شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کشته شدن ۲۵ نفر در حمله انتحاری به عبادتگاه سیک‌ها در کابل 



وزارت داخله/کشور افغانستان اعلام کرد ۲۵ تن در حمله انتحاری به عبادتگاه سیک‌ها در کابل کشته و ۸ تن دیگر مجروح شده‌اند.

صبح چهارشنبه ۶ حمل/فروردین، یک مهاجم انتحاری به عبادتگاه سیک‌ها، واقع در حوزه اول امنیتی شهر کابل حمله کرد و پس از آن با نیروهای امنیتی درگیر شد. 

این حمله شش ساعت طول کشید و نیروهای امنیتی ۸۰ تن ازجمله تعدادی از زنان و کودکان را از عبادتگاه سالم نجات داده‌اند.

تاکنون گروه یا فردی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته  و گروه طالبان گفته است این حمله ربطی به آنها ندارد.

افراد و نهادهای مختلف، به‌طور گسترده در سطح ملی و بین‌المللی، حمله به عبادتگاه سیک‌ها در کابل را محکوم کرده‌اند. نیروهای ناتو در افغانستان و سفارت آمریکا این حمله را محکوم کرده‌اند.

عبدالله عبدالله، رییس‌جمهوری خودخوانده افغانستان، حمله به شهروندان سیک را محکوم کرد و گفت که این کشور چند فرهنگی است و هدف قرار دادن یک جامعه صلح‌آمیز (سیک‌ها) غیر قابل تصور است.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، نیز این حمله را «تروریستی» خوانده و محکوم کرده است.  محب در توییتی نوشت: «این حمله نشان می‌دهد که چرا آتش‌بس جامع یک نیاز است و چرا ما در روند صلح اصرار داشتیم که همه اشکال خشونت علیه مردم افغانستان پایان یابد.»

نیروهای ناتو در افغانستان این حمله را محکوم کرد. سفارت آمریکا در افغانستان نیز با محکوم کردن این حمله، اعلام کرد: «صلح تنها زمانی به‌دست خواهد آمد که مردم اختلافات/تفاوت‌های خود را از طریق کلمات حل کنند، نه اسلحه.»

سیک‌ها و هندوها در افغانستان از جمله‌ اقلیت‌های مذهبی بوده‌اند که در سال‌های اخیر مورد حمله‌های هدفمند انفجاری قرار گرفته‌اند.

دو سال پیش حدود ۲۰ تن، ازجمله سران سیک‌های افغانستان که به دیدار اشرف غنی، رییس‌جمهوری، در شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار، رفته بودند، در حمله انتحاری گروه داعش کشته شدند. به‌دنبال شدت حملات، شماری از سیک‌ها و هندوها، از افغانستان به کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More