شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس سازمان بدون اطلاع قبلی و محرمانه به کابل سفر کرد

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع آگاه گزارش داد که رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اواخر هفته گذشته بدون اطلاع قبلی و به‌طور سری به کابل سفر کرده است.

هرچند مقام‌های سازمان سیا و نیز مقام‌های دولت افغانستان در مورد سفر ویلیام برنز به کابل اظهار نظری نکرده‌اند اما منابع گفته‌اند که رییس سازمان سیا در سفر به کابل، در خصوص واگذاری واحد‌های ضد تروریسم به نیروهای افغان و همچنین در مورد آمادگی افغانستان پس از خروج نیروهای ایالات متحده از این کشور گفت‌وگو کرده است.

یک مقام ارشد پیشین امنیتی افغانستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایران اینترنشنال، سفر ویلیام برنز به کابل را تایید کرد.

به گفته منابع، ویلیام برنز در این سفر به مقام‌های افغانستان اطمینان داده است که ایالات متحده پس از خروج نیروهایش، به تلاش‌های ضد تروریسم ادامه خواهد داد.

در همین حال، پنتاگون برای محافظت از خروج امن نیروهای آمریکایی از افغانستان، بمب افکن‌های بی‌۵۲ ( B-52) را به همراه یک ناو هواپیمابر به خاورمیانه می‌فرستد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های دولت آمریکا گزارش داد که کاخ سفید روز جمعه ۳ ثور/اردیبهشت، استقرار موقت یک ناو هواپیمابر و شش بمب افکن بی ۵۲ را به عنوان راهی برای محافظت از خروج نیروهای ناتو و آمریکا از افغانستان تصویب کرد. 

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا اخیرا اعلام کرد که کلیه نیروهای این کشور تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ افغانستان را ترک می‌کنند. به گزارش سی‌ان‌ان قرار است یک واحد تکاور ارتش آمریکا نیز برای پشتیبانی از عقب‌نشینی نیروها اعزام شود.

سی‌ان‌ان به نقل از جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته است که دو بمب افکن بی‌۵۲ از قبل وارد منطقه شده‌اند. سخنگوی پنتاگون اقدامات حفاظتی موقت برای اطمینان از خروج نیروهای آمریکایی را منطقی و یک نیاز دانسته است.

سی‌ان‌ان نیز گزارش داده است که ایالات متحده برای امنیت خروج  نیروهایش از افغانستان، صدها نیروی زمینی به این کشور اعزام خواهد کرد.

درحالی‌که که رییس جمهوری افغانستان و دیگر مقام‌های ارشد این کشور از خروج نیروهای بین‌المللی‌ از افغانستان استقبال کرده و از توانایی نیروهای امنیتی برای دفاع و تامین امنیت کشور اطمینان داده است اما برخی از مقام‌های برجسته نظامی آمریکا هشدار داده‌اند که ممکن است خروج نیروها باعث فروپاشی دولت افغانستان و موجب بازگشت طالبان به قدرت شود.

فرانک مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام)، روز پنجشنبه هفته گذشته به کنگره گفت که ایالات متحده قصد دارد نفوذ نظامی و توانایی انجام حملات هوایی در افغانستان را پس از خروج نیروها از این کشور، حفظ کند.

او تاکید کرده است که ارتش افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی همچنان به پشتیبانی نیاز دارد. ژنرال مکنزی گفته است که او نگران توانایی نیروهای افغان برای دفاع از خود و نیز نگران توانایی آن‌ها برای محافظت از سفارت آمریکا در کابل است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More