شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سرنوشت زومبا از کلمبیا تا کوچه‌پس‌کوچه‌های ایران

 

آلبرتو "بتو" پرز کلمبیایی زمانی که رقص "زومبا" را وارد دنیای ورزش کرد فکرش را نمی‌کرد که زومبا آنچنان محبوب شود که در کشوری دور به نام ایران که شاید نامش را هم نشنیده بود ممنوع اعلام شود.

"بتو" علاقه زیادی به رقص داشت اما شرایط مالی به او این اجازه را نمی‌داد که درکلاس‌های رقص شرکت کند. دست به ابتکار زد. او  با مخلوط کردن ریتمیک برخی از فعالیت‌های ورزشی آمادگی جسمانی و تناسب اندام،  تحولی را در صنعت رقص و ورزش بوجود آورد. نامش را زومبا گذاشت. "پرز" این ورزش ریتمیک را که فعالیتی نرمشی، و ترکیبی از اروبیک و نرمش‌های هوازی است، بر اساس رقص‌های لاتین ابداع کرد.
او  پس‌از پیروزی در یک مسابقه ملی لامبادا در کلمبیا، در یکی از بهترین آکادمی‌های کالی برای تحصیل رقص پذیرفته شد، در حالی که خارج از آکادمی، ایروبیک آموزش می‌داد. کم کم رقص زومبا از کلمبیا وارد دیگر نقاط جهان شد و پایش به باشگاه‌های ایرانی باز شد. زنان ایرانی به این ورزش روی خوش نشان دادند و زومبا با اقبال خوبی در کشور روبرو شد.  به مرور زمان این ورزش از مکان‌‌های سربسته به کف خیابان‌ها کشیده شد. ورزش‌های دسته‌جمعی جای خود را به حرکات ایروبیک و زومبا دادند. دختران نوجوان در مسیرهای درکه و پارک‌ها به ورزش که همان رقص زومبا بود روی آوردند. استقبال مردم از این ورزش و علنی کردن آن در فضای خیابانی باعث شد که زنگ خطری باشد برای مسئولان حکومتی از این رو این ورزش از سوی مقامات مسئول ممنوع اعلام شود.

 

 

بیست‌ویکم خرداد سال جاری بود که فدراسیون ورزش‌های همگانی در ابلاغیه‌ای، ممنوعیت برخی از فعالیت‌ها از جمله ورزش زومبا در باشگاه‌های ورزشی را اعلام کرد. "علی مجد آرا" رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی طی نامه‌ای خواستار ابلاغ ممنوعیت برخی از فعالیت‌های ورزشی از جمله زومبا شد.
"مجد آرا" درخصوص ممنوع شدن ورزش زومبا در باشگاه‌های ورزشی گفته بود: «چارچوب‌هایی که ما در ایران اسلامی داریم مشخص است. من از شما یک سوال می کنم. آیا در ایران به صورت رسمی کلاس رقص داریم؟ کلاس رقصی که مجوز داشته باشد؟ زومبا همان رقص است و در این چند ساله همه باشگاه‌هایی که فعالیت می کردند غیررسمی بوده است.»

مجد آرا به صراحت اعلام کرد : «هیچ باشگاهی در ایران این  مجوز را ندارد که زومبا را به مرحله اجرا  در بیاورد. ما تحت چارچوب‌های مشخصی حرکت می کنیم و شک نداشته باشید اگر باشگاهی مغایر قانون رفتار کند حتما با آنها برخورد می شود. در حال حاضر هم تمام فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام می شود غیرقانونی بوده است. اگر نه در باشگاه‌هایی که زیر نظر ما هستند و مجوزهای لازم را دارند هرگز زومبا انجام نخواهد شد.»

خبر ممنوعیت زومبا تنها مختص به رسانه‌های داخل کشور نبود. خبرگزاری‌ها ودیگر رسانه‌های سایر کشورها نیز به این خبر پرداختند خبر ممنوعیتی که شاید برای آنهایی که خارج از ایران زندگی می‌کنند و با قوانین این کشور ناآشنا هستند کمی عجیب و پراز علامت سوال بود.

استارت ممنوعیت ورزش زومبا از دو سال پیش زده شد. برخی از آموزشگاه‌ها نسبت به این ممنوعیت واکنشی نشان ندادند و به آموزش خود ادامه دادند. فدراسیون ورزش‌های همگانی برای اعمال قانون، نیروی انتظامی را وارد ماجرا کرد.

چند روز پیش بود که خبر دستگیری چند جوان که مشغول آموزش رقص زومبا بودند رسانه‌ای شد. حمید دامغانی، فرمانده سپاه شاهرود، از دستگیری اعضای یک "شبکه آموزش رقص زومبا و شافل" خبر داد. اوعلت دستگیری این گروه شش نفره، که چهار پسر و دو دختر بودند را  تغییر سبک زندگی، ترویج بی‌حجابی و قبح‌زدایی از این موضوع، اعلام کرد.

دامغانی با انتقاد از آموزش انواع رقص در سالن‌های ورزشی بانوان در شاهرود، خواستار نظارت هر چه بیشتر بر کلاس‌ها و سالن‌های ورزشی شد. او با ابراز تاسف از ترویج رقص در باشگاه‌های ورزشی زنان، ادعا کرد که این اقدام موجب نارضایتی اکثریت بانوان و عدم حضور آنها در باشگاه‌های ورزشی شده است. به گفته‌ی فرمانده سپاه شاهرود، رقصیدن در باشگاه‌های ورزشی زنان معضلی جدی است که هیچ تناسبی با فرهنگ ایرانی-اسلامی ندارد.

اما تنها زومبا نبود که مورد این بداقبالی قرار گرفت. سه ورزش دیگر هم درکنار آن  ممنوع اعلام شد اما همانند زومبا سروصدا نکرد. بادی‌ریتم، هیپ‌هاپ و ایروبیک حرفه‌ای.

شهرام علم،  رییس انجمن آمادگی جسمانی فدراسیون ورزش‌های همگانی درباره علت ممنوعیت ایروبیک حرفه‌ای گفت: «علت ممنوع بودن ایروبیک حرفه‌ای را دقیقا نمی‌دانم. پیش از این با فعالیت رشته پارکور نیز مخالفت شد که به اتفاق رییس فدراسیون با وزیر سابق ورزش جوانان مذاکراتی داشتیم که این ممنوعیت لغو شد.»
علم معتقد است رشته‌هایی که ممنوع می‌شوند، هر چند طرفداران زیادی در کشور دارد اما مشکل اصلی از آنجاست که با پخش موزیک‌های خارجی و مخصوصا آمریکای لاتین ورزشکاران را ترغیب به رقص و انجام حرکات موزون می‌کنند که این موضوع کاملا با شرایط فرهنگی ما مغایرت دارد.
سایت رسمی زومبای آمریکا شمار رقصندگان آن را ۱۵ میلیون نفر اعلام کرده است. در حال حاضر این ورزش در ۱۸۰ کشور دنیا در حال آموزش و اجراست حال باید دید که این ورزش پرطرفدار در ایران می‌تواند همانند پارکور با خوش اقبالی روبروشده و رفع ممنوعیت شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More