شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ریسک جسورانه رستوران‌های زنجیره‌ای برای بازارهای ایرانی

 

ایرانیان سال‌ها مجبور بوده‌اند که 'مش دونالد' را به جای مک دونالد و 'پیتزا هت' را به جای پیتزا هات تحمل کنند. حال رستوران‌های غربی با غذاهای واقعی غربی وارد ایران شده‌اند، اما برای وارد شدن به بازار مواد غذایی ایران باید دل شیر داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه (AFP) علی‌رغم برداشته شدن تحریم‌ها در ایران بعد از برجام، اقتصاد ایران هنوز برای جذب سرمایه‌های خارجی با مشکلات جدی روبروست. با این وجود چند رستوران زنجیره‌ای معتقدند که ظرفیت بازار ۶ میلیارد یورویی ایران ارزش ریسک دارد.

یک پیتزا فروشی زنجیره‌ای اسپانیایی به نام 'تله پیتزا' ماه گذشته اولین شعبه خود را از طریق یک کنسرسیوم ایرانی افتتاح کرد. اما اولین کسی که توانست به این بازار عظیم با موفقیت دست پیدا کند یک کارآفرین فرانسوی به نام «آموری دلاسِر» ( Amaury de la Serre) بود که توانست امتیاز رستوران‌های زنجیره‌ای سوشی را در ایران خریداری کند. «آموری»۴۱ ساله وقتی در سال ۲۰۱۳ به ایران سفر کرده بود عاشق این کشور شد.

 

کارآفرین فرانسوی «آموری دلاسِر» ( Amaury de la Serre)
کارآفرین فرانسوی «آموری دلاسِر» ( Amaury de la Serre)

اولین شعبه این رستوران‌ها بعد از ۱۸ ماه کار و تلاش بی‌وقفه در محله‌ای اعیانی در شمال تهران باز شد. «دلاسِر» خودش درباره تجربه کار در ایران می‌گوید:«با اینکه دولت عمیقا در تلاش برای جذب سرمایه‌های خارجی است اما پیشبرد کار درسطوح اداری واقعا سخت است. همه چیز زمان می‌برد و همه چیز خیلی پیچیده است و دردسرهای گمرکی هم کم نیستند. اما هیچ کاری بدون تلاش نتیجه نخواهد داد. خبر خوب این است که شرایط در ایران به سرعت در حال تغییر است. من عاشق این کشورم و از این که جزو اولین کسانی هستم که می‌توانم شاهد تغییرتدریجی آن باشم خیلی خوشحالم.»

او در شرح مشکلاتی که در انجام این کار با آنها مواجه بوده است می‌گوید: «این رستوران مواد اولیه خود را به طورعمده از ایران تهیه می‌کند اما باید هفته‌ای سه بار از نروژ ماهی تازه وارد کند. نزدیک به یک سال طول کشید تا بتوانم سس‌های ژاپنی را وارد کنم و درگیر شدن در بازار معاملات املاک تهران نیز ماجرایی برای خودش بود»

با اینکه دولت می گوید در حال ساده کردن سیستم اداری است اما ایران هنوز یکی از سخت ترین کشورها برای تجارت است. ایران امسال در رده بندی کشورهایی که برای تجارت آسان هستند از جایگاه خود سه رتبه سقوط کرد و در میان ۱۹۰ کشور در جایگاه ۱۲۰ قرار گرفت. با این حال بزرگ‌ترین چالش برای تاجران و کارآفرینان اروپایی در ایران تحریم‌های آمریکا و بسته شدن حساب‌های بانکی آنها است. مواضع تند رئیس جمهور آمریکا درباره اقتصاد ایران، باعث نگرانی سرمایه گذاران خارجی است. تنها در همین هفته آمریکا تحریم های جدیدی را علیه ایران به اتهام آزمایشهای موشکی و حمایت از تروریسم در خاورمیانه وضع کرد.

«آموری» می گوید ما قصد داشتیم چند برند را همزمان راه اندازی کنیم که آقای ترامپ از راه رسید؛ اما او با همه کله شقی‌هایش در مورد اقتصاد ایران با موانع زیادی روبروست که او را بر آن می دارد که در این باره محتاط باشد.

او در ادامه گفت: «شاید عجیب برسد اما ما به وزارت اقتصاد فرانسه مراجعه کردیم و از آنها خواستیم که لیست بانک هایی که حاضرند با ایران کار کنند را به ما بدهند اما وقتی به بانکها زنگ زدیم همه آنها گفتند نه» در نهایت  یک بانک خصوصی کوچک که هیچ رابطه‌ای با آمریکا ندارد قبول کرد کارهای بانکی «آموری» را انجام دهد.

با اینکه آتش زدن یک شعبه مک دونالد دو روز بعد از افتتاحش در سال ۱۹۹۴ ممکن است یک خاطره دور به نظر برسد اما اصول گرایان در ایران هنوز به شدت مخالف ترویج فرهنگ و سبک زندگی غربی و آنچه که آنها نفوذ غرب می نامند هستند.

امروز طبقه متوسط و مرفه در ایران گرایشهای مذهبی را پس زده اند و خواهان استفاده از برند‌های خارجی هستند. هم اکنون مصرف فست فودها در همه جای کشور حتی در دور افتاده ترین روستاهای کشور رواج دارد.  

و البته با نرخ ۱۲.۵ درصدی بیکاری، حتی اصول‌گرایان هم به ضرورت ایجاد اشتغال برای جوانان پی برده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More