شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رحمت‌الله نیکزاد، رییس اتحادیه خبرنگاران غزنی، کشته شد

سیدعمر نورستانی، والی غزنی، در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال تایید کرد که رحمت‌الله نیکزاد، خبرنگار و رییس اتحادیه خبرنگاران ولایت غزنی، ساعت ۵ بعد‌از‌ظهر امروز دوشنبه ۱جدی/دی، در شهر غزنی ترور و کشته شد.

به گفته والی غزنی، رحمت‌الله نیکزاد موقع رفتن به مسجد منطقه خواجه حکیم غزنی هدف «حمله تروریستی» قرار گرفت و در اثر جراحت شدید در بیمارستان جان باخت.

والی غزنی در ادامه افزود تحقیق در مورد چگونگی کشته شدن این خبرنگار آغاز شده است و جزئیات بیشتر منتشر خواهد شد.

رحمت‌الله نیکزاد خبرنگار تلویزیون الجزیره و خبرگزاری آسوشیتدپرس بود.

طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله/کشور افغانستان، در همین زمینه گفت رحمت‌الله نیکزاد پیش‌تر برای مصونیت امنیتی‌اش، جواز حمل سلاح گرفته بود اما متاسفانه عصر امروز هنگام رفتن به‌ مسجد، در مربوطات حوزه اول امنیتی غزنی، کشته شد و تلاش برای شناسایی عاملان ادامه دارد.

تاکنون فرد یا گروهی مسئولیت ترور این خبرنگار را بر عهده نگرفته است.

عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه افغانستان، ترور خبرنگاران و چهره‌های رسانه‌ای را «نشان‌دهنده ترس دشمن از آزادی بیان و اطلاع‌رسانی جنایت‌ها و برنامه‌های شوم آن‌ها» خواند و تاکید کرد «خبرنگاران قشر بی‌دفاع و آسیب‌پذیر اما مسئولیت‌شناس و متعهد جامعه هستند». او ترور پی‌درپی چهره‌های رسانه‌ای و خبرنگاران را جنایتی ضدبشری و غیرقابل‌قبول توصیف کرد.

رییس شورای مصالحه از ادامه حملات به‌ خبرنگاران اظهار نگرانی عمیق کرد و گفت: «چنین حملاتی اراده ما در دفاع از آزادی بیان و صیانت از رسانه‌های آزاد و دموکراتیک را تغییر نخواهد داد. رسانه‌های آزاد و آزادی بیان دستاورد ملی مردم افغانستان است. این دستاورد بزرگ از دست نخواهد رفت.»

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، نیز کشته شدن رحمت‌الله نیکزاد را محکوم کرد و در توییتی، مرگ او را «ضایعه برای کشور» خواند و افزود «نیکزاد به حیث یک خبرنگار متعهد با ما رابطه بسیار حسنه داشت».

در یک ماه گذشته، پنج خبرنگار در افغانستان کشته شدند. یما سیاوش و الیاس داعی در انفجار کابل و هلمند کشته شدند. جسد رفیع صدیقی، رییس پیشین تلویزیون خصوصی «خورشید»، دو هفته پیش همراه جسد زنی در ولسوالی استالف کابل پیدا شد و در آخرین مورد، ملاله میوند و فردین امینی در ننگرهار و کابل جان باختند.

بنا بر اعلام وزارت امور داخله/کشور افغانستان، نیروهای امنیتی قاتلان الیاس داعی، خبرنگار رادیو آزادی، و ملاله میوند، گوینده تلویزیون انعکاس، را بازداشت کرده‌اند و امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان، نیز گفت تحقیق در مورد کشته شدن یما سیاوش در جریان است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More