شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شورای پنجم، مختار به لغو پروژه‌های دقیقه نودی شهرداری شد

 

عبدالکریم حسین‌زاده عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «با توجه به مصوبات موجود در مجلس به شورای پنجم این اختیار داده شده درصورت انعقاد قرارداد جدید از سوی شهردار، شورای پنجم می‌تواند تمامی پروژه‌های دقیقه نودی آن‌ها را لغو کند.»

چندی پیش محمد سعیدی مدیر سابق مترو تهران در نامه‌ای خطاب به شهردار تهران از واگذاری ۴ ساله تبلیغات محیطی شرکت مترو تهران پرده برداشت.

سعیدی دراین رابطه به خبرگزاری‌ها گفت: «این فراید از چند ماه پیش در جریان بوده و حتی جلساتی با حضورمدیرعامل شرکت مترو نیز برگزار شده است، یکی از فرزندان اعضای شورای شهر نیز با نام مستعار در جلسات متعددی که در دفتر مدیرعامل محترم برگزاری می‌گردید کلیه اسناد مزایده و چگونگی برگزاری آن رامدیریت می‌کردند».

با اعلام این خبر در طی روزهای گذشته، عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از عقد قراردادهای بلندمدت مالی در روزهای پایانی کار شهرداری پایتخت، گفت: «شورای پنجم حق لغو همه این قراردادها را دارد.»
حسین‌زاده در واکنش به افشاگری "محمدرضا سعیدی" مدیر معزول مترو تهران درباره واگذاری تبلیغات شرکت مترو پایتخت، گفت: «عمر شورای شهر چهارم و شهرداری رو به پایان است و ترکیب جدیدی روی کار خواهند آمد، منتهی عملکرد فعلی در بستر عمومی برای همیشه به قضاوت گذاشته می‌شود، بنابراین شهرداری در شرایط فعلی باید از انعقاد قرارداد جدید پرهیز کند، در غیر این صورت شورای پنجم شهر و شهرداری آینده باید ضمن لغو نسبت بررسی این قراردادها و پروژه‌ها اقدام کنند».
نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: «در صورتی که شورا نسبت به عقد قراردادهای بلند مدتی که تنها بر بار مالی شهر می‌افزاید بی‌تفاوت باشد، تحقیق و تفحص از شهرداری تهران مجدد در دستور کار قرار گرفته و با این وجود قراردادها با دقت بیشتری بررسی می‌شوند، ضمن آنکه سایر پرونده‌ها هم در مجموعه شهرداری بازنگری می‌شوند».
او افزود: «به لحاظ اخلاقی و مدیریت کارآمد، عقد قراردادهای جدید نه تنها به نفع شهر و شهروندان نیست بلکه حس تعلق و دلگرمی مدیریت شهری جدید نسبت به امورات شهر را می‌گیرد. بنابراین شهرداری باید از عقد پروژه‌های جدید در روزهای پایانی کار خود خودداری کند».
به گفته حسین‌زاده  در صورتی که شهرداری و شورای چهارم به عقد قراردادهای بلند مالی در وضعیت فعلی توجهی نداشته باشند مجلس از ابزار نظارتی خود برای کلید مجدد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران استفاده خواهد کرد، این موضوعات نیز به محورهای طرح قبلی اضافه می‌شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: «شورای و شهرداری جدید حق دارد تمامی پروژه‌های که به لحاظ فنی و مالی ایراد دارد را لغو کرده و خود را متعهد به اجرای آن ندانند».
محسن هاشمی یکی از اعضای شورای پنجم که درهنگام بالاترین آرای مردمی را از آن خود کرده است در گفت‌وگویی با ایلنا با پرداختن به وظایف شورا به بخش نظارت بربودجه اشاره و تصریح کرد: «یکی از دلایل عدم موفقیت شورا در این زمینه، این بود که گزارش عملکرد بودجه با تاخیر به دست شورا می‌رسید، در گذشته هم مجلس شورای اسلامی در زمینه ارائه گزارش‌های تفریغ بودجه سالانه دچار همین مشکل بود. گزارش‌ها با تاخیر چند ساله به مجلس ارائه می‌شد و همین مساله، اصالت موضوع رسیدگی را مخدوش می‌کرد، زیرا با گذشت زمان عملا مسئولان وقت تغییر کرده بودند و رسیدگی تاثیر بیرونی نداشت، اما خوشبختانه در سال‌های اخیر تهیه گزارشات بروز شده و اختلاف زمان از چند سال به چند ماه رسیده‌است. در شورای شهر نیز باید با استقرار حسابرسی آنلاین این تاخیر را برطرف کرد، اگر پس از تخصیص و صرف بودجه بلافاصله این موضوع ثبت و در گزارش‌های تفریغ بررسی گردد، با تاخیر روبه‌رو نخواهیم شد».
هاشمی در ادامه با اشاره به عدم استفاده ابزارهای قانونی شورای چهارم برعملکرد شهرداری تهران گفت: « به غیر از این، شورا از ابزارهای نظارتی که در اختیار دارد، استفاده نکرده و همین را می‌توان از دلایل اصلی آن دانست. شاید شورای شهر ابزار قانونی کافی برای نظارت بر شهرداری تهران را در اختیار ندارد، اما استفاده صحیح از همین ابزار موجود نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد، اما تاکنون به اندازه کافی از این ابزارها استفاده نشده است».
این عضو شورای شهر که پیش از ورود به شورا ۱۳ سال به عنوان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مترو تهران مشغول فعالیت بوده درباره ضرورت تشکیل دیوان محاسبات شهری باهدف نظارت دقیق‌ بر عملکرد مدیریت شهری گفت: «اضافه کردن یک دستگاه جدید به مجموعه مدیریت شهری به عنوان دیوان محاسبات، بی‌استفاده مناسب از نهادهای موجود، یک بحث کارشناسی است، اما تجربه نشان داده، استفاده از موسسات حسابرسی رسمی که مسئولیت پذیر و با ثبات هستند در عمل موفق‌تر از دستگاه‌های رسمی و وابسته به مدیریت است، چرا که عملکرد این دستگاه‌ها تابع دستورات است، اما عملکرد موسسات مستقل حسابرسی براساس مسئولیت‌پذیری حرفه‌ای آنهاست. بنابراین اصل نظارت مستمر و موثر برعملکرد شهرداری توسط شورا، امری مطلوب است، اما اینکه ابزار این نظارت چگونه باشد، نیاز به مباحث کارشناسی دارد».

در حالی شورای شهر چهارم روزهای پایانی خود را سپری می‌کند که زمان پایان این دوره به صورت دقیق مشخص نیست. برخی می گویند مرداد ماه و برخی دیگر شهریور را زمان اختتامیه شورای شهر چهارم می‌دانند، اما نکته‌ای که برای همگان مشخص است انتخاب شهردار آینده تهران و بررسی عملکرد ۱۲ ساله محمد باقرقالیباف شهردار تهران در حوزه‌های گوناگون بخصوص حوزه حمل و نقل مهم‌ترین چالش شورای پنچم است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More