شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خلیلی و محقق خواهان بررسی حمله مسلحانه به مراسم بزرگداشت عبدالعلی مزاری شدند

 

کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح افغانستان، و محمد محقق، معاون ریاست اجراییه حکومت، در نشستی خبری، خواهان تشکیل هیاتی بی‌طرف برای بررسی «حمله تروریستی» روز گذشته در مراسم بزرگداشت عبدالعلی مزاری شدند.

روز جمعه ۱۶ حوت/اسفند، مراسم بزرگداشت عبدالعلی مزاری، رهبر فقید حزب وحدت اسلامی افغانستان، در غرب کابل، هدف حمله مسلحانه قرار گرفت که در نتیجه آن، ۳۲ تن کشته و حدود ۸۰ تن مجروح شدند.

کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی، و محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان، حکومت و نیروهای امنیتی را به کوتاهی در تامین امنیت مراسم بزرگداشت عبدالعلی مزاری متهم کردند و خواهان بررسی این مساله از سوی هیاتی بی‌طرف متشکل از نهادهای ملی و بین‌المللی شدند.

رهبران حزب وحدت اسلامی افغانستان روز گذشته، در همایش سیاسی بیست‌و‌پنجمین سالروز ترور عبدالعلی مزاری، رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی افغانستان، میزبان هزاران نفر بودند. 

عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت، حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین، صلاح‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی و وزیر خارجه پیشین افغانستان، و شمار زیادی از نمایندگان مجلس از چهره‌های برجسته حاضر در این همایش بودند. مقام‌ها و رهبران سیاسی در تیراندازی دیروز آسیب ندیدند.

محمد محقق امروز ۱۷ حوت/اسفند، در نشست خبری گفت علی‌رغم این‌که ستاد برگزاری مراسم روز جمعه می‌خواست ساختمان‌های اطراف مراسم را بررسی کند، بخشی از نیروهای امنیتی مانع شده‌ بودند. او در ادامه افزود تیراندازی از ساختمانی صورت گرفته است که نیروهای امنیتی مانع بررسی آن شده بودند و به ستاد برگزاری مراسم اطمینان داده بودند پاکسازی شده است.

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، امروز در آغاز دومین سال کاری شورای ملی این کشور، تیراندازی در مراسم بزرگداشت عبدالعلی مزاری را حمله‌ای بزدلانه و تروریستی خواند و آن را محکوم کرد. اشرف غنی گفت این حمله، که مسئولیت آن را گروه داعش بر عهده گرفته، «جنایتی ضد‌بشری» است. او اعلام کرد که نیروهای امنیتی عاملان این حادثه را مجازات خواهد کرد.

شاخه خراسان گروه داعش با انتشار تصاویر دو فرد مسلح، مسئولیت تیراندازی دیروز را که نزدیک به هفت ساعت طول کشید، بر عهده گرفت.

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد، کمیسیون حقوق بشر افغانستان، سفارت آمریکا در کابل و شماری از دیپلمات‌های کشورهای خارجی حمله به مراسم بزرگداشت عبدالعلی مزاری را محکوم کردند.

حمله مسلحانه دیروز به گردهمایی سیاسی در کابل پس از آن صورت گرفت که خشونت‌ در افغانستان کاهش چشمگیری یافته بود. در هفته‌های اخیر، پایتخت افغانستان و همچنین شهرهای بزرگ این کشور شاهد حمله‌های سنگین نظامی نبود و دولت و سیاستمداران افغانستان در حال رایزنی و در آستانه آغاز مذاکرات بین‌الافغانی بودند.

کریم خلیلی و محمد محقق اعضای ارشد تیم ثبات و همگرایی‌ به رهبری عبدالله عبدالله‌اند. عبدالله عبدالله خواستار آغاز بی‌قید‌و‌شرط مذاکرات صلح با طالبان است.

در سه سال گذشته، مراسم بزرگداشت عبدالعلی مزاری سه بار هدف حمله انتحاری، حمله راکتی و تیراندازی قرار گرفته و مسئولیت تمامی این حملات را گروه داعش بر عهده گرفته است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More