شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مقام‌های امنیتی افغانستان: قتل خبرنگاران و فعالان مدنی کار طالبان و داعش‌ است

مقام‌های امنیتی افغانستان در نشست مشترک حکومت و رسانه‌ها، از بازداشت عاملان قتل شماری از خبرنگاران و فعالان جامعه مدنی خبر دادند و گفتند عاملان این ترورهای هدفمند گروه طالبان و گروه داعش‌اند.

مسعود اندرابی، وزیر امور داخله/کشور افغانستان، گفت تحقیقات جدی برای روشن شدن قتل یما سیاوش، خبرنگار، در جریان است و تا‌کنون سه مظنون در رابطه با این پرونده بازداشت شده‌اند. او در ادامه افزود «یک تروریست» در ارتباط با کشته شدن الیاس داعی، خبرنگار، بازداشت شده و تحت تحقیق و بازجویی است و همچنین، یک عضو گروه طالبان در ارتباط با قتل رحمت‌الله نیکزاد، خبرنگار، شناسایی شده اما هنوز بازداشت نشده است.

وزیر کشور افغانستان گفت تحقیق در مورد قتل مشکوک فردین امینی، خبرنگار، جریان دارد و در ارتباط با قتل فرشته کوهستانی، فعال مدنی، دو نفر بازداشت شده‌اند اما در مورد قتل یوسف رشید، رییس اجرایی فیفا، هنوز جزئیاتی در دست نیست. به گفته اندرابی، دو نفر در رابطه با قتل ملاله میوند، خبرنگار، نیز دستگیر شده‌اند.

نشست کمیته مشترک حکومت و رسانه‌ها به ریاست سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری، با حضور فرید حمیدی، دادستان کل، مسعود اندرابی، وزیر کشور، معاونان ریاست امنیت ملی، اعضای فدراسیون خبرنگاران افغانستان و اعضای کمیته مصونیت خبرنگاران روز یکشنبه ۷ جدی/دی برگزار شد.

مقام‌های امنیت ملی/استخبارات در این نشست گفتند که در ارتباط با قتل الیاس داعی یک نفر بازداشت شده که عضو جبهه شهری طالبان است و همچنین در ارتباط با قتل ملاله میوند، یک نفر بازداشت شده که عضو گروه داعش است.

بنا بر اعلام دفتر مطبوعاتی سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری افغانستان، مقام‌های استخبارات در این نشست گفتند که تحقیقات این نهاد نشان می‌دهد که عامل حمله به رحمت‌الله نیکزاد و فرشته کوهستانی گروه طالبان بوده است و در مورد قتل یوسف رشید هنوز سرنخی موجود نیست.

یما سیاوش، مشاور مطبوعاتی بانک مرکزی و خبرنگار پیشین طلوع‌نیوز، الیاس داعی، خبرنگار رادیو آزادی، ملاله میوند، مجری تلویزیون انعکاس، رحمت‌الله نیکزاد، خبرنگار آسوشیتدپرس و الجزیره، فردین امینی، مجری تلویزیون آریانا، یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه، و فرشته کوهستانی، فعال مدنی، در چند هفته اخیر در حمله‌های جداگانه کشته شدند.

سرور دانش در این نشست، قتل خبرنگاران و فعالان مدنی را تکان‌دهنده خواند و از مسئولان نهادهای امنیتی پرسید برای جلوگیری از «حوادث تروریستی» مشابه علیه خبرنگاران، فعالان مدنی و حقوق بشری چه اقدام‌های پیشگیرانه‌ای در نظر دارند.

مسعود اندرابی گفت وزارت کشور تیم‌های ویژه‌ای را برای پیگیری این مساله و جلوگیری از تهدیدهای بالقوه علیه خبرنگاران، فعالان مدنی و فعالان حقوق بشری ایجاد کرده و به فرماندهان پلیس در سراسر کشور نیز دستور داده است که با رسانه‌ها، نهادهای مدنی و حقوق بشری همکاری و ارتباط منظم و جدی داشته باشند.

مقام‌های نهادهای امنیتی در این نشست همچنین گفتند که در روزهای اخیر، سه گروه تروریستی شامل ۱۵ نفر را بازداشت کرده‌اند. به گفته آن‌ها، «این افراد برای قتل‌های هدفمند و بررسی اهداف نرم گروه طالبان، وارد کشور شده بودند که پیش از دستیابی به اهداف خود، دستگیر شدند».

فرید حمیدی، دادستان کل افغانستان، در جلسه مشترک حکومت و رسانه‌ها گفت بررسی پرونده قتل خبرنگاران و خشونت علیه آن‌ها برای این نهاد اولویت دارد و کمیته‌ای برای پیگیری آن تشکیل شده است.

به گفته سرور دانش، برای بررسی بیشتر حوادث تروریستی اخیر و ترور خبرنگاران، فعالان مدنی و حقوق بشری قرار است به‌زودی نشست ویژه شورای امنیت ملی به ریاست اشرف غنی، رییس‌جمهوری، برگزار و اقدام‌های نهادهای امنیتی بررسی شود.

معاون رییس‌جمهوری از وزارت امور داخله/کشور خواست برای تامین امنیت خبرنگاران، فعالان مدنی، فعالان حقوق بشر و فعالان حقوق زنان، بخش ویژه‌ای در این وزارتخانه ایجاد و از افراد آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر مراقبت شود.

به‌رغم افزایش قتل خبرنگاران و فعالان مدنی، هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این ترورها را بر عهده نگرفته است. رییس‌جمهوری افغانستان دستور شناسایی و مجازات عاملان این حمله‌ها را صادر کرده است.

امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری، نیز امروز دوشنبه، در یادداشتی، از دادستانی کل خواست که مردم در جریان پرونده‌های تکمیل‌شده «تروریست‌ها» قرار بگیرند زیرا به گفته او، مردم منتظر محاکمه این افرادند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More