شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اسرائیل خواستار تدوین استراتژی مشترک با آمریکا برای احتمال عدم بازگشت ایران به برجام است

به گزارش پایگاه خبری آکسیوس، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در دیدار با ویلیام برنز، رییس سیا، گفته است که آمریکا و اسرائیل باید برای مقابله با این احتمال که جمهوری اسلامی نخواهد به برجام بازگردد یک راهبرد مشترک تدوین کنند.

طبق این گزارش، بحث برای یافتن یک استراتژی جایگزین، محور گفت‌وگوهای ویلیام برنز با اسحاق هرتزوگ رییس‌جمهوری، بنی گانتز وزیر دفاع، و داوید بارنئا رییس موساد، بوده است.

بنابر این گزارش، بنت در دیدار خود با برنز ارزیابی سیاست‌های اسرائیل در قبال ایران را تشریح کرد. مقامات اسرائیلی می‌گویند برداشت آنان از سخنان برنز این بوده که احتمال بازگشت جمهوری اسلامی به برجام ضعیف است.

طبق بیانیه‌ای که دفتر نخست‌وزیر اسرائیل صادر کرده، دیدار برنز و بنت در تل‌آویو برگزار شد و طرفین طی آن «شرایط کنونی خاورمیانه با تاکید بر ایران و امکانات موجود برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای» را مورد بررسی قرار دادند.

همچنین انتظار می‌رود برنز در شهر رام‌الله در کرانه باختری با مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطین، از جمله محمود عباس، رییس این تشکیلات، دیدار کند.

یک مقام ارشد اسرائیلی، که نخواسته نامش فاش شود، به آکسیوس گفت: «برای نخست‌وزیر مهم بود که مشخص کند وقتی می‌گوییم بازگشت به برجام یک اشتباه است، این نظر تداوم خودکار سیاست دولت نتانیاهو نیست و دولت ما رویکرد متفاوتی دارد.»

به گزارش آکسیوس، مقامات اسرائیلی می‌گویند سفر ویلیام برنز به اسرائیل، مقدمه‌ای برای سفر نفتالی بنت به آمریکا در اواخر ماه اوت است.  

روزنامه هاآرتص نیز گزارش داد که مقام‌های آمریکایی که به همراه ویلیام برنز رییس سازمان سی‌آی‌ای به اسرائیل سفر کرده‌اند احتمال بازگشت جمهوری اسلامی به برجام را بسیار اندک می‌دانند.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، روز چهارشنبه گفته بود: «من از طرفداران برجام نیستم، اما اگر ایران به این توافق برنگردد، هیچ طرح جایگزینی نمی‌بینم. ما در این مورد با آمریکا و متحدان اروپایی خود در حال رایزنی‌های پشت پرده هستیم.»

در پی حمله پهپادی ایران به کشتی مرسر استریت در نزدیکی سواحل عمان در ۲۹ ژوئیه، ۷ مرداد، تنش‌های منطقه‌ای در اعتراض به تهدیدهای جمهوری اسلامی افزایش یافته است.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More