شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی دهم آذرماه

مشروب‌خواری گناه است و نه جرم  

 

اول هفته است و هنوز بحران تازه‌ای شکل نگرفته و روزنامه‌ها به انتخاب خودشان به همان دردسرهای قبلی پرداخته‌اند. خبر استیضاح ظریف هرچند قدیمی شده، اما حرف از پول‌شویی هنوز شنیدنی است. روزنامه اعتماد امروز در یک مستطیل با عنوان سرمقاله، سه یادداشت را با یک موضوع ظریف و استیضاح، منتشر کرده است. محمود صادقی یکی از نویسندگان سرمقاله اعتماد، به اشاره و کنایه گفته است که پشت این حمله به وزیر امور خارجه، اژدهای هفت‌سر فساد خوابیده است. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس، پیش‌بینی کرده که استیضاح ظریف به‌جایی نخواند رسید.

روزنامه‌های اصول‌گرا اما جبهه دیگری هم برای حمله به دولت گشوده‌اند و یک‌نفر دیگر را هم به ظریف، اضافه کرده‌اند و زیر تیغ انتقاد و طعنه برده‌اند. یادتان باشد، علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، گفته که حقوقش که تا پارسال ارزشی معادل سه‌هزار دلار داشته، حالا چیزی حدود هشتصد دلار می‌ارزد. احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد، این گفته‌های صالحی را خائنانه و در راستای اعلام رسمی موفقیت آمریکا در تحریم ایران خوانده و کیهان هم نوشته است که اگر گل نمی‌زنید، حداقل پاس گل ندهید.

این روزها مردم می‌پرسند چطور است که قیمت دلار پایین آمده، اما اجناس ارزان نمی‌شوند. روزنامه همدلی در گزارشی از کوچه و بازار، از قول فروشندگان نوشته که هرچه می‌فروشند، کالاهایی است که با همان دلار گران به مغازه‌شان آمده، اما گویا این عذر چندان موجه نیست؛ روزنامه اطلاعات در یادداشتی، با یک کلمه این کار کسبه را توصیف کرده و آن هم چیزی نیست جز «سودا».

اما بشنوید از روزنامه قانون که برای صفحه اول، سوژه‌ای مرموز را انتخاب کرده است. قصه از این قرار است که مشاور عالی نظامی رهبر جمهوری اسلامی، یحیی رحیم‌صفوی که پیش‌تر فرمانده سپاه بود، به قم رفته و با برخی مراجع تقلید گفت‌وگو کرده است و حالا قانون تیتر زده: «توجیه مراجع» و عاقلان دانند که توجیه در ادبیات سیاسی ایران، معنای تهدید هم دارد. قانون نوشته است که دیدار این مقام نظامی با مراجع، پشت درهای بسته بوده و خبرنگاری را راه نداده‌اند.

امروز روز جهانی ایذر هم بود؛ بیماری که در ایران امنیتی محسوب می‌شود و آمار درست و درمانی از مبتلایان در کار نیست. یکی دو روزنامه به همین مناسبت، حرف ایذر را پیش کشیده‌اند و روزنامه ابتکار در همان صفحه اول، این شعار را پیش کشیده که «من هم آزمایش می‌دهم!»

 

مشروب‌خواری گناه است، نه جرم

 

عباس عبدی دست‌بردار نیست. اگر خاطرتان باشد، هفته گذشته احمد خاتمی، امام جمعه تهران، به یادداشت عبدی در روزنامه ایران اشاره کرده و گفته بود آرزوی آزادی حجاب و شراب را به‌گور می‌برید. حالا دوباره عباس عبدی بحثی را در امتداد همان یادداشت جنجالی‌اش مطرح کرده و در یادداشتی باعنوان فرق گناه با جرم، نوشته است که در قانون‌گذاری باید نظم اجتماعی مورد نظر باشد و نه اینکه فلان کار گناه است. مثال هم زده که نمی‌شود دروغگویی و غیبت را با اینکه گناه است، جرم دانست. عبدی البته حرفش را با هزار ایهام زده و با اشاره به مصرف الکل در ایران، گفته است که برخی کشورها مواد مخدر را آزاد کرده‌اند و نتیجه‌اش این بوده که استعمال مواد مخدر کاهش یافته است. این جامعه‌شناس آن‌گاه به وضعیت جرم رانندگی درحال مستی اشاره کرده است که در قوانین ایران، مجازات مناسبی ندارد و خوردن مشروب، جرم بزرگ‌تری به‌حساب می آید و نتیجه گرفته است که در قوانین ایران به گناه‌بودن یک عمل، بیشتر توجه شده تا حفظ نظم اجتماعی.   

 

آقای روحانی، رحمانی فضلی وزیر شماست؟

 

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور دولت روحانی، از همان ابتدا که به این وزارت گمارده شد، ازسوی اصلاح‌طلبان گزینه‌ای نامناسب به‌حساب می‌آمد. حالا روزنامه آرمان در گزارشی مفصل، رفتار و عملکرد وزیر کشور را به‌نقد کشیده است. در این گزارش آمده که رحمانی فضلی بیش‌از اینکه با دولت هم‌راستا باشد، با کسانی بیرون از دولت هماهنگ است. وزیر کشور استاندارانی را انتخاب می‌کند که نه‌تنها اهداف دولت را پیش نمی‌برند، که بعضا مخالف و معارض دولت‌اند. آرمان نوشته که وزیر کشور در انتصاب دوستان و بستگان هم دست و دل گشاده عمل کرده و به دامادش پستی در وزارتخانه داده است. در این گزارش هشدار داده شده است که وزارت کشور هیچ برنامه‌ای برای برخورد با آسیب‌های اجتماعی ندارد و از آن بدتر، بی‌کفایتی رحمانی فضلی، به‌زودی بحران‌های امنیتی برای کشور و دولت ایجاد خواهد کرد.

 

گل که نمی‌زنید، پاس گل ندهید  

 

بعد از آن‌همه عکس از پیاده‌روی ظریف با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، عاقبت برجام شکل گرفت، اما با یک ضربه ترامپ فروریخت. حالا حتی اروپایی‌ها هم از ترس آمریکا حاضر نیستند تضمین مالی به ایران بدهند و هیچ کشور اروپایی حاضر نیست میزبان دفتر سازوکار مالی باشد و تحریم‌ها را دور بزند. جعفر بلوری در کیهان نوشته است که بیشترین کارکرد تحریم‌ها جنگ روانی است و برخی از دولتی‌ها در این جنگ روانی، دانسته و ندانسته با آمریکا همکاری می‌کنند. به نوشته این روزنامه، وقتی علی‌اکبر صالحی این خبط بزرگ را می‌کند و از بی‌ارزش‌شدن حقوقش می‌گوید، یعنی که آمریکا به اهدافش رسیده است. نویسنده کیهان هشدار داده است که اروپایی‌ها به‌زودی مثل یک دشمن عمل خواهند کرد و شوک روانی به ایران وارد می‌کنند و در‌حال حاضر وقت‌کشی می‌کنند، تا زمان حمله فرابرسد.

 

عادت کرده‌ایم به روش‌های میان‌بر

 

سرمقاله روزنامه اطلاعات نقدی است به اخلاق اجتماعی ایرانیان. علیرضا خانی نوشته است که میان‌بر زدن به یکی‌از خصلت‌های فردی و ارزشی ایرانی‌ها تبدیل شده است و همه می‌خواهند یک‌شبه راه صدساله را بروند. مثلا یک کاسب تمام سعی‌اش این است که به سود صددرصدی برسد و با یک معامله، بارش را ببندد و برود. از‌طرفی همه چیز با پول تعریف شده و انگار خدمت به دیکران چندان معنایی ندارد و برای همین است که در رشته‌های پزشکی، داوطلبان تخصص زیبایی و عمل دماغ، بیشتر از علاقه‌مندان به تخصص جراحی قلب و مغز شده‌اند. علیرضا خانی نوشته است که بسیاری از افراد و اقشار می‌خواهند با میان‌بر زدن، سریعا به اهدافشان برسند. دانش‌آموز می‌خواهد بدون درس خواندن، مدرک بگیرد و استادیار می‌خواهد در کوتاه‌ترین زمان، استاد شود. دلیل این مساله هم این است که همه در اطرافشان کسانی را سراغ دارند که یک‌شبه به همه‌جا رسیده‌اند و برای همین، ارزش‌های اجتماعی عوض شده و ارزش کار و کوشش، از دست رفته است.

 

زندگی در خارج از کشور خیانت است؟

 

ماجرا از آنجا شروع شد که سام درخشانی، بازیگر سینما، در برنامه‌ای تلویزیونی گفت که اقامت کانادا دارد و این اقامت درواقع هدیه‌ای است به فرزندش که در آینده اگر خواست، از مواهبش بهره‌مند شود. همین اظهارنظر کافی بود که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، بحثی درباره عِرق ملی شکل بگیرد. روزنامه فرهیختگان هفته پیش فهرستی از بازیگران و فیلم‌نامه نویسان منتشر کرد که در خارج از ایران زندگی می‌کنند و اقامت یک کشور خارجی را دارند. حالا روزنامه آفتاب سعی کرده است تا همه اظهارنظرها درباره اقامت در خارج از کشور را در یک گزارش بیاورد، اما گویا آفتاب با حرف‌های مهراب قاسم‌خانی در پایان گزارش همراه است. مهراب قاسم‌خانی، طنزنویسی که اتفاقا نامش در فهرست روزنامه فرهیختگان هم بود، گفته است که آن فهرست را دیده و برایش جالب بوده که هیچ‌کدام از افراد نام‌برده نه مقام دولتی دارند، نه از دشمنان آمریکا و مخالفان با غرب‌اند. او افزوده است که اگر ایرادی در اقامت‌داشتن و رفتن به غرب هست، برای کسانی است که شعارهای ضدآمریکایی می‌دهند و فرهنگ غرب را منحط می‌دانند و بعد بچه‌هایشان را به اروپا و آمریکا می‌فرستند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More