شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

زنان باردیگر از تماشای لیگ جهانی والیبال محروم شدند

 

با تصمیم وزارت ورزش، ورود بانوان به سالن ۱۲ هزار نفری محل برگزاری رقابتهای لیگ جهانی والیبال همانند سالهای گذشته ممنوع اعلام شد.

منع ورود زنان به ورزشگاه به سال‌های ابتدایی انقلاب باز می‌گردد. بعد از انقلاب ۵۷ و در راستای سیاست‌های حکومت جمهوری اسلامی مبنی بر قانون جداسازی زن و مرد، زنان از حضور در ورزشگاه‌های ایران منع شدند.

سال‌های سال است که زنان و مردان برای لغو این قانون تلاش می‌کنند. فشار کنفدراسیونهای ورزشی آسیایی و جهانی، اعتراض‌های پی‌درپی مدافعان حقوق زنان باعث شد که این خواسته با جدیت دنبال شود. در سال‌های اخیر فعالان حقوق زنان خواستار آزاد شدن حضور زنان برای تماشای مسابقات ورزشی مردان شدند، خواسته‌ای که حکومت به آن پاسخ منفی داد و آن‌را مغایر با موازین شرعی دانست.

تلاش برای ورود به تماشای بازی‌ها و مسابقات ورزشی در ورزشگاه‌ها با کمپین «روسری سفیدها» آغاز شد. اقدمی مدنی که از سوی گروهی از فعالان حقوق زنان در سال ۱۳۸۴ شکل گرفت. هدف از تشکیل این کمپین، احقاق حق زنان علاقه‌مند به ورزش برای تماشای مسابقات ورزشی در ایران بود.

فیلم آفساید ساخته «جعفرپناهی» یکی دیگراز اقدامات صورت گرفته با هدف حق زنان برای ورود به ورزشگاه‌ها بود. فیلمی که اجازه نمایش عمومی پیدا نکرد و همین مسئله باعث شد که نتواند نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی سال ۲۰۰۷ شود.

در آغاز سال ۱۳۸۵ محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور وقت ایران، با ارسال نامه‌ای به رییس سازمان تربیت بدنی خواستار فراهم کردن امکانات حضور زنان در ورزشگاه‌ها شد. این نامه با اظهارنظرهای متفاوتی در میان مسئولین کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ومخالفت صریح گروهی از روحانیون  همراه شد. مخالفت‌ها آنقدر شدت گرفت که احمدی‌نژاد نتوانست آن‌را به اجرا بگذارد و از تصمیم خود صرف نظر کرد.

احمد خاتمی، روحانی تندرو، از مخالفان سرسخت اجرای این قانون بود که گفت: «ما با حضور زنان در ورزشگاه‌های داخلی به عنوان تماشاچی و در ورزشگاه‌های خارجی مخالفیم».  خاتمی مهم‌ترین عامل مخالفت روحانیون با حضور زنان در ورزشگاه‌ها را اهمیت رعایت حجاب و عفاف دانست و تاکید کرد: «نمی‌توان تضمینی بر رعایت آن در صورت حضور زنان در ورزشگاه‌های برای تماشای مسابقات ورزشی داد».

در شهریور ۱۳۸۷ خبرهایی مبنی بر این که زنان می‌توانند بازی‌های زیر نظر «ای اف سی» را تماشا کنند منتشر شد، اما به هفت دختری که برای دیدن بازی سایپا و بنیادکار به ورزشگاه آزادی رفته بودند اجازه ورود داده نشد.
غنچه قوامی، شهروند ایرانی- بریتانیایی، یکی دیگر از زنانی بود که پس از رفتن برای تماشای یک مسابقهٔ والیبال مردان در ایران، توسط مأموران نیروی انتظامی دستگیر شد. سوسن مشتاقیان مادر غنچه قوامی، در روز اول آذر ۱۳۹۳ در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی فارسی اظهار داشت که حکم دخترش به آن‌ها ابلاغ شده و غنچه به ۱ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده‌است. او در نهایت به قید وثیقهٔ ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

فائزه هاشمی در خصوص دستگیری‌های انجام شده توسط نیروی انتظامی علت ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه را  یک مساله سیاسی  دانست تا مذهبی.

هاشمی در گفت‌گویی با پویش خاطر نشان کرد: «یک کاری را از ابتدا اشتباه انجام دادند و الان در آن مانده‌اند و نمی‌خواهند کم بیاورند، به همین علت بدون هیچ دلیل و منطقی روی این قضیه پافشاری می‌کنند. بنا است که هر چیزی که ملت را شاد کند، مانع شوند».

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور ایران در امور زنان و خانواده، از معدود زنانی است که بارها خواستار حل مشکل حضور زنان در وزشگاه‌ها شده است. او چندی پیش در گفت‌وگویی زنده در تلویزیون ایران گفت: «بعد از ۳۶ سال نظام جمهوری اسلامی باید درباره موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها چاره‌ای بیندیشد». شهیندخت ملاوردی، حضور زنان در ورزشگاه را  در صدر مطالبات زنان دانست و تصریح کرد: «ما هیچ وقت نخواسته‌ایم که بی در و پیکر، در همه ورزشگاه‌ها به سوی زنان باز شود. بلکه معتقدیم که حضور زنان در ورزشگاه‌ها باید با رعایت اصول مذهبی، شرعی، عرفی و قانونی در برخی رشته‌ها فراهم شود».

با گذشت بیش از ۳۸ سال که از عمر جمهوری اسلامی ، همچنان حضور زنان در ورزشگاه‌ها بزرگترین دغدغه مسئولان نظام است.  اگر چه در قانون مجازات اسلامی هیچ جرمی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها درنظر گرفته نشده است، اما جمهوری اسلامی همچنان با حضور زنان در ورزشگاه‌ها مخالفت می‌کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More