کرد. در این عکس‌ها، نوعی شناوری در معنای معاصر واقعیت و تخیل دیده می‌شود. این مجموعه عکس با الهام از فضا‌های معماری شهری و با رنگ‌های شفاف و درخشان و نور‌های مستقیم، کنجکاوی بیننده را برای کشف توهم موجود در فضای عکس‌ها بر‌می‌انگیزد.

امسال در نمایشگاه عکس لندن، مرکز هنرهای زیبای نمازی (Nemazee Fine Art) نیز با خواجوی همکاری کرده است، یک بنیاد هنری خصوصی و خانوادگی برای معرفی فرهنگ و آثار هنرمندان ایرانی در سطح جهانی.

 

رویداد‌ها

در بخش رویداد‌ها نیز گفت‌و‌گو، سخنرانی و نمایش فیلم برای عموم انجام شد. فیلم «خزر‌سواری» ساخته بهار بهبهانی و با همکاری آلماگل مِنلیبا‌یِف، هنرمند قزاقستانی، در روز جمعه ۱۷مه، در بخش رویدادهای نمایشگاه عکس لندن اکران شد.

دریای خزر کشور‌های محل تولد این دو هنرمند، خاورمیانه و آسیای مرکزی، با ‌ضد‌و‌نقیض‌های اجتماعی‌ـ‌سیاسی و مسائل جغرافیایی، را به هم وصل می‌کند، کشورهایی که با تولید نفت سیاست تاثیر زیادی روی کنترل سیاست جهانی دارند. در این فیلم، نمادها، کلیشه‌ها، تقابل خوبی و بدی و حقیقت و خیال به تصویر کشیده شده است.

نمایشگاه عکس لندن، با حضور موفقیت‌آمیز پروژه‌های رویا خواجوی در روز یکشنبه، ۱۹ مه، به پایان رسید.

 

تصاویری از آثار هنرمندان ایرانی در نمایشگاه عکس لندن ۲۰۱۹:

  • «تجلی»، اثر مریم پالیزگیر در نمایشگاه عکس لندن ۲۰۱۹
  • آثاری از سپیده صالحی و کامران طاهری مقدم در نمایشگاه عکس لندن ۲۰۱۹
  • «خالی»، اثر مریم خسروانی در نمایشگاه عکس لندن ۲۰۱۹
  • «خزر سواری»، اثر بهار بهبهانی در نمایشگاه عکس لندن ۲۰۱۹
  • غرفه پروژه‌های رویا خواجوی در نمایشگاه عکس لندن ۲۰۱۹
کارشناس تخصصی هنر
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More