شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۱۳ میلیارد دلار کمک‌های جامعه بین‌الملل برای چهار سال آینده افغانستان 

 

شصت وشش کشور و سی‌ و دو سازمان بین‌المللی در کنفرانس بین‌المللی ژنو، کمک و تعهدهای مالی خود را برای چهار سال آینده افغانستان اعلام کردند. این کمک‌ها حدود ۱۳ میلیارد دلار اعلام شده است.

براساس اعلام وزارت مالیه/دارایی افغانستان، کشورها و سازمان‌های کمک‌کننده برای سال ۲۰۲۱ ، مبلغ ۳/۳ میلیارد دلار کمک مالی تعهد کردند که این مقدار با توجه به تکمیل شرایط و تعهدات، برای چهار سال بیش از ۱۳ میلیارد دلار خواهد بود‌.

 

 

اگرچه ، کمک‌های جامعه جهانی به نسبت کنفرانس ۲۰۱۶ در بروکسل، ۱۵ درصد کاهش یافته است. شمروز خان مسجدی، سخنگوی وزارت دارایی افغانستان می‌گوید با در نظر گرفتن تأثیرات ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی، کاهش ۱۵ درصدی کمک‌ها قابل درک است. او در توییتی افزوده است، «افزایش درآمد ملی می‌تواند این خلا را پر کند. این همان کاری است که ما قصد داریم انجام دهیم».

این کنفرانس که هر چهار سال یکبار در مورد ارزیابی و تعهدهای مالی جامعه بین‌المللی برای افغانستان برگزار می‌شود، شامگاه روز سه‌شنبه چهارم قوس/آذر با صدور اعلامیه مشترک ۱۹ ماده‌ای به پایان رسید.

جامعه جهانی و دولت افغانستان بار دیگر تعهد  خود را برای «افغانستان مستقل، متحد، مردم‌سالار و صلح‌آمیز» تجدید کردند و از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت کردند.

جامعه جهانی خواستار یک روند صلح جامع و معنادار با مشارکت زنان، جوانان و گروه‌های نژادی، مذهبی و سایر اقلیت‌ها شدند. آنها تایید کردند که هرگونه توافق سیاسی باید از حقوق همه افغان‌ها از جمله زنان، جوانان و اقلیت‌ها محافظت کند. 

در اعلامیه کنفرانس ژنو آمده است، «ما عمیقا نگران تداوم سطح بالای خشونت و شرایط امنیتی در افغانستان، به خصوص شمار تلفات غیرنظامیان هستیم؛ و خواستار برقراری آتش‌بس فوری و فراگیر و احترام کامل به قوانین بشردوستانه بین‌المللی می‌باشیم».

 

 

جامعه جهانی در راستای بهبود حکومت‌داری و حاکمیت قانون به‌شمول عدالت انتقالی به عنوان یکی از مؤلفه‌های اساسی روند صلح جاری؛ مصرف بودجه و مبارزه با فساد در سراسر کشور تاکید کردند.

جامعه جهانی در مورد کشت، تولید، تجارت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان که تهدید جدی را متوجه صلح و ثبات منطقه و فراتر از آن می‌سازد، ابراز کرده و گفتند که «قلمرو افغانستان نباید از سوی داعش، القاعده یا سایر گروه‌های تروریستی بین‌المللی برای تهدید یا حمله علیه سایر کشورها استفاده شود؛ و طالبان یا هر نهاد، گروه و فرد دیگر افغان، نباید از تروریست‌های فعال در قلمرو کشورهای دیگر حمایت کنند».

طبق توافق کنفرانس ژنو، قرار است نشست مقامات ارشد جامعه جهانی در سال ۲۰۲۱ و نشست وزرای این کشورها دو سال بعد در ۲۰۲۲ به منظور بررسی پیشرفت افغانستان با توجه به پایان «دهه تحول» برگزار شود.

 

کشورها و سازمان‌های کمک‌کننده

اتحادیه اروپا تعهد کرد که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو برای چهار سال آینده به افغانستان کمک می‌‌کند. نماینده دولت استرالیا از کمک ۲۰۰ میلیون دلاری طی چهار سال آینده به افغانستان خبر داد.

دولت نروژ با اعلام حمایت از دولت افغانستان مبلغ ۱۷ میلیون دلار را برای سال ۲۰۲۱ اعلام کرد. ژاپن نیز اعلام کرد که برای چهار سال آینده، سالانه ۱۸۰ میلیون دلار کمک خواهد کرد.

به این ترتیب، دانمارک حدود ۶۴ میلیون دلار، هلند ۲۴۰ میلیون یورو، کانادا ۲۷۰ میلیون دلار و بریتانیا نیز اعلام کرد، ۱۵۵ میلیون پوند برای توسعه افغانستان کمک می‌کند.

ایتالیا ۳۵ میلیون یورو، سوئد ۹۳۲ میلیون دلار، هند ۸۰ میلیون دلار برای ساخت بند شاه‌توت تعهد کرد، نروژ ۶۹ میلیون دلار، ‏فنلاند که در کنار سازمان ملل متحد و دولت افغانستان ریاست کنفرانس ژنو را به عهده داشت ۱۲۰ میلیون یورو برای ۴ سال آینده به افغانستان تعهد کرد.

همچنین آلمان برای سال ۲۰۲۱،  ۴۳۰ میلیون یورو و آمریکا بزرگترین متحد اقتصادی و سیاسی افغانستان برای سال ۲۰۲۱ مبلغ ۶۰۰ میلیون دلار تعهد کرد. آمریکا اعلام کرد که مبلغ ۳۰۰ میلیون دلاری که تعهد شده پرداخت شود، مشروط به پیشرفت گفت‌وگوهای صلح افغانستان است.

‏صندوق وجهی بین‌المللی پول (ای ام اف) نیز اعلام کرد که این بانک یک ماه قبل برنامه ۴۲ ماهه خود به ارزش ۳۷۰ میلیون دلار را با حکومت افغانستان آغاز کرده است.

بانک توسعه آسیایی نیز برای چهار سال آینده مبلغ ۹۰۰ میلیون دلار تعهد کرد.

کشور سوییس که میزبان این کنفرانس بود برای چهار سال آینده ۱۰۴ میلیون دلار وعده کمک داده است. اندونزی برای سه سال آینده ۵ میلیون دلار کمک کرد. جمهوری چک برای چهار سال و سالانه مبلغ ۱/۸ میلیون دلار از طریق بودجه ملی کمک خواهد کرد و ترکیه برای دو سال مبلغ ۷۴ میلیون دلار کمک می‌کند.

ایران، پاکستان، چین، ازبکستان، ترکمنستان، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و مالزی نیز از کمک‌های کشورشان به افغانستان اطمینان دادند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More