شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس‌جمهوری افغانستان: روابط طالبان با شبکه القاعده هنوز پابرجاست

 

ریاست عمومی امنیت ملی/استخبارات افغانستان دیشب از کشته شدن فرد شماره دو القاعده در ولایت غزنی خبر داد.

امنیت ملی افغانستان در توییتی نوشت ابو‌محسن المصری، فرد شماره‌ دو القاعده و فرمانده‌ ارشد این سازمان در شبه‌قاره‌ هند، در جریان عملیات ویژه نیروهای امنیت ملی در ولایت غزنی کشته شده است.

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، با انتشار بیانیه‌ای، ضمن تبریک کشته شدن ابو‌محسن المصری به نیروهای امنیتی کشور، مرگ او را دستاوردی بزرگ خواند و گفت: «کشته شدن یک عضو مهم القاعده از سوی قهرمانان ما ثابت ساخت که تهدید تروریسم و رابطه طالبان با شبکه‌های تروریستی هنوز هم پابرجاست.»

اشرف غنی تاکید کرد: «طالبان باید به مردم، دولت افغانستان و جامعه بین‌المللی ثابت کنند که روابطشان را با القاعده و دیگر شبکه‌های تروریستی و گروه‌های آنان قطع می‌کنند، از جنگ و خشونت دست می‌کشند و با پذیرفتن آتش‌بس دائمی، زمینه تامین صلح با‌عزت و پایدار را در کشور فراهم می‌کنند.»

اعضای مجلس سنای افغانستان نیز در نشست روز یکشنبه ۴ عقرب/آبان، گفتند: «کشته شدن فرد دوم شبکه القاعده در غزنی نشان می‌دهد که گروه طالبان با وجود توافق با آمریکا، هنوز ارتباط تنگاتنگ با القاعده و سایر شبکه‌های تروریستی دارد.»

ابومحسن المصری به‌دلیل حمایت و پشتیبانی مادی از یک سازمان تروریستی خارجی و توطئه برای کشتن اتباع ایالات متحده آمریکا، در فهرست تروریست‌های تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا قرار داشت. اف‌بی‌آی به این عضو القاعده با نام حسام‌ عبدالرئوف اشاره کرده است.

بر اساس توافق‌نامه طالبان و آمریکا، گروه طالبان متعهد شده است روابطش با سازمان القاعده را قطع کند و در مناطق تحت کنترلش به سایر گروه‌ها اجازه فعالیت علیه کشورهای دیگر را ندهد. مسعود اندرابی، سرپرست وزارت داخله/کشور افغانستان، نیز در این زمینه گفت: «کشته شدن یکی از اعضای کلیدی و مهم القاعده توسط ریاست امنیت ملی بیانگر رابطه نزدیک طالبان با گروه‌های تروریستی در افغانستان و فعالیت و اقدامات تروریستی مشترک آنان در برابر حکومت و مردم افغانستان است.»

مقام‌های ایالات متحده آمریکا همواره گفته‌اند خروج نیروهای این کشور از افغانستان مشروط به عملی شدن توافق‌نامه دوحه است. مذاکرات بین‌افغانی، کاهش خشونت در افغانستان و قطع روابط طالبان با القاعده از جمله شرایط مورد‌نظر مقام‌های آمریکایی بوده است.

به‌دنبال امضای توافق‌نامه آمریکا با طالبان، سازمان ملل متحد در دو گزارش جداگانه، از حضور ایمن الظواهری، رهبر القاعده، و شماری از اعضای ارشد این سازمان در افغانستان و همچنین روابط القاعده با گروه طالبان خبر داد. تیم نظارتی شورای امنیت سازمان ملل در گزارشی با عنوان «پشتیبانی تحلیلی و تیم نظارت بر تحریم‌ها درباره داعش، القاعده و افراد و اشخاص وابسته»، تعداد جنگجویان القاعده در افغانستان را بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ نفر تخمین زده است. در گزارش آمده است شاخه شبه‌قاره القاعده به اسم گروه طالبان فعالیت می‌کند و در فوریه سال جاری، ایمن‌ الظواهری با یحیی حقانی، یکی از اعضای ارشد شبکه حقانی، دیدار کرده است.

گروه طالبان در مورد سخنان مقام‌های دولت افغانستان مبنی بر رابطه طالبان با القاعده واکنش نشان نداده‌اند. این گروه هنگام انتشار گزارش سازمان ملل، حضور رهبران و جنگجویان القاعده در افغانستان را تکذیب کرد و گفت در پی حمله آمریکا به افغانستان، اعضای وابسته به القاعده به کشورشان برگشتند.

اما مسعود اندرابی، سرپرست وزارت کشور افغانستان، معتقد است رابطه طالبان با القاعده «همچنان پابرجاست و طالبان به طرف‌های مختلف در این مورد دروغ می‌گویند».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More